NHO-sjefen får kritikk etter elbil-utspill: – Det er drøyt

Kristin Skogen Lund anklages for faktafeil i debatten om den norske satningen på elbiler.

MØTER MOTBØR: Flere aktører er uenige med NHO-sjef Kristin Skogen Lund om elbiler.

Foto: Terje Bendiksby NTB scanpix
  • Bjørn Haugan
Publisert:,

– Det er drøyt av NHO-sjef Kristin Skogen Lund å angripe elbilsuksessen for å fremme sin egen agenda, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening.

Bakgrunnen er Lunds utspill i VG, der hun hevder at en for stor del av de politiske tiltakene for en grønn omstilling rettes mot privatbilismen.

Ifølge NHO-direktøren står personbiler for kun én tredjedel av utslippene, mens vare- og tungtransporten står for det resterende. Hun mener derfor at pengene som benyttes til å fremme elbiler ville gjort mer nytte for seg innen tungtransporten.

– Elbilsatsingen gir heller ikke en eneste ekstra norsk arbeidsplass, men subsidierer Tesla-eier Elon Musk. I andre enden fører økte avgifter til at lastebileierne taper mot utenlandske aktører. Vi håper å få støtte for at det næringslivet i dag betaler i CO₂-avgift, i stedet legges inn i et CO₂-fond som skal bidra til at tunge biler får mer miljøvennlig drivstoff, sier Kristin Skogen Lund.

– Ikke enten eller

– At elbilmarkedet ikke skaper arbeidsplasser er bare tull. Kristin Skogen lund må da vite at elbilmarkedet består av mer enn bare import av elbiler, sier Christina Bu.

Hun viser til at norske bilforhandlere ansetter mange som jobber i servicemarkedet for elbil. Tesla alene har mange hundre ansatte i Norge, og aktører som Volkswagen og Nissan kommer etter.

KRITISK: Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix

I tillegg er bygging og drift av ladestasjoner er et stadig større marked som sysselsetter mange.

– NHO setter to gode tiltak opp mot hverandre. For å oppnå kraftige utslippskutt må vi elektrifisere både personbiltrafikken og nyttetransporten. Det er ikke enten eller slik NHO fremstiller det, sier Bu.

Fredag la Regjeringens ekspertutvalg for grønn konkurransekraft fram sin anbefaling for hvordan Norge kan skape nye grønne arbeidsplasser. Elbilforeningen foreslår blant annet etablering av et nytt kraftsenter, Norway Electric.

– Senteret skal bestå av private bedrifter og offentlige etater for utvikling av bærekraftige transportløsninger, nye teknologibedrifter og spennende arbeidsplasser. Senteret vil ikke minst profilere norsk elbilsuksess og norske bedrifter, og bli en attraktiv besøksarena.

– Skaper arbeidsplasser

Hos Bellona mener man at Skogen Lunds utslippstall ikke stemmer.

– Personbilene står for brorparten – to tredeler – av CO₂-utslippene. Vi støtter ideen om et CO₂-fond for tungtransport, men det må ikke gå på bekostning av satsing på nullutslippsbiler, sier Frederic Hauge.

Han sier at elbil-regnestykket har endret seg mye de siste årene, fordi batterier blir stadig billigere.

– En ny analyse fra Miljødirektoratet viser at elbil blir et stadig rimeligere miljøtiltak. Ordningen har altså fungert etter planen, og kommer ikke til å være dyrere per tonn CO₂ enn andre tiltak. Elbilordningen har også kun positive virkemidler som ikke rammer næringslivet på noen måte. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor Skogen Lund skal angripe dette, sier Hauge.

Han mener også at ordningen har skapt mange arbeidsplasser i Norge.

– Det er bygget 2.000 ladestasjoner med 8.300 ladepunkter i Norge. Dette er gjort av norske elektrikere og norske kraftleverandører. Også elbiler trenger vedlikehold og reparasjon, noe som gjøres av norske mekanikere, sier Hauge.

Kritisk forening

NHO-direktøren møter også motstand i Elektroforeningen.

– Elbilsatsingen har allerede skapt tusenvis av arbeidsplasser i Norge, og flere vil det bli, sier direktør Frank Jaegtnes.

Han viser til en rapport utarbeidet av Adapt Consulting, som sier at utbygging av ladestasjoner alene gir over 100 nye arbeidsplasser i året.

Elektroforeningen organiserer en rekke teknologiprodusenter og leverandører, og har mange medlemmer som blant annet leverer ulike typer ladeinfrastruktur.

– Elbilsatsingen har gitt mye arbeid for elektroentreprenører landet rundt, men det virker det ikke som om Skogen Lund og NHO har fått med seg, sier Jaegtnes.

– Ingenting imot elbiler

I en epost mandag svarer Skogen Lund følgende på kritikken:

– Når det gjelder utslipp fra all transport i Norge, står personbiler for en tredjedel. Og det foreslåtte CO2-fondet skal jo omfatte også innenriks sjøfart og luftfart i tillegg til veitrafikk.

– Vi har ingenting imot hverken elbiler eller Tesla, som jo er en stor suksess. Det er naturligvis skapt noen arbeidsplasser, blant annet i servicemarkedet, som følge av dette. Men det er jo ikke mulig å si hvordan dette ville sett ut uten Teslas inntog.

– Og hovedpoenget er uansett ikke å snakke om Tesla, men hvordan vi bruker pisk og gulrot og hvilke støtteordninger vi prioriterer, og ikke minst: Om de gir god klimaeffekt samtidig som de sørger for verdiskaping og arbeidsplasser. Hvis vi hadde brukt halvparten av pengene vi bruker på elbilstøtte årlig på et CO2-fond, ville klimaeffekten vært minst ti ganger så stor, sier Skogen Lund.

Les også

Statoil-sjefen tror elbilen utløser oljebransjens fall

Les også

Ratingbyrå: Elbilene truer oljenæringen

Les også

Apple skrinlegger plan om Tesla-konkurrent

Her kan du lese mer om

  1. Elbil
  2. Bil
  3. Bellona
  4. Miljøvern
  5. Kristin Skogen Lund
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Bilgiganter bygger ladenettverk: Kommer først til Norge

  2. Denne storbyen er Norges beste på elbil

  3. Nel: Et nasjonalt hydrogennett kan koste to milliarder

  4. Annonsørinnhold

  5. Tok ti år – nå girer de opp til en elektrisk tidsalder

  6. Undersøkelse: Mer tvil om miljøeffekten av elbiler i Norge enn i Norden