Godtegiganten på nett, MaxGodis, legger ned

Dan P. Neegaard

Direktør for Maxgodis, Morten Hansson, har hatt flere gode år med godterisalg på nett takket være 350-kronersregelen, men nå er det slutt.
  • Sindre Hopland
Publisert:,

Etter at regjeringen fjernet momsfritaket på netthandel under 350 kroner den 1. januar, prøvde den svenske godtekjempen på nett å gå over på datovarer, men dette har ikke ført frem, og morselskapet NTG melder i dag at virksomheten legger ned.

Også selskapets norske sjef, Morten Hansson, vil gå av som leder.

– Vi har virkelig forsøkt å endre forretningsmodellen etter at 350-kronersgrensen forsvant, men det har vist seg å ikke være en bærekraftig modell, sier Hansson og også sier:

– Det er dessverre ingenting som selskapet kan gjøre med politiske beslutninger som påvirker virksomheten på en dramatisk negativ måte.

Maxgodis ble selve symbolet på hva regjerings beslutning førte til, og har skapt reaksjoner blant norske mat- og dagligvareaktører.

Det svenske selskapet økte salget raskt da den nye regelen ble innført.

Fra 2017 til 2018 økte selskapet salget fra 36 til 89 millioner svenske kroner.

Fått bud på norsk virksomhet

Styret har fått et bud på den norske virksomheten, Net Trading Norway og Maxsnus.no på 1,2 millioner kroner.

Dette budet vil styret takke ja til, og ettersom anskaffelseskostnaden ifølge selskapet var på rundt 90.000 kroner, er gevinsten på 1,1 millioner kroner.

NTG er børsnotert i Sverige, og selskapet skriver at de nå ser på hvilke muligheter som finnes fremover. En av mulighetene er å ta selskapet av børs, samt selge alle eiendelene igjen i virksomheten.

Datovarer fungerte ikke

I slutten av november uttalte selskapet til E24 at de nå satset på datovarer, men fredag sier selskapet at tilbudet ikke ble like interessant for kundene.

Også før initiativet var selskapets sjef Hansson usikker på om det ville fungere da han snakket med E24.

– Kan dere tjene like mye på utgåtte varer som godteri?

– Det er et godt spørsmål, det tør jeg ikke svare på, sa Hansson.

Selskapets siste resultatrapport for tredje kvartal 2019 viste et samlet salg for året på 51,0 millioner svenske kroner, ned fra 64,5 millioner svenske kroner året før.

Resultatet endte med et underskudd på 4,2 millioner kroner, fra et underskudd på 4,3 millioner året før. Det foreligger foreløpig ingen resultater fra siste kvartal i 2019.

Les også

LES OGSÅ: Endrer 350-kronersgrensen – godterigigant går over på datovarer

Her kan du lese mer om

  1. Netthandel
  2. Grensehandel

Flere artikler

  1. Endrer 350-kronersgrensen – godterigigant går over på datovarer

  2. Plantasjen med underskudd på 202 millioner kroner i fjerde kvartal

  3. Diplom-is med dårligste resultat på ti år

  4. Annonsørinnhold

  5. Millionunderskudd for Gjensidige Forsikring

  6. Europris med sterk corona-vekst i første kvartal