Høyre-reklame i strid med loven

Medietilsynet varsler sanksjon for visning av reklamefilm for Høyre.
<b>VIKTIG STØTTE:</b> En gave på ti millioner kroner fra reder Johan Jørgen Ugland løftet Høyres inntekter fra privatpersoner i 2008.
VIKTIG STØTTE: En gave på ti millioner kroner fra reder Johan Jørgen Ugland løftet Høyres inntekter fra privatpersoner i 2008.

Men slår ikke ned på reklamefilmen for Pensjonistpartiet. Dermed har Medietilsynet konkludert i de to sakene. Det kommer frem i to meldinger fra Medietilsynet i dag.

En rekke lokal-tv-stasjoner viste i mars i år en reklamefilm for Høyre, og Medietilsynet har altså i en foreløpig vurdering konkludert med at visningene av reklamefilmen er i strid med kringkastingsloven.

Tilsynet varsler sanksjon i form av advarsel mot de aktuelle kringkasterne.

- Begge avgjørelsene har vært underlagt en grundig juridisk vurdering, sier områdeleder Gudbrand Guthus i en kommentar.

Totalt trosset 14 lokale tv-stasjoner forbudet og viste Høyres reklamefilm om helsekøene. Reklamefilmen blir vist mellom tre og 20 ganger på blant annet TV Sunnmøre, VF 24 i Vestfold og Aftenbladets og Fædrelandsvennens nettutgaver.

Det Medietilsynet har tatt stilling til er om sendingene av disse to reklamefilmane er i strid med forbudet mot politisk reklame i kringkastingslovens § 3-1.

Men reklamefilmen for Pensjonistpartiet slapp igjennom. TV Aftenbladet viste en reklamefilm for Pensjonistpartiet i perioden 13.-16. mars i år. Her konkluderte imidlertid Medietilsynet med at visningen av reklamefilmen ikke er i strid med kringkastingslovens forbud mot politisk reklame.

- Medietilsynet har i sin vurdering kommet til at sakens faktiske og rettslige sider er sammenfallende med saksforholdet som ble vurdert av EMD i den såkalte TV Vest-saken på vesentlige punkter, skriver Medietilsynet.

Lang strid

Den norske stat tapte i desember en rettssak i Den europeiske Menneskerettighetsdomstolen om politisk tv-reklame. Domstolen konkluderte med at det var galt å ilegge daværende TV Vest bot for å ha vist reklamefilmen for Pensjonistpartiet.

Regjeringen er klare motstandere av politisk tv-reklame, men kulturminister Trond Giske valgte å ikke anke dommen fra Strasbourg. Isteden har han innført et tillegg i NRK-plakaten, som pålegger statskanalen en bredere politisk dekning. Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas har avvist at de vil la Kulturdepartementets endring få betydning for valgdekningen.

Flere medienyheter på Kampanje.com

På forsiden nå