De ti beste luksusmerkene

Forbes har kåret de aller mest tiltrekkende merkene.

25.000 kresne forbrukere i 48 land har utnevnt de ti mest tiltrekkende luksusmerkene i verden.

Det er Forbes og The Nielsen Company som har laget listen over de ti sterkeste luksusmerkene når det gjelder tøy, vesker, klokker, accessories, ur, dufter og mobiltelefoner.

Gucci vinner

Og Gucci troner på en sikker førsteplass.

De siste årene har merket lagt rivalene bak seg en etter en. Bare de siste fire årene har Gucci hatt en tosifret vekst i salget på verdensplan.

- Den røde og grønne stripen er et av de mest ikoniserte luksus-merkere som noen sinne er skapt, sier Michael Mackop fra shoppingsenteret Saks på Fifth Avenue i New York til Forbes.

Merket er best kjent for sine dyre vesker, men Gucci-group tilbyr en bred samling av varer i de 233 Gucci-butikkene.

Chanel nr. 3

Andre og tredje plass deler Calvin Klein med Chanel. Siden Coco Chanel grunnla Chanel i 1909 har merket stått for klassisker, men stilfulle produkter og Chanel ledes i dag av motekongen Carl Lagerfeldt., som har fått Hollywood-prinsessen Keira Knightley som sitt ansikt utad.

Calvin Kleins salg på verdensplan er siden 2003 steget med 50 prosent til en omsetning på godt over 26 milliarder kroner.

De tre merkene, Calvin Klein, Gucci og Chanel, henter størstedelen av sin suksess hos de nyrike i Sør-øst Asia og Saudi Arabia. Mens amerikanerne sliter mindre på kredittkortene.

Pirater er greit i USA

Paradoksalt nok har den store asiatiske industri med falske merkevarer bedre kår i USA enn i de landene hvor kopieringen foregår.

Asiaterne forteller i sin undersøkelse at de ser ned på folk som kjøper falske vesker, mens hver fjerde amerikaner ikke mener det er noen stor forskjell på de billige kopiene og "The Real Thing".

- Asiaterne kan spotte en falsk veske som ingen andre. Men i USA er folk mindre bekymret og mindre vitende om problemet, fordi de falske veskene her anses som mainstream, sier David Boyd fra Nielsen Global Research.

Les også:

På forsiden nå