SAS-sjefen sier ja til flypassasjeravgiften

SAS-sjef Rickard Gustafson vil ikke lenger protestere på flypassasjeravgiften, så lenge alle pengene brukes på biodrivstoff.

POSITIV: SAS-sjef Rickard Gustafson er positiv til flypassasjeravgiften, så lenge pengene brukes på biodrivstoff.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
  • NTB
Publisert:

– Vi behøver en broløsning fram mot nullutslipp fra flybransjen, og biodrivstoff er helt nødvendig for å nå det målet. I dag er det altfor dyrt å kjøpe. Skal vi få i gang en stor produksjon av biodrivstoff i Skandinavia, trengs politiske insentiver, sier Gustafson til Dagens Næringsliv.

Under én prosent av drivstoffet som blir brukt på Oslo lufthavn er biodrivstoff, og det leveres av det britiske oljeselskapet BP, skriver avisen. Regjeringen har i høst varslet at flyselskapene skal tvinges til å bruke 0,5 prosent biodrivstoff innen 2020.

Les også: Widerøe varsler at de vurderer å kutte flyruter

I årets statsbudsjett har regjeringen foreslått å redusere flypassasjeravgiften på reiser i Norge og Europa til 75 kroner per reise, men øker den til 200 kroner på reiser utenfor Europa.

Den omstridte flypassasjeravgiften ble vedtatt på Stortinget desember 2015 og ble innført 1. juni 2016.

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
  2. Luftfart

Flere artikler

  1. – Jeg tror norsk reiseliv lever fint med flypassasjeravgiften

  2. SAS-sjefen har satt selskapet i krisemodus: – Vi spiser fort opp reservene våre nå

  3. Widerøe kutter 4.000 avganger

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegian er største «utlending» i New York: Frykter nye avgifter demper reiselysten

  6. Spørsmål og svar om statsbudsjettet