De råeste filmbilene

- Det er vel mange som ønsker seg sånn når svigermor blir for brysom, da er det bare å trykke på knappen så fyker hun ut.

Martin Schanches filmbil-favoritt er Bonds legendariske Aston Martin DB5. Da kan man skyte ut brysomme medpassasjerer.

Brita Møystad Engseth foretrekker Steve McQueens 1968 Mustang GT i Bullitt.

- Min favoritt er Il Tempo Gigante, overlegent, sier Aftenpostens sjefkritiker Per Haddal.

- Særlig amerikanerne har vært opptatt av bil i filmene oppigjennom tiden. Bilen har spilt en veldig vesentlig rolle og symboliserte bevegelighet og valgfrihet. De var redskap til en oppdagelsesreise, både geografisk og i det amerikanske samfunnet, sier han.

Siden T-Ford

Roadmovies er en egen sjanger. En viktig bil i starten var T-Forden. Og senere på 50-tallet var det Cadillacen som symboliserte den store amerikanske drømmen.

- Også må man ikke glemme Porchen James Dean kjørte seg i hjel i, sier Haddal og legger til Herbie, den lille folkevognen fra 1963 med et hjerte som nesten bulte ut gjennom det lille panseret.

Mr. Rallycross liker Herbie

- Herbie er søt, den hadde sjel, men det blir jo en litt annen type bil i forhold til de tøffe filmfavorittene, legger Schanche til.

Filmene om den lille bobla startet med at Herbie drar til Monte Carlo fra 1977. Tre år senere kom ”Herbie gir seg aldri”. Attpåklatten ”Herbie - full tank” fra 2005 skulle presse enda en bunke penger ut av den søte historien om den lille folkevognen.

Aller øverst i Schanches filmhierarki troner Aston Martin DB 5. Den britiske luksus-sportsbilen ble bygget om til James Bond i Sean Connery skikkelse til Goldfinger fra 1964.

- Den hadde så mye features og saker bygget inn. Det var jo bare å trykk på en knapp, så forsvant passasjeren. Det er vel mange som ønsker seg sånn når svigermor blir for brysom. Da er det bare å trykke på knappen, og så fyker hun ut, ler Schanche.

Les også testen av råskinnet Jaguar XKR.

Og de beste av de dyreste.

Bare Brita

Riksfilmkritiker Brita Møystad Engseth går grundigere til verks når hun skal trekke frem de store filmheltene på fire hjul. Det er bare å holde seg fast når Brita presenterer et tjukt knippe biler hun har fått følelser for når de har brølt over lerretet:

- Steve McQueens 1968 Mustang GT i Bullitt - det eneste som duger i en biljakt, begynner hun.

- Burt Reynolds' 1977 Pontiac Trans Am i Smokey and the Bandit - flammelakken på panseret var så kul at det var nesten uutholdelig, legger hun til.

- Ja til global oppvarming

- Mel Gibsons 1973 Ford Falcon XB GT i Mad Max - hvis det er slike biler vi kjører etter miljø-apokalypsen, så ja til global oppvarming!

- Susan Sarandons 1966 T-Bird i Thelma & Louise - den perfekte feministbilen: stilfull, komfortabel og går aldri av moten.

- Michael J. Fox' 1981 Delorean DMC-12 i Tilbake til fremtiden - da jeg så filmen første gang trodde jeg bilen ikke fantes i virkeligheten, den var for kul, rett og slett, sier Brita Møystad Engseth.

Flaggermus-bil

- Batmobilen i Tim Burtons Batman - dyster, farlig, lekker og bygget på chassiset til en 1974 Chevrolet Impala. Også er det den første Batmobilen, sier Brita med trykk på første. Den siste, bare dødsteit, sier filmeksperten.

- Blues-brødrenes avdankede politibil, en 1974 Dodge Monaco - aldri har en bil tålt så mye så lenge! En annen bil utrykningsbil er Ghosbusternes1959 Cadillac ambulanse, som er absolutt uforglemmelig, sier hun.

Hun trekker også frem Sylvester Stallones 1950 Mercury i Cobra og James Bonds imponerende filmbil-rekke.

Flere saker på E24.

På forsiden nå