Equinor vedtar brasiliansk gigantfelt midt i pandemien: – Vi ønsket ikke å utsette det

En viktig milepæl er nådd i Equinors storsatsing i Brasil. Gjennom å vedta utbyggingen av gigantfeltet Bacalhau vil produksjonen og inntektene i landet øke betydelig, men coronapandemien kan fortsatt bli en joker for om tidsplanen holder.

Al Cook, konserndirektør for Equinors internasjonale olje- og gassvirksomhet. Arkivbilde.
Equinor
  • Marius Lorentzen
Publisert: Publisert:

– Det ærlige svaret er at vi ikke vet helt, sier Arne Sigve Nylund, konserndirektør for Prosjekter, boring og anskaffelser i Equinor.

E24 spør om han kan beskrive sjansen for at coronapandemien påvirker utbyggingen av det nye gigantfeltet Bacalhau utenfor kysten av Brasil.

– Vi ser tegn globalt til at vi er på vei til en normalisering. Vi overvåker situasjonen daglig, time for time, og iverksetter avhjelpende tiltak der det er nødvendig, fortsetter han.

Tirsdag annonserte Equinor at de og partnerne ExxonMobil og Galp har sanksjonert utbyggingen av første fase av Bacalhau-feltet, som blir Equinors største felt utenlands.

Prislappen for første fase er rundt 8 milliarder dollar, tilsvarende 66 milliarder kroner.

Til sammenligning kostet første fase av det nye gigantfeltet Johan Sverdrup i Nordsjøen om lag 83 milliarder. Hva fase to av Bacalhau vil koste er ikke avklart.

– Dette er en stor dag. Dette er en av de største investeringsbeslutningene vi har tatt de siste årene, og med en balansepris under 35 dollar og utvinnbare ressurser i første fase på rundt en milliard fat er dette viktig for både oss og Brasil, sier Nylund.

Les også

Bacalhau blir Equinors største utenlandsfelt: Nå får oljeprosjektet i Brasil til 66 milliarder grønt lys

Krevende over alt

Feltet er det første feltet i de såkalte pre-saltområdene som er bygget ut av et internasjonalt oljeselskap og feltet vil ha det største produksjonsskipet som finnes i Brasil (FPSO).

Det planlegges for en produksjonsstart i 2024, men Equinor tar et stort forbehold om at pandemien altså kan endre det tallet – hvis man må ta grep for å sikre helse og sikkerheten.

– Da vi overtok dette funnet for fem år siden forventet vi ingen pandemi, og ingen land i Equinors portefølje har vært så hardt rammet av pandemien som Brasil, sier Al Cook, konserndirektør for Equinors internasjonale olje- og gassvirksomhet.

– Husk at det er heller ikke bare Brasil og Johan Castberg-utbyggingen (på verftet i Singapore, journ.anm.) som har vært utfordrende. Det har også vært krevende forhold på både Stord og i Haugesund. Jeg tror og håper at vaksiner vil hjelpe oss mot en normalisering, sier Nylund.

Les også

Smitte rammer Equinors Brasil-prosjekter: – Smittetrykket er veldig stort

Skaper rundt 3.000 arbeidsplasser

I tillegg til at feltet er ventet å gi store inntekter til både Equinors og den brasilianske statskassen, skaper prosjektet rundt 3.000 arbeidsplasser i Brasil i prosjektfasen, og gir oppdrag til en rekke lokale bedrifter, samt internasjonale leverandører.

Al Cook mener Bacalhau er et prosjekt som «passer for 2020-tallet», både med tanke på balanseprisen og energieffektiviteten.

– Selv om oljeprisen skulle halveres vil dette feltet fortsatt tjene penger. Det vil være tilbakebetalt rundt 2030, sier Cook om investeringen.

Oljenæringen var i fjor gjennom en oljepriskollaps der mange strammet kraftig inn på investeringer for å skjerme likviditeten. I Norge vedtok politikerne en skattepakke med utsatt skatt, som skulle sikre at aktiviteten ble opprettholdt.

– Vurderte dere å utsette prosjektet?

