Ber regjeringen ta grep: Venter rekordmange skip i opplag

Rederiforbundet frykter at coronakrisen kan gi ny rekord i antall skip i opplag før jul. Nå roper de varsku og ber staten kutte skatter og avgifter i statsbudsjettet.

Administrerende direktør Harald Solberg i Norges Rederiforbund.

Kilian Munch
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:

– Det er en veldig krevende situasjon, sier Harald Solberg.

Rederiforbundets administrerende direktør tar mot E24 på sitt kontor i Rådhusgata i Oslo. Han tegner opp et bilde av en maritim klynge med «enorme utfordringer» etter coronakrisen, og ber regjeringen ta grep.

– Som følge av lavere etterspørsel og lav oljepris så ser vi en stor utfordring langs hele kysten. Det er veldig mange verft som sliter, leverandørindustrien sliter, og rederiene sliter. Det bekymrer oss i et langsiktig perspektiv, sier Solberg.

Coronakrisen gjør at rekorden i antall skip i opplag fra 2016 kan bli slått før jul, frykter han.

– Vi frykter at vi kommer til å sette en ny rekord i antall skip i opplag ved juletider. Det er i overkant av 200 skip i opplag som våre medlemmer frykter. Toppen i 2016 var 180, sier Solberg.

Totalt er det opp mot 550 skip i flåten.

Les på E24+

40 offshorebåter lagt i bøyene siden nyttår: – Ufattelig mye usikkerhet

– Dramatisk situasjon

Mange er bekymret for statens høye pengebruk etter coronakrisen, særlig siden planen egentlig var at bremsen