Skogen Lund om vei og bane: – Vi må ta grep før det blir prekært

NHO-sjef Kristin Skogen Lund er klar i sitt syn på vei og bane: Det må bygges mye, fort.

KLAGET PÅ KOLSÅSBANEN: Bærumsjenta Kristin Skogen Lund er ikke fornøyd med hva hennes barndomskommune har fått ut av de tre milliarder kronene som er brukt på å oppgradere Kolsåsbanen.
  • Jo Andre Aakvik
Publisert:

(E24: OPERAEN): - Om noen år vil det bli åpenbart at det må gjøres tiltak for å skape bedre bo- og arbeidsmarkedsregioner. Men vi må ta grep før det blir åpenbart, vi må ta grep før det blir prekært, sier Kristin Skogen Lund når hun etter lunsj inntar scenen på NHOs årskonferanse.

Hun hamrer inn budskapet for konferansen, hvor NHO har tatt til ordet for å bruke 1.100 milliarer kroner på vei og bane de neste 20 årene.

Men når pengene – forhåpentlig – skal drysse over nye vei- og togprosjekter må ikke følelsene få ta overhånd understreker Skogen Lund. Hun viser til en reportasje på NRK før jul hvor flere innbyggere på Jæren ble intervjuet om deres syn på å etablere en felles region. Alle var enige om at det var en god idé, men siste intervjuobjekt hadde et forbehold: at det nye kommunesentret ble lagt til Sandnes.

– Resultatet av å blande fornuft og følelser er at vi lar være å gjøre ting vi vet er fornuftig for oss alle. Det er dessverre slik at vi ender opp med noen vinnere og noen tapere, selv når en region samlet komme styrket ut, sier Kristin Skogen Lund.

Følg konferansen i direktestudio

Må skape knutepunkter

NHO-sjefen mener nøkkelen ligger i å etablere knutepunkter i kollektivtransporten.

Hun trakk frem oppgradering av Kolsås-banen i Bærum som et eksempel på et tiltak som er har feilet.

Les også

- Verden vil bestå av 600 byer

– Etter å ha brukt åtte år og tre milliarder kroner på oppgradere banen til Kolsås, har den i dag ikke noen flere brukere enn før. Det er ikke bygget noen boliger langs denne linjen, sa Skogen Lund.

NSB-sjef Geir Isaksen er helt på linje med Skogen Lund. Han mener det må være enkelt og raskt å komme fra hjemmet til stasjonen, og fra stasjonen til arbeidsplassen.

– Det betyr at vi må fortette i områdene rundt tog og bane. Det høres enkelt ut, men er vanskelig fordi det er så mange som må delta i det arbeidet, sier Isaksen.

Les også

Solberg står klar med økonomiske krisetiltak

Det går alltid et tog

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er også klar på at fortetting tvinger seg frem.

Han mener tog og bane først vil bli konkurransedyktig når det tilbyr så hyppige avganger at det bare er å gå ned på stasjonen og hoppe på neste tog. Uten å planlegge for sjeldne avganger.

– Da gir toget den samme friheten som bilen, muligheten til å reise når du selv vil, sier Ketil Solvik-Olsen, som fortsatte:

– Derfor har regjeringen kraftig økt bevilgningene til planlegging av ny vei og jernbane, og vi forplikter staten til tettere samarbeid med lokale myndigheter om utbygging av kollektiv infrastruktur og effektiv arealplanlegging rundt kollektivknutepunktene.

Les også

Solberg står klar med økonomiske krisetiltak

Les også

- Verden vil bestå av 600 byer

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. NHOs årskonferanse

Flere artikler

  1. – 90-tallets store hit var jo Timeshare

  2. - Vi har ikke hatt tradisjon her i landet for å ta for hardt i

  3. – Må bygge hele Fredrikstad – hvert år

  4. Delingsøkonomien handler om mer enn noen Mercedes S-er i Oslo vest

  5. NHO-sjefen får kritikk etter elbil-utspill: – Det er drøyt