– Vi har gjort mye pre-investeringer i prosjektet allerede, så det var naturlig å ta det videre. Spørsmålet vi stilte oss var om pandemien ville komme i veien, men denne beslutningen viser jo hva vi tror om det, sier Cook og fortsetter:

– Vi ønsket heller ikke å utsette prosjektet med tanke på at det ikke skal starte opp før i 2024.

Konserndirektør for Prosjekter, boring og anskaffelser i Equinor, Arne Sigve Nylund.

Tar andre miljøgrep enn elektrifisering

Selv om investeringen vil være nedbetalt på under ti år, er Equinor likevel klar over at det er et økende miljøfokus på nye olje- og gassinvesteringer.

De to konserndirektørene trekker frem at CO₂-utslippet per fat produsert er på rundt ni kilo, mot 17 i det globale gjennomsnittet.

– Med ni kilo er man ganske nær snittet for norsk sokkel, sier Nylund.

En viktig driver for dette er at man tar i bruk et kombinert gassturbinsystem for å øke energieffektiviteten i kraftstasjonen.

– Dette er egentlig en teknologi man ser på kraftverk på land og som ikke var en del av prosjektet. Men ved å klare å ta det i bruk er utslippene kuttet med over 20 prosent, sier Cook.

Elektrifisering av feltet, slik man nå ser i stadig større grad på norsk sokkel er ikke aktuelt, rett og slett fordi man da ville drevet oljefeltet på gass- eller annen forurensende kraft fra land.

– Men jeg tror vi kan få utslippene ytterligere ned over tid. Det viser erfaringen fra andre felt, sier Nylund.

Les også

Nå skal det ryddes opp utenlands: Equinor-topp varsler kraftige grep

Les også

Tilsyn gir pålegg til Equinor etter Castberg-gransking: – Har identifisert alvorlige brudd på regelverket

Vil unngå Castberg-feil

Bacalhau-feltet skal på samme måte som det kommende Johan Castberg-feltet i Barentshavet bruke et produksjonsskip fremfor en tradisjonell oljeplattform.

– Den er enorm, større enn et cruiseskip, sier Nylund med et smil.

Det er både likheter og forskjeller mellom de to prosjektene. De er begge store og komplekse flytende konstruksjoner, samtidig som spesifikasjonene er annerledes fordi de skal driftes i to helt ulike klimatiske områder.

Equinor har lang erfaring med slike produksjonsskip (kjent som FPSOer), men på Johan Castberg-skipet har det vært store utfordringer.

I tillegg til at coronapandemien har bidratt til store forsinkelser på verftet som bygger skipet i Singapore, så har det også blitt avdekket behov for store utbedringer i sveisingen og annet arbeid.

– Hvordan sikrer dere at man unngår feilene fra Castberg i dette prosjektet?

– Det har vært utfordringer med Johan Castberg. Covid er det ene og det andre er kvaliteten, som nå er utbedret. Vi mener at vi vil klare å bruke læringen og erfaringene vi har gjort i Castberg-prosjektet i Bacalhau-prosjektet, slik at vi ikke gjentar noen feil, sier Nylund.

Konserndirektøren forteller at de også har et tett og godt samarbeid med Modec, som leverer produksjonsskipet.

Bacalhau blir det 17. produksjonsskipet som Modec leverer til Brasil, men det er første gang Equinor har bestilt noe fra selskapet.

– De har stor erfaring med FPSOer i Brasil og møtene jeg har hatt med Modec-ledelsen gir meg trygghet i at vi har en solid leverandør, sier Nylund og peker på at Modec også skal drifte skipet det første året før Equinor tar over, for å bidra til en stabil drift og god overgang.

Slik ser Equinor for seg at produksjonsskipet på Bacalhau vil se ut.
Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Equinor
  2. Equinor
  3. Brasil
  4. ExxonMobil
  5. Utbygging

Flere artikler

  1. Bacalhau blir Equinors største utenlandsfelt: Nå får oljeprosjektet i Brasil til 66 milliarder grønt lys

  2. Disse 28 feltene vil Equinor bygge ut: Kanadisk felt kan sette ny rekord

  3. Equinors børsverdi har passert 600 milliarder

  4. Tilsyn bekymret for sveisefeil og utmatting: Fant flere avvik på Johan Castberg-skipet

  5. Ferske planer fra Equinor: Øker utbyttet og fornybarinvesteringene