Murcielago mot Porsche 911

En Lamborghini Murcielago er ikke en bil, det er en vill idé. Vi testet den mot Porsche 911.

Murcielago er den siste ekte Lamorghinien. Det er en rå bil som fortjener en rå biltest.Vi testet den mot en ny Porsche 911. Porschen vinner i parkeringshuset - Murcielagoen på den røde løperen.

Transformer

Lamborghini Murcielago Roadster er lav, veldig lav, og bred som en motorveifil.

Se bildene: Lamborghini: En vill en

Tar man opp døren, stiger den vertikalt til værs, og man forventer egentlig at hele bilen kan forvandle seg til en Transformer-figur.

De rette linjene går igjen overalt, og setter man seg inn skjønner man at denne bilen er laget med et formål for øye: Å kjøre djevelsk fort, rett forover.

Rå lyd

Det er en helt unik kjøreopplevelse.

Det er som om bilen lever, det knirker og knaser, og motorlyden er et kapittel for seg. Man hører bilen før man ser den, og det er ikke akkurat fredelig i kupeen heller.

Dette er ikke en bil du setter på litt koselig kjøremusikk i, her skal man høre på motoren, og den er verdt en del av inngangsbilletten alene.

Lyden er rå. Et metallisk brøl.

Den siste Lamborghini

Bilen vi kjørte var utstyrt med et såkalt e-gir, en halvautomat løsning med spaker på rattet, den var ikke så kjapp og presis som man kunne ønske, samtidig så var det noe som stemte overens med bilen som helhet, noe udefinerbart mekanisk.

Selv om Audi nå eier Lamborghini er Murcielagoen foreløpig temmelig uberørt av Audi-hender.

For Lamborghini-puristene er dette den siste ekte Lamboen, mens lillebroren Gallardo er mer preget av Audi-eierskapet.

For å sette bilen i et passende perspektiv tok vi også med oss en Porsche 911 Turbo av nyeste versjon på en tur i utkanten av Bergen.

Begge har ekstreme ytelser. Lamborghiniens motor er mye større en Porschens, med dobbelt så mange sylindre og nærmere hundre hester mer.

Men prestasjonsmessig er det ikke så mye som skiller dem, de kommer seg begge til 100 på under fire sekunder, de har firehjulstrekk og toppfart på supersonisk nivå. Men utover det skal man lete en stund etter mer forskjellige biler.

En attraksjon

Porschen er mulig å kjøre som en "vanlig" bil, det kan du bare glemme med italieneren.

Les vår anmeldelse og se videoenav nye Porsche 911 Turbo: En vennlig sportsbilkjempe

Du kan være laid-back i en 911. Men fra det øyeblikket du setter deg inn i Murcielagoen er du per definisjon en attraksjon, bilen oppfører seg som en sær superstjerne og du må aldri glemme det.

Det går historier om at det i Mariah Careys konsert-raidere står: "I don’t do stairs", og det kunne stått: "I don’t do parking" i Lamborghinens.

Man ser null bakover og bilens bredde gir tidenes dødvinkel under rygging.

Å kjøre den i by, er helt meningsløst, mens 911en er fullstendig problemfri å ratte i rushtrafikken eller i et parkeringshus.

Å få Murcielagoen inn og ut av et p-hus kan fort bli fryktelig mye mer kostbart enn 12 kroner timen.

Voldsomme krefter

Det er ikke mye fristende å holde seg innenfor norsk lov med de to bilene, å bikke fartsgrensen tar så ufattelig kort tid, og man er så uendelig langt unna å nærme seg grensen for hva de er gode for på vanlig vei.

Det er et helt usedvanlig trøkk når gassen går i bunn, lyden inni Murcielagen er infernalsk og akselerasjonen ditto.

Der Porsche tross alt er temmelig sivilisert, får man virkelig inntrykk av hvor voldsomme krefter som er i sving i italieneren.

Jagerfly-følelse

Her er det ikke noe filter, og det muligens det nærmeste man kommer opplevelsen av å være jagerfly-pilot.

Den uhyre kjørerfokuserte cockpiten, den ekstremt vinklete frontruten og den temmelig usofistikerte måten det hele utfolder seg på er en supersportsbil verdig.

At Porschen fint holder følge på sitt langt fredeligere vis, viser hvor forskjellig filosofien bak disse bilene er.

Fluepapir

Jan-Richard Stensvik fra bergensselskapet Sandven og jeg byttet på å kjøre de to bilene på fine kuperte veier, og vi var ikke i tvil om hvilken bil som var en opplevelse utenom det vanlige.

Murcielagoen er unik, så hard-core at vi også var enige om at vi ville vært helt pumpa etter en langtur i den.

Bilen er komplett galskap - og for et fluepapir på omgivelsene.

Absolutt alle snudde seg etter Murcielagoen. Guttunger gikk ned på kne á la Ole Gunnar Solskjær i Champions League finalen i 1999. Det ble hoiet og skreket og vinket.

Få, om noen biler har en så intens tilstedeværelse.

Da vi fylte bensin, samlet det seg en større mengde mennesker, det ble sikkert tatt tusen MMS-bilder og folk ringte kompiser bare for å si at de sto i ved en Lamborghini Murcielago.

Det får du ikke til i en 911 Turbo

Men skulle jeg dratt på en ukes bilferie er det liten tvil om hvilken jeg ville valgt.

Se bildene: Lamborghini: En vill en

Les også: En vennlig sportsbilkjempe

Mer om ting du liker på E24 Eksklusiv

På forsiden nå