Diamanter til leie

Diamanter er jenters beste venn. Nå finnes råd for dem som ikke har penger til å kjøpe selv.

I USA finnes det flere selskaper som leier ut eksklusive smykker, store diamanter og dyre klokker på internett. Ikke bare gir det flere muligheten til å føle seg som en prinsesse for en stakket stund, smykkene blir også levert direkte hjem i postkassen.

Veskeleie

Da selskapet Bag Borrow or Steal startet opp for fire år siden, var det få som hadde tenkt tanken på at det gikk an å leie en designerveske til en brøkdel av salgsprisen. En vintage utgave av Hermès anerkjente og supereksklusive Birkin bag kunne blant annet leies for den nette summen av 9000 kroner uken eller 32.000 kroner i måneden.

Men tross jubelen fra veskegale damer, den populære nyskapningen var ingen gullgruve.

Utvidet utvalg

Etter å ha innsett at det var en dyr tjeneste å tilby, blant annet fordi veskene blir endret hver sesong og at utleieutvalget derfor måtte fornyes fire ganger i året, bestemte selskapet seg for å utvide sortimentet med eksklusive smykker og klokker, skriver Financial Times.

Med muligheten for å leie klassiske perler fra Chanel eller et Rosiblu diamant-armbånd med en utsalgspris på over 170.000 kroner, til 4500 kroner for en måned, håper Bag Borrow and Steal i fremtiden å kunne vise til overskudd.

Lei en Rolex

Nettstedene blingyourself.com og borrowedbling.com sikter seg også inn mot forbrukere med spesielt eksklusive smykkeønsker.

Michele Krause, som opprettet blingyourself.com, sier at hun leier ut Rolex- og Chopard-klokker, og andre smykker med en snitt pris på 3500 kroner for en måneds leie.

Vil skinne

Hun forteller at kundene hennes ofte deltar på veldedighetsball og ønsker å skinne på lik linje med kjendiser som Susan Sarandon, Christy Turlington og Jennifer Lopez.

- Akkurat nå koster våre mest eksklusive smykker mellom 30.000 til 35.000 kroner, men snart vil snittprisen være på nærmere 55.000 kroner. Unge yrkesaktive mennesker kan ha råd til å kjøpe ett smykke eller to til den prisen, men her er det snakk om hvor mange eiendeler til 30.000 de kan ha som de bare kommer til å bruke et par ganger i året, sier hun til Financial Times.

I stedet for å kjøpe et smykke eller en klokke til 55.000 kroner, kan Krauses kunder nå leie 14 forskjellige godbiter i en måned.

- Det er en stor global trend at du kan leie villaer, topp feriesteder, og luksus timeshare-leiligheter, og folk er stadig mer komfortable med å gjøre ting på internett, sier hun om hvordan det er å drive en så luksuriøs butikk over nettet.

- Ikke lukrativt

Kommunikasjondirektør for den klassiske amerikanske juveleren Verdura, Jack Yeaton, tror derimot ikke at nettutleie av smykker kan være en lukrativ bransje.

- Kvinner forelsker seg i smykker. Ta for eksempel Verdura-armbåndet som ble laget for Coco Chanel på 1930-tallet. Jeg tviler på at hun ville ha skilt seg fra det etter fire korte uker. Dessuten er det mange problemer relatert til forsikring, sier Yeaton.

Krause foreller at hun har tatt hensyn til dette, og at de har forsikringer mot at smykkene blir ødelagt, samtidig som de leter etter en forsikring mot at de blir mistet eller stjålet.

Så langt skal selskapet ikke ha mistet et smykke av "betydelig" verdi.

På forsiden nå