Subsidierer hver passasjer med 767 kroner: – Kunne nesten sendt folk med taxi

Det er ikke gitt at Bratsbergbanen, Norges mest subsidierte togstrekning, har en fremtid dersom folk ikke starter å bruke toget mer, signaliserer Frp og Sp.

SUBSIDIERT: Staten betaler 767 kroner per passasjer på Bratsbergbanen, Norges mest subsidierte togstrekning: – Kunne nesten sendt folk med taxi, sier Frps Bård Hoksrud.

Foto: Jernbanedirektoratet / Scanpix
Publisert:,

Norske myndigheter bruker tre milliarder kroner i året på å subsidiere drift av norske togruter.

Staten betaler 767 kroner per passasjer på den 47 kilometer lange Bratsbergbanen mellom Notodden og Porsgrunn, som gjør dette til strekningen som krever mest livshjelp av offentlige midler.

– 767 kroner er et vanvittig høyt beløp per passasjer. Man kunne nesten sendt folk med taxi på samme strekning, sier stortingsrepresentant fra Telemark, Bård Hoksrud (Frp).

Alternativet til togbanen er den knappe syv mil lange veien mellom de to byene. Han mener at veien er en for lang omvei og i for dårlig stand, til å være et reelt alternativ.

– Men det er klart at når man bruker så mye penger på dette, så skjønner jeg at mange reagerer. Det har vært delte meninger om dette, iallfall i mitt eget parti. Det har vært diskusjoner om å flytte pengene over på vei, men en krone spart på tog gir ikke nødvendigvis en krone ekstra til den alternative veistrekningen, sier han.

Les på E24+ (for abonnenter)

Dette er Norges fem mest subsidierte togstrekninger

Brukernes ansvar

Den enkleste måten å få ned kostnadene per passasjer, er å få opp passasjertallet, men passasjertallet falt fra 53.000 i 2017 til 47.000 i fjor.

Senterpartipolitiker, Åslaug Sem-Jacobsen, sier at den beste garantien for å bevare togtilbudet er hvis flere begynner å bruke tilbudet.

DYRT: Å drifte Bratsberg er dyrt, men per i dag er det ikke gode alternativer, ifølge Bård Hoksrud.

Foto: Gisle Oddstad VG

– Jeg skjønner at dette kan virke unødvendig dyrt. Et av problemene tror jeg er at ikke alle vet nok om tilbudet, noe som bidrar til at for få personer tar toget. Her har alle som har interesse av å opprettholde linjen, ansvar for å løfte frem tilbudet.

Hvis trafikkgrunnlaget forblir tynt, så sier hun at det ikke er gitt at togtilbudet blir opprettholdt.

– Men jeg håper og tror flere kommer til å bruke dette togtilbudet fremover.

Vinden blåser i togets retning med en stadig mer klimabevisst befolkning, mener Sem-Jacobsen. I tillegg løfter hun frem at toget går fortere og at du kan jobbe om bord.

MÅ BENYTTES: Åslaug Sem-Jacobsen (Sp), som representerer Telemark på Stortinget, mener at det viktigste for å bevare Bratsbergbanen er at flere tar strekningen i bruk.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix

– Nettopp derfor har jeg startet å bruke togtilbudet selv. Hvis man skal tenke langsiktig, så tror jeg vi gjør oss selv en bjørnetjeneste hvis vi ikke opprettholder togtilbudet.

Sem-Jacobsen mener det er et stort behov for en rettere og bedre vei mellom Grenland, Notodden og Kongsberg.

– Men det ligger langt frem i tid. Om jeg måtte velge mellom vei eller tog, ville jeg valgt å passe på togtilbudet, fordi det er viktigere på kort sikt.

Ingen behandling

Per nå har ikke Frp noen konkrete planer om å ta opp Bratsbergsbanens fremtid.

– Drift av strekningen ble kjempet inn av lokale politikere inn mot Stortinget og regjering, og det har ikke vært den store lokalpolitiske debatten etter at saken ble avgjort, sier Hoksrud.

Flere av togstrekningene som har vært driftet av Vy (tidligere NSB) er satt ut på anbud, noe som har gitt staten lavere kostnader. Hoksrud sier at en ny anbudsrunde for Bratsbergbanen kunne fått ned kostnadene, men at det er problemer med dette.

Les også

Næringslivsaktører vil ta nattoget: – Tilbudet er sprengt

– Sist strekningen var på anbud var det ikke mange tilbydere. Det er en kort strekning og utnyttelsen av utstyret er ikke optimal. Det er begrenset hvor mange ganger man kan kjøre frem og tilbake mellom Porsgrunn og Notodden på en dag, sier Hoksrud.

Han sier et av alternativene for å knytte Bratsbergbanen til resten av regionen, er å innlemme strekningen i en ringbane til Vestfold.

– Ringbanen har kun vært på diskusjonsstadiet, siden Intercity til Grenland og vestfoldbyene har vært prioritert, sier Hoksrud.

Sem Jacobsen sier at strekningen kunne fått et løft dersom den ble knyttet til en ringbane, men at et har vært så mange andre togprosjekter, med alt fra lyntog til Intercity, slik at man kanskje kjenner avmakt til baner som Bratsbergbanen.

– Her kjemper man stadig kjemper en kamp for å opprettholde banen, i stedet for å bruke krefter og energi på mål og ambisjoner for togstrekningen, sier hun.

Les også

Tog er fremtiden. I hele landet. Tiden er inne for Nord-Norgebanen

Passasjerfall

Bakgrunnen for at vederlaget per reisende er svært høyt på Bratsbergbanen er at passasjergrunnlaget er svært lite, opplyser Jernbanedirektoratet.

– Vygruppen AS drifter togtilbudet på Bratsbergbanen etter avtale med direktoratet. Avtalen er en såkalt nettoavtale hvor Vygruppen mottar billettinntektene. Det er dermed i Vygruppens egeninteresse å markedsføre dette togtilbudet slik at de oppnår flest mulig reisende, sier kommunikasjonssjef i Jernbanedirektoratet, Svein Horrisland.

Vy, som drifter strekningen i dag, sier at de ikke ønsker å uttale seg om hvordan kostnadsnivået for driften kan reduseres, da strekningen snart skal legges ut på anbud.