Nye PUDer: Bygger ut Fenja og gjenoppliver Yme

Oljeindustrien fortsetter julerushet. Etter utbyggingsplaner fra Statoil og Aker BP er det nå spanske Repsol og tyske VNG som leverer milliardplaner til oljeministeren.

Fenja-utbyggingen til tyske VNG er en subsea-satellitt som skal kobles tilbake mot Njord A-plattformen til Statoil. Illustrasjon.

Foto: VNG
  • Marius Lorentzen
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:,

Olje- og energiminister Terje Søviknes fikk tirsdag formiddag besøk av oljeselskapene Repsol og VNG i forbindelse med at de to selskapene overleverer utbyggingene for henholdsvis Yme og Fenja (tidligere Pil og Bue).

Fenja-utbyggingen vil koste om lag 10 milliarder kroner, hvorav en mindre andel skal brukes til ombyggingen av Njord A-plattformen som skal ta imot produksjonen. Produksjonsstart er satt til starten av 2021 for det som er VNGs første egenutbygging på norsk sokkel.

Det er rundt 100 millioner fat i feltet, men VNG håper å kunne avdekke ytterligere 100 millioner fat.

– Denne dagen er viktig for selskapet, og en historisk dag, sier VNG-sjef Atle Sonesen til E24.

– Vi ser frem til videre samarbeid. Desember har vært en fantastisk måned så langt, og dere føyer dere inn i rekken av selskaper som har vært her og levert utbyggingsplaner, sier olje- og energiminister Terje Søviknes.

Etter at VNG hadde levert Fenja-søknaden var det Repsols tur. De skal nå gjenopplive Yme-plattformen, som under ledelse av Talisman endte i en gigantisk milliardskandale. Plattformen måtte skrotes uten at en eneste dråpe olje var hentet opp og solgt.

– Yme har hatt noen problemer, men nå er det en ny start, sa Søviknes.

Yme blir en investering på drøyt åtte milliarder kroner, sier Repsol. Feltet skal inneholde 65 millioner fat, og planen er å produsere i ti år fra 2020.

Selskapet mener at feltet vil skape 12.000 årsverk i utbyggingsfasen, og 1.000 årsverk i driftsfasen.

– Det er en plan vi er stolte over å presentere, sier Vidar Nedrebø i Repsol.

– Vi har klart å komme opp med en løsning som vi mener gir både et teknisk og økonomisk robust prosjekt, og som vi tror vil kunne skape store verdier både for rettighetshaverne på Yme og den norske stat, sier han.

Olje- og energiminister Terje Søviknes (t.v.) tar imot utbyggingsplanen for Fenja-utbyggingen fra VNG-sjef Atle Sonesen.

Foto: Kjetil Malkenes Hovland E24

Se full oversikt over utbyggingsplanene på norsk sokkel nederst i saken!

VNG kobler seg på Statoil-felt

Fenja er VNGs utbygging som skal kobles som en subsea-satellitt opp mot Njord A-plattformen til Statoil, som for tiden er under oppgradering hos Kværner Stord.

Fenja har vært kjent som Pil og Bue, av navnet på de to funnene som sikret utbyggingen. Subsea-feltet på Haltenbanken vil i første omgang bygges ut for å utvinne Pil-funnet som inneholder rundt 90 til 120 millioner fat oljeekvivalenter. I tillegg til utbyggingen til 10 milliarder vil driften koste om lag 8 milliarder over 20 år.

– Vi har en balansepris på under 40 dollar, sa VNG-sjef Atle Sonesen om Fenja, og fortsetter:

Han peker på at staten gir leterefusjon til en rekke selskaper, også mindre aktører med andre innfallsvinkler.

– Vel utført jobb så langt. Njord-området får et løft gjennom dette, og Hyme og Bauge bidrar til en feltforlengelse frem mot 2040. Det er fantastisk bra, også for ressursutnyttelsen, sa Søviknes til VNG-sjefen, med referanse til de mange satellittutbyggingen som kobles opp mot Njord.

Det er North Atlantic-riggen West Phoenix som skal stå for boringen, mens TechnipFMC skal levere subsea-utstyret som trengs.

En av produksjonsbrønnene på utbyggingen går også via Bue-funnet, slik at man også får avgrenset dette funnet i samme vending.

