Champagne-shopperne svikter

PARIS (VG) De siste tiårene har verdens rikeste shoppet seg gjennom alle svingninger i verdensøkonomien. Men nå går det mot dårlige tider for Gucci, Ferrari og Champagne.

Da finanskrisen først begynte å spre seg i fjor, fortsatte den enorme veksten i det internasjonale luksusmarkedet, som har doblet seg det siste tiåret.

Mer forsiktig

Men nå peker pilen kraftig nedover også for dem som lever av å selge designprodukter til klodens mest velstående.

Direktør Robert Polet i motegiganten Gucci sier til den italienske avisen La Republica at han venter et kraftig fall i salget neste år.

- De rike kjøper nå tre vesker, der de tidligere kjøpte fire, forklarer Polet, fullt klar over at en rekke internasjonale analysebyråer varsler at luksusmarkedet vil falle kraftig neste år.

- 2009 vil bli det første året hvor forbruket av luksusvarer vil gå ned, sier Claudia D`Arpizio i det Milano-baserte konsulentselskapet Bain & Co til Financial Times.

Swatch-forhandler Sylvie i rue de Rivoli, en av de mer eksklusive handlegatene i Paris, forteller til VG at hun allerede har begynt å merke at hennes pengesterke kundegruppe har strammet grepet om lommeboken.

- Folk tenker seg om mange ganger før de handler. Vi merker en kraftig nedgang, og frykter hvordan dette vil bli inn mot jul, sier hun til VG.

Børsverdiene halvert

Noen hundre meter bortenfor klokkeforhandleren merker Champagne-selger Mathieu Guyon den samme trenden. Han er derimot noe mindre bekymret.

- Vi er veldig spente på hvordan dette vil utvikle seg fremover. Men det fine for oss er at også de rikeste vil slukke sorgene med noe å drikke. Så jeg tror champagnesalget vil holde seg. Jeg håper i alle fall det, sier Guyon.

- Jeg tror nok vi skal klare denne krisen også. Vi har solgt champagne siden 1802, legger han til.

Så langt i år har også verdien på en rekke luksusselskaper falt kraftig. Børsverdiene til klokkeprodusenten Swatch, Champagnegiganten LVMH og motehuset Burberry har alle halvert seg siden inngangen til 2008.

På forsiden nå