Rapport: Ikke lønnsomt å bygge smal firefelts motorvei

Det vil koste fra 75 til 300 milliarder kroner ekstra å bygge smal firefelts motorvei i stedet for tofeltsvei med forbikjøringsfelt, ifølge en ny rapport.

Det er langt dyrere å bygge smale firefelts motorveier enn såkalte to- og trefeltsveier i områder med snittrafikk på opptil 20.000 biler i døgnet, ifølge ny rapport. Foto: Tor Erik Schrøder / SCANPIX

  • NTB
Publisert:

Utredningen gjort av Statens vegvesen og Vegdirektoratet viser at det er langt rimeligere med såkalt to- og trefelts vei enn firefeltsvei når snittrafikken er opp til 20.000 biler i døgnet, skriver Dagens Næringsliv.

Det er Samferdselsdepartementet som i vår ga Vegvesenet i oppdrag å vurdere effektene av å bygge smale firefeltsveier i områder med snittrafikk på mellom 6.000 og 20.000 biler i døgnet. I analysen av effektene har Vegvesenet fått hjelp av Sintef i Trondheim og konsulentselskapet Cowi.

Les også

Nytt Oslo-byråd: Vil skrote motorveiene

Seksjonsleder Gyda Grendstad i Vegdirektoratet sier til NRK at ut ifra deres case-studier er det ikke funnet at det er mer nyttig med firefeltsvei med fartsgrense på 110 kilometer i timen enn trefeltsvei med fartsgrense på 90 kilometer i timen.

Årsaken til at Vegvesenet og Vegdirektoratet konkluderer med at to- og trefeltsvei er det beste alternativet, er lavere kostnader, større samfunnsøkonomisk nytte og bedre trafikksikkerhet.

Les på E24+

Teslas autopilot kan redde millioner av liv, men den kommer først til å drepe noen

– Det er lavere fart, og det er midtdelere og gode kryss på nye to- og trefeltsveier, akkurat som på firefeltsveier. Dermed er det etter vår vurdering sikrest på to- og trefelts vei, sier Grendstad, men understreker at forskjellen mellom alternativene er minimal.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) skriver i en mail til DN at «Smal firefeltsvei vil være billigere enn full firefeltsvei, og selv om smal firefelts vei kan være dyrere enn to- og trefelts vei, vil nytten av høyere fartsgrense kunne oppveie for denne kostnadsforskjellen».

Her kan du lese mer om

  1. Vegdirektoratet
  2. Samferdselsdepartementet
  3. Statens vegvesen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Nyåpnet riksvei ble 1,4 milliarder kroner billigere enn antatt

  2. Milano satser på sykler

  3. Nytt Oslo-byråd: Vil skrote motorveiene

  4. Annonsørinnhold

  5. «Klimakur»: Mindre rødt kjøtt og flere elbiler

  6. Omstridt NVE-forslag utsettes til 2020: – Et omfattende arbeid