EKSPERTER OM TERRA: Mener hoder må rulle i Terra
Terras merkevare kan kun reddes ved at de ansvarlige for krisen forlater selskapet, mener merkevareekspert.
- Hvis jeg hadde vært styreleder i Terra, hadde jeg ikke tillat at administrerende direktør i Terra Securities ble sittende, sier merkevareekspert Christian Sinding i Brand Consulting.
- Rammer hele Terra-systemet
Han mener Terra som merkevare er ”sterkt skadeskutt, men ikke drept”.
- Det største problemet er at de har flere selskaper med samme navn. Hvis du skulle selge huset ditt i morgen, ville du da valgt Terra eiendomsmegling, spør Sinding.
Han får støtte av Peggy Brønn, omdømmeekspert ved Handelshøyskolen BI.
- Terra kjemper nå for å overleve. Dette er en katastrofe og det spørs om de kommer ut med livet i behold, sier Brønn til E24.
Må legge seg flat
Ifølge Sinding må ledelsen i Terra finne en løsning som kommunene aksepterer og legge seg helt flat.
- Hvis kommunene går til rettssak så vil jo denne saken fortsette i media i minst 3 til 5 år til. For finansinstitusjoner er redeligheten en selvfølge, en slik rettssak vil derfor i seg selv skape store problemer, sier Sinding.
- Kan navneskifte være en løsning?
- Nei, jeg tror ikke det. Hvis det er de samme menneskene som driver selskapet, vil det raskt bli oppfattet som kun et kosmetisk skifte, sier Sinding.
Heller ikke Brønn tror navneskifte er riktig strategi.
- Det er ingen garanti for at det vil hjelpe. De må i stedet overbevise folk om at dette kun gjelder én del av selskapet, sier hun.
Les også kommentaren: Derfor bør Terra-sjefene få millioner