Hvis man også starter utvinning fra Bue, anslår VNG at man kan hente ut ytterligere 20 millioner fat oljeekvivalenter. Dette kan komme i produksjon fra 2024.

Boret aldri en dråpe

Yme-feltet som nå gjenopplives har vært en av de største skandalene på norsk sokkel.

Feltet skulle opprinnelig koste rundt fem milliarder kroner, ifølge utbyggingsplanen fra 2007. Men plattformen fra Abu Dhabi ble forsinket og milliardene fløy.

I statsbudsjettene for 2010, 2011 og 2012 insisterte Olje- og energidepartementet likevel på at «lønnsomheten er god» for prosjektet. Høsten 2011 anslår regjeringen at kostnaden for Yme har økt til 9,8 milliarder kroner.

Høsten 2012 er regningen på 14,1 milliarder, og regjeringen erkjenner at det er betydelige problemer med ferdigstillingen av plattformen. Høsten 2013 fastslår regjeringen at operatøren Talisman har fjernet plattformen på grunn av «vesentlige feil og mangler».

På dette tidspunktet er investeringene i feltet anslått til 11,9 milliarder kroner, og i tillegg kommer kostnadene ved fjerning som Talisman høsten 2013 beregnet til 2,6 milliarder kroner.

Til sammen var regningen altså på 14,5 milliarder kroner uten at det ble produsert en dråpe olje.

Spanske Repsol kjøpte kanadiske Talisman i 2015, og har altså overtatt operatørskapet. Talisman oppsto på 90-tallet

Okea nektet operatørskap

Det er ikke bare Repsol som er involvert i Yme. Tidligere Det norske-sjef Erik Haugane og tidligere olje- og energiminister Ola Borten Moe (Sp) er gjennom sitt oljeselskap Okea også involvert.

I januar 2016 uttalte Haugane til E24 på Sandefjord-konferansen at Okea ønsket å gjenoppta produksjonen i 2018 på Yme-feltet. Da hadde de akkurat kjøpt Repsols eierandel på 60 prosent på Yme-feltet for en ukjent sum.

Okea ønsket å bli operatør for feltet, men det sa norske myndigheter nei til. De ville ikke la selskapet være mer enn en partner. I januar 2017 sa Haugane at det var Repsol som skulle bli operatør.

Okeas plan var å eie så mye som 45 prosent, men per i dag eier Okea 15 prosent av Yme-lisensen (PL316). Repsol eier 55 prosent og er operatør, mens polske Lotos og kuwaitiske Kufpec eier henholdsvis 20 og 10 prosent.

Et av spørsmålene i utredningen av hvordan man kan gjenopplive feltet er i hvor stor grad man kan gjenbruke undervannsinstallasjonene som er på Yme-feltet, selv om altså plattformen er skrotet.

85 milliarder i investeringer – før i dag

Utbyggginsplanene for Yme og Fenja er den 8. og 9. som olje- og energiministeren mottar i år av totalt 10. Det er ventet at Statoil vil sende inn utbyggingssøknaden til Snorre Expansion senere denne uken. Med 10 søknader i innboksen vil Olje- og energidepartementet har mottatt dobbelt så mange søknader i 2017 som i 2016.

Totalt innebærer de syv søknadene som har kommet inn før i dag investeringer for rundt 85 milliarder kroner, inklusive oppgraderingen av Njord A. Johan Castberg-feltet i Barentshavet står for 49 av de 85 milliardene, mens Aker BPs tre utbygginger står for 15.

– Olje- og gassindustrien er viktig for norsk økonomi, og vi trenger nye prosjekter, sa olje- og energiminister Terje Søviknes da han mottok representantene for VNG og Repsol tirsdag.

– Det at vi på norsk sokkel leverer veldig mange nye prosjekter sammenlignet med globalt, vi står vel for rundt halvparten av de nye prosjektene i år, viser at vi har et regime med stabile rammevilkår og attraktive områder, la Søviknes til.

Her kan du lese mer om

  1. Oljebransjen

Flere artikler

  1. Venter 16 milliarder i skatteinntekter: Slik blir Fenja-feltet

  2. Yme bygges ut igjen: – En riktig investering

  3. Betalt innhold

    VNGs milepæl er godkjent

  4. Annonsørinnhold

  5. Aker BP bygger ut tre felt i slengen: Investerer over 15 milliarder

  6. Analysebyrå: Norsk sokkel på lønnsomhetstoppen