S elskap med fire ansatte  bringer angst til Posten

At 20.000 ansatte i Posten ser 4 ansatte i Easybring som en trussel, tar informasjonssjef Heidi Nordby Lunde som et kompliment.

VIL SLÅSS: Informasjonssjef Heidi Nordby Lunde sier Easybring ikke vil skifte navn for å etterkomme Postens ønsker.
VIL SLÅSS: Informasjonssjef Heidi Nordby Lunde sier Easybring ikke vil skifte navn for å etterkomme Postens ønsker.

- Vi ønsker ikke at det skal oppstå noen forveksling med vår merkevare Bring, som vi siden vi etablerte den i 2008 systematisk har opparbeidet en stor kjennskap til, sier kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme i Posten til E24.

Det statlig eide logistikkselskapet har nå sendt et brev til Patentstyret og til Easybring hvor de krever at det lille nyetablerte selskapet må skifte navn.

- Vi ønsker ikke at noen skal trekke veksler på den merkevaren vi har bygd opp gjennom tre år. Vi er opptatt av å ta vare på og beskytte Bring, sier Gjølme.

- Helt forskjellig

- Dette er to helt ulike tjenester. Vi driver en matchingsentral hvor vi legger til rette for at folk kan hjelpe hverandre. Vi driver en slags haikesentral for ting, sier informasjonssjef Nordby Lunde i Easybring.

Nordby Lunde som er mest kjent som bloggeren Vampus, tiltrådte stillingen for bare 14 uker siden.

Hun forklarer tjenesten med et eksempel fra sitt eget nettverk i sosiale medier, hvor hun nylig så en melding på Twitter fra en bruker som spurte om noen skulle til Arendal de nærmeste dagene, og om de i så fall kunne ta med seg en stor presenning.

IKKE TILFELDIG: Navn velges ikke tilfeldig, sier kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme i Posten.
IKKE TILFELDIG: Navn velges ikke tilfeldig, sier kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme i Posten.

- Du får ikke stappet en svær presenning ned i Norgespakken fra Posten, sier Nordby Lunde.

- Posten har misforstått både navnet og konseptet vårt. Men dersom Posten med sine 20.000 ansatte ser Easybring med 4 ansatte som en trussel, må vi jo bare ta det som et kompliment.

Vil ikke skifte

 

Ifølge Nordby Lunde vil ikke Easybring frivillig skifte navn.

Hun peker på at «å bringe» er et gammelt og svært dekkende ord for den typen aktivitet som både Posten og Easybring bedriver.

- De har hverken monopol på denne typen virksomhet eller på navnet, sier Nordby Lunde.

På spørsmål fra E24 om hvorfor hun tror Easybring valgte nettopp det navnet de gjorde, svarer Gjølme:

- Jeg tror ikke et navn velges tilfeldig. Vi la et grundig arbeid til grunn da vi valgte Bring, som vi mener passer til den tjenesten vi bedriver og som ikke ville bli forvekslet med noen andre.

Spiller tøft

Gjølme ønsker ikke å spekulere i hva Posten vil gjøre når de får sitt offisielle svar fra Easybring.

- Det blir bare spekulativt. Nå venter vi på svar fra selskapet og Patentstyret, og så får vi gå den veien så langt det går. Hva vi så gjør, får vi avgjøre da, sier Gjølme.

Ifølge Lunde har Posten også lagt juridiske kjepper i hjulet for Easybring ved å nekte deres advokat å jobbe videre med dem.

Advokatfirmaet Simonsen har både Easybring og Posten som kunde, og har fått beskjed om at Posten anser det som en interessekonflikt.

- Dette underbygger jo bare vår sak. Simonsen er et svært kompetent advokatfirma, og dersom de hadde ansett dette som et problem ville de jo også påpekt dette. Men det har de altså ikke gjort før Posten satte foten ned, sier Nordby Lunde, som setter spørsmålstegn ved Postens prioriteringer.

Gjølme sier til E24 at hun ikke har kjennskap til detaljene rundt bruken av advokater, men sier likevel at Posten er opptatt av at det skal være klare og tydelige skillelinjer, akkurat som de ønsker med hensyn til Bring som merkevare.

- Merkelig ressursbruk

- At Posten nå rett oppunder jul bruker å ressurser på å slåss mot et lite firma med fire ansatte som ennå ikke har lansert en tjeneste, fremstår jo som litt merkelig, sier Heidi Nordby Lunde, som legger til:

- Kanskje burde de heller konsentrere seg om å bringe pakker ut til det norske folk, sier Nordby Lunde.

På forsiden nå