NORWEGIANS LANGDISTANSEPLANER: - Skal bestemme flytype neste måned

Neste måned faller avgjørelsen, velger Bjørn Kjos A350 eller Dreamliner for sine flyginger til Asia og USA.

Publisert:

I et intervju med det amerikanske nyhetsbyrået Bloomberg, sier konsernsjef Bjørn Kjos at Norwegian vil gjøre sine bestillinger neste måned.

Kampen står mellom to fly som fortsatt ikke er leveringsklare, Boeings nye prestisjefly 787 Dreamliner og Airbus' A350.

- Dreamliner er nærmest med hensyn til ferdigstillelse, men Airbus'en er også et godt fly, sier Kjos til Bloomberg.

Ny forsinkelse

Som E24 skrev i sommer, skal Norwegian gå til anskaffelse av rundt 15 fly til sine langdistanseruter.

Norwegians plan er å etablere et eget datterselskap som skal starte flygninger til USA og Asia, og muligens også Afrika og/eller Sør-Amerika.

Flyene Norwegian sikler på er altså splitter nye, men selskapet - og dets kunder - må belage seg på å bruke midlertidige løsninger til å begynne med.

Boeing varslet i august at Dreamliner nok en gang er forsinket, for sjette gang, og at leveranser tidligst kan starte i første kvartal.

- Selvsagt er det bekymringsfullt for alle at Boeing har hatt forsinkelser, men det er et svært avansert fly. Vi vet heller ikke om A350 vil få forsinkelser. Dette er en helt annen teknologi, så det ville være overraskende om det ikke ble noen forsinkelser der også, sier Kjos.

A350s første modell, 900-serien, er planlagt satt i drift fra 2013, mens 800-serien vil komme et år senere.

Norwegian er innstilt på å bruke andre fly frem til levering av de nye. For Airbus del vil det i så fall bli A330, skriver Bloomberg.

Det har ikke lykkes E24 å komme i kontakt med Bjørn Kjos fredag, og kommunikasjonsdirektør Anne Sissel Skånvik ønsker ikke å bekrefte Kjos utsagn.

- Jeg var ikke til stede, og kan ikke tidfeste når vi bestemmer oss. Men det er klart at vi har forhandlet med begge selskapene en stund nå, og må jo lande dette snart, sier Skånvik.

Ambisiøse planer

Med 15 langdistansefly - alle splitter nye, etterhvert - vil Norwegians interkontinentale virksomhet passere SAS'.

Det er med andre ord en ambisiøs plan Kjos & Co. har lagt.

Hovedtrekkene er som følger:

  • 15 langdistansefly: I løpet av få år skal Norwegian ha flere langdistansefly enn erkekonkurrenten SAS
  • Europas mest moderne flyflåte: Sammen med de allerede bestilte kort- og mellomdistanseflyene 737-800, skal langdistanseflyene være av de aller siste modellene og gi Norwegian Europas mest moderne flyflåte
  • Laveste kostnader i Europa: Målet er å fly 10.000 passasjerer for hver ansatt, noe som ligger skyhøyt over alle andre flyselskaper
  • Lede an lavprisrevolusjonen: Når lavpriskonseptene flyttes til oversjøiske flygninger, skal Norwegian være helt i front

Bakgrunnen for satsingen er klar, slik Kjos enkelt beskrev det for E24 i sommer.

- Vi vil se den samme revolusjon på langdistanseflygninger, som vi har hatt på kortdistanse.

Les flere nyheter hos E24.

Publisert: