NORWEGIAN: Norwegian vil testfly selv
Ønsker å ta tomme fly på vingene i askestengt luftrom.
I helgen gjennomførte både Lufthansa og KLM testflyvninger i europeisk luftrom som er askestengt. Når været er godt, ønsker Norwegian å gjøre det samme, skriver Finansavisen.
Norwegian vil at man selv skal gå opp med fly i Norge, fremfor å stole på utenlandske data. I helgen skal en muntlig forespørsel til Avinor og Luftfartstilsynet om å gå opp med to Boing 737-300 fra Gardermoen, ha blitt avvist. I stedet vil Norwegian nå sende inn en skriftlig dispensasjonssøknad.
- Det er helt naturlig at vi i Norge også vurderer å gjøre slike flygninger, i lys av at flere andre større og anerkjente selskaper i Europa har vært på vingene med sine fly, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til Finansavisen.
Imidlertid har været, inntil videre, kommet flyselskapet i forkjøpet. Mandag morgen er svært mye av flytrafikken i gang igjen over Norge.
- For Norwegian er det viktigste å kunne fly trygt og sikkert. Men vi vet at flere selskaper har testflydd, og anerkjente fagmiljøer har sagt at det sannsynligvis er trygt å fly i store deler av Norge. Vi vil bidra til mer sikker informasjon, sier Skånvik.
Trafikken i gang - inntil videre
Kl. 06:55 mandag morgen ankom det første regulære ruteflyet, et SAS-fly fra Trondheim, til Gardermoen.
Hovedflyplassen ble søndag kveld åpnet for begrenset trafikk (i hovedsak for ankomster) mot vest og nord, etter at det midlertidig har klarnet opp i luftrommet. Mandag morgen ble det åpent for noe nær full innenrikstrafikk.
Men gleden kan bli kortvarig: en ny runde vulkanaske er ifølge Meteorologisk institutt ventet fra Island allerede i løpet av dagen. Sørover i Europa var Kastrup (Danmark) og de store flyplassene fortsatt stengt mandag morgen.
Etterlyser fakta
Norwegian-sjef Bjørn Kjos var i helgen ute og etterlyste reelle målinger av vulkanaske i luften. Han pekte på at vi faktisk ikke kan være sikre siden Luftfartstilsynet ikke gjør målinger selv, men får kartdata levert fra et autorisert værsenter i Storbritannia.
- Å fly inn i en vulkansky er livsfarlig. Men så lenge det er klarvær, god sikt og partikkelfritt, er det ufarlig å fly, sa Kjos til Dagens Næringsliv.
For en allerede kriserammet bransje, kan askeproblemet bli katastrofalt om det blir langvarig. Flyselskapene taper milliardbeløp for hver dag som går. Fredag sendte SAS ut permitteringsvarsel til 2500 ansatte. De resterende kan få slikt varsel mandag.
Flere analytikere peker på at selskapene rett og slett ikke har råd til dette. Flyselskaper kan gå konkurs allerede om to til tre uker, fryktes det.
Les også: