Drakamp i regjeringen om bilavgiftene

Leder for Frps bilpolitiske utvalg mener det er uaktuelt at enkelte bilmodeller skal få titusener i avgiftsøkning. Venstre skjønner lite av at Frp vil ha omkamp nå.


<p><b>KAN GI AVGIFTSHOPP:</b> Med ny målemetode vil de aller fleste biler få vesentlig høyere målt høyere forbruk/utslipp. Det igjen betyr kan bety høyere bilavgifter på nye biler i Norge.</p>

KAN GI AVGIFTSHOPP: Med ny målemetode vil de aller fleste biler få vesentlig høyere målt høyere forbruk/utslipp. Det igjen betyr kan bety høyere bilavgifter på nye biler i Norge.

Regjeringen varslet for ett år siden i revidert nasjonalbudsjett at en ny målemetode for forbruk og utslipp fra biler vil bli innført fra 1. januar 2019 med overgangsordning fra september 2018.

Den nye målemetoden kan medføre at bensin- og dieselbiler samt hybrider får titusener i avgiftsøkning fra 1. januar 2019.

For eksempel er SUV-ene Toyota RAV4, Peugeot 3008 og 5008, samt BMW X1 forespeilet en avgiftsøkning på mellom 80.000 og 123.000 kroner, skriver VG (for abonnenter).

I statsbudsjettet som legges frem i høst, vil vi få svaret på hvordan Høyre–Frp–Venstre–regjeringen ønsker at den nye målemetoden skal slå ut i avgiftssystemet.

Stortingsrepresentant Morten Stordalen er leder Frps bilpolitiske utvalg. Han mener at det bør være helt urealistisk å gjøre ordinære familiebiler titusener kroner dyrere på grunn av at man innfører en mer realistisk målemetode for forbruk og utslipp.

– Hvis man ukritisk innfører den nye målemetoden, vil enkelte bilmodeller få titusener i avgiftsøkning. Det er uaktuelt, sier Stordalen til E24.

Les også: EU-kilder: Bilprodusenter blåser opp utslippstall

Vil oppjustere innslagspunktene

For å unngå dette, mener han at samtidig med en omlegging til det nye målesystemet bør CO₂-skalaen i engangsavgiften tilpasses.

– Man må justere opp innslagspunktene i de forskjellige trinnene i CO₂-komponenten på engangsavgiften, slik at det reelt sett ikke blir dyrere for forbrukere å kjøpe nye og trygge biler, sier Stordalen.

Han varsler at Fremskrittspartiet vil fortsette å kjempe for å få ned bilavgiftene.

– Bilene har jo i praksis akkurat samme forbruk og utslipp før og etter innføringen av den nye målemetoden, sier Stordalen.

I og med at regjeringen har 80 av 169 mandater, vil den trenge støtte fra Stortinget for å få vedtatt statsbudsjettet i Stortinget.

Det kan man for eksempel oppnå ved å inngå et budsjettforlik med Kristelig Folkeparti, som hadde en samarbeidsavtale med Solberg-regjeringen 2013–2017.

Skjønner ikke at det skal være omkamp

Jon Gunnes (V) er andre nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Han skjønner ikke at det skal være omkamp nå.

– Venstre vil ha det EU har bestemt, og det skal være en prisdifferensiering. Det skal bli billigere å kjøpe utslippsfrie biler og lavutslippsbiler, men desto dyrere å kjøpe de biler som slipper ut mest. At vi skal ha en omkamp av det nå skjønner jeg ikke, sier Gunnes til E24.

Han peker samtidig på at dette er bestemt av Stortinget.

– Det viktigste er at man ikke begynner å fire på regelverket. Det er statens totale inntekter fra avgifter på biler som ikke skal øke, men hvor stor avgiftsøkning det blir på hver enkelt bilmodell, vil variere, sier Gunnes.

– Rart at ikke bilbransjen har tilpasset seg

Venstre-representanten mener det er rart at bilbransjen ikke har gjort kjøpere av nye biler oppmerksomme på at høyere CO₂-utslipp enn det som tidligere er lagt til grunn, vil gi utslag i pris.

Han mener at problemet er at de som har bestilt biler, føler seg lurt fordi de ikke får prisen de er forespeilet av bilbransjen

– Bilprodusentene har jukset, og det har vi beviser på i straffereaksjonene. Det er rart at ikke bilbransjen har tilpasset seg allerede og har vært ærlige på at CO₂-utslippene er høyere enn det som tidligere er lagt til grunn, og at dette vil gi utslag i pris, sier Gunnes.

– For tidlig å si hvordan dette vil slå ut for de forskjellige bilmodellene

Helge Orten (H), leder for transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, mener at innspillet fra Stordalen er interessant.

– Vi vil se nærmere på det når vi har en samlet vurdering på bordet fra regjeringen, sier han til E24.

Orten er enig med Stordalen i Frp i at innføring av ny målemetode ikke kan gjøres ukritisk, men må ta hensyn til at det samlede avgiftsnivået ikke skal økes. Men samtidig understreker han at det er for tidlig å si hvordan dette vil slå ut for de forskjellige bilmodellene.

I regjeringsplattformen er det slått fast at statens inntekter fra bilavgifter totalt sett ikke skal øke som en følge av den grønne omleggingen.

I plattformen står det: «Fortsette grønn omlegging av engangsavgiften for kjøp av nye kjøretøy ved å øke CO₂-og NOx-komponentene, og redusere andre komponenter. Omleggingen skal ikke øke avgiftsinntektene i budsjettet.»

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå