Bergen Engines-dramaet

Russlands største togprodusent kjøper Bergen Engines fra Rolls-Royce

Nå kan det bli produksjon av togmotorer på Hordvikneset.

Bergen Engines på Hordvikneset er solgt til TMH International.

Bjørn Erik Larsen
  • Gerhard Flaaten (Bergens Tidende)
Publisert:

Rolls-Royce signerte mandag kveld en avtale om å selge motorfabrikken på Hordvikneset til TMH International for 150 millioner euro.

Det tilsvarer 1,55 milliarder norske kroner, etter dagens vekslingskurs.

– Vi er veldig lettet over at vi kan gå ut og informere om dette nå. Vi tror dette er et godt utfall både for de ansatte og virksomheten vår, sier administrerende direktør ved Bergen Engines AS, Jon Erik Røv.

Selskapet som kjøper Bergen Engines er den internasjonale filialen i TMH-konsernet, eller Transmashholding. De er Russlands største, og verdens fjerde største, produsent av jernbanemateriell.

Det var ingen åpenbar kjøper av motorfabrikken, medgir Røv.

– Jeg tror det vil bli en stor overraskelse i markedet. De har en aktivitet som er helt annerledes enn vår.

Administrerende direktør ved Bergen Engines AS, Jon Erik Røv.

Bjørn Erik Larsen

Interesserte i gassteknologien

På Hordvikneset nord i Bergen har de primært bygget motorer til skip og landbaserte anlegg.

Det Russland-baserte selskapet som nå har kjøpt dem bygger motorer de også, opptil 850 i året, men til bruk på jernbane. Og de går på diesel.

Talskvinne Isabelle Tourancheau i TMH sier til BT at Bergen Engines passer veldig godt inn i porteføljen deres, både geografisk og teknologisk.

De er spesielt interesserte i gassteknologien i Bergen, og andre lavutslippsløsninger.

– Skal de begynne å lage togmotorer i Bergen nå?

– Hvorfor ikke, spør Tourancheau.

– Men det er ikke vår første prioritet, fortsetter hun, og understreker at Bergen Engines fortsatt eies av Rolls-Royce frem til de overtar, antakeligvis mot slutten av året.

Business as usual

Røv sier han har fått tydelige signaler om at TMH vil videreføre bedriften og vokse på Hordvikneset.

– De signaliserer at de er klar over utfordringene med det grønne skiftet, og at vi må være med der, sier Røv. Han legger til at de har laget togmotorer på Hordvikneset tidligere, på 1960- og 70-tallet.

Han sier at de inntil videre skal fortsette å produsere motorer for det landbaserte kraftproduksjonsmarkedet, og fortsette samarbeidet med Kongsberg inn mot det maritime.

Bergen Engines skal fortsette å operere som en separat enhet med de nye eierne, akkurat som de har gjort under Rolls-Royce.

– Det vil bli business as usual. Så begynner vi å se på hvilke synergier som finnes og hva de kan hjelpe oss med, sier Røv.

Administrerende direktør Jon Erik Røv og driftssjef Olav Inge Søreide. De nye eierne har ikke fysisk vært til stede på fabrikken de kjøper, men kun fått omvisning med video.

Bjørn Erik Larsen

Nye markeder

TMH, som har hovedkontor i Sveits, har allerede virksomhet i syv land: Argentina, Cuba, Egypt, Tyskland, Ungarn, Israel og Sør-Afrika.

– De kan gi oss tilgang til en del nye markeder for den landbaserte aktiviteten vår, spesielt i Russland, hvor vi allerede er til stede, sier Røv.

Siden fabrikken på Hordvikneset startet produksjonen i 1946, er det blitt levert mer enn 7000 motorer fra Bergen Engines.

Bjørn Erik Larsen

De siste årene har vært en berg-og-dalbane for Norges eneste gjenværende produsent av skipsmotorer, som har vært eid av Rolls-Royce de siste 22 årene.

Da BT besøkte fabrikken i april 2019 hadde de nettopp levert positive tall for første gang på mange år.

Etter fem brutale år var antallet ansatte endelig tilbake på samme nivå som før oljekrisen, og optimismen var stor.

Men gleden ble kortvarig. 2019 ble blytungt.

Underskuddet før skatt endte på nesten én milliard kroner.

Allerede i januar i fjor kom tilbudet om sluttpakker.

Ifølge Røv ble staben redusert med 140 ansatte, noen gjennom førtidspensjonering, andre gjennom naturlig avgang mens noen tok sluttpakker.

Så, i slutten av februar, besluttet Rolls-Royce Power Systems å selge Bergen Engines.

Denne motorblokken skal bli til den nyeste V-gassmotoren til Rolls-Royce, med 20 sylindere. Det blir en av 15 motorer som skal til et stort gruveanlegg i Australia.

Bjørn Erik Larsen

Mens koronakrisen slo inn også på Hordvikneset, og samtlige 750 ved fabrikken fikk permitteringsvarsel, lette de etter potensielle kjøpere.

Nå som en ny eier er på plass ser Røv lyst på fremtiden for de 650 ansatte ved fabrikken.

Før jul signerte de flere større kontrakter.

– Vi har i underkant av 70 permitterte ut februar. Da begynner vi å hente folk tilbake, og så har vi en full ordrebok ut september, sier Røv.

BT RETTER: I den første utgaven av denne saken uttalte administrerende direktør ved Bergen Engines AS, Jon Erik Røv, at alle de cirka 70 permitterte skulle hentes tilbake i slutten av februar. Det riktige er at de begynner å hente folk tilbake i slutten av februar. Rettingen ble gjort torsdag 4. februar klokken 18.15.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Bergen Engines-dramaet
  2. Bergen Engines
  3. Rolls-Royce

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Bergen Engines-sjefen: – Det er på tide vi kommer med noen oppklaringer

  2. Betalt innhold

    Kystvaktkontrakt under lupen etter russisk fabrikkoppkjøp

  3. Betalt innhold

    Andreas (29) er mekaniker ved Bergen Engines. – Det viktigste er at vi får beholde arbeidsplassene

  4. Betalt innhold

    Da forsvarsministeren ble varslet om Bergen Engines-salget, hadde tre departementer visst om saken i én måned

  5. Betalt innhold

    Rødt og SV ber staten vurdere å kjøpe Bergen Engines