Saab-fansen vant

Leserne har talt; Saab 900 Turbo er bilen som rocket 80-tallet.

Med 20 prosent av stemmene, stakk Saab 900 Turbo av med seieren i kåringen som ble avsluttet mandag. 1886 lesere deltok i avstemningen som resulterer i at E24s bilekspert Morten Abrahamsen skal hoppe inn i en Saab neste gang han tester en bil.

Bileksperten selv er overrasket over vinneren blant de ti alternativene.

- Saab 900 Turbo hadde en kveld hvor det virket som alle Saab-fans var innom og stemte, så den tok en enorm ledelse, som skrumpet ganske kraftig inn mot slutten. Jeg hadde på ingen måte trodd at den skulle vinne, sier Abrahamsen.

- Lojale kunder

Sjekk vinnerne av E24s kåring av tiårenes feteste biler:

Han har likevel noen mulige forklaringer på hvorfor bilen viste seg å være den mest populære.

- Det er jo en av de tidligste familiebilene med Turbo. Samtidig er den svensk, det er det nok mange her oppe i nord som liker. Bilen er fra den gang Saab fikk lov til å være Saab, nå har de hatt mange magre år under General Motors, som nesten har tatt vekk Saabens særegenheter. Det er et merke som har veldig lojale kunder, en gang Saab, alltid Saab, kan det virke som, sier Abrahamsen, som selv aldri har kjørt en Saab 900 Turbo.

- Jeg har kjørt en god del av de nyere, og diverse av de eldre, som 99- og 96-modellene. Så nå gjenstår det bare å finne en som er representabel, sier Abrahamsen.

Les også: TURBO X: Saabs råeste

Selv ville E24s bilekspert stemt på Ferrari Testarossa.

- Det er vel den ultimate 80-tallskjerra. Det er pastelldresser og Miami Vice, og en svær V12-motor midt i bilen.

Audi og Ford

På andre og tredjeplass i 80-tallskåringen kom Audi Quattro og Ford Sierra Cosworth - begge med 17 prosent av stemmene, men Quattro med en håndfull flere stemmer.

Aller sist i kåringen havnet Renault 5 Turbo med bare 1 prosent av stemmene.

Les også: Sjekk bildene Porsche 911 (1976)

Abrahamsen er litt usikker på årsaken til den franske bilens dårlige plassering:

- Si det? Den er jo superkul, men samtidig er det nok ikke så mange som kjenner til den. Den er en sjelden bil her til lands, og Renault har vel ikke det tyngste navnet innenfor entusiastbiler, sier han.

KULEST PÅ 70-TALLET: Les testen her!
KULEST PÅ 60-TALLET: Les testen her!

AVSTEMNINGS-RESULTATET:

På forsiden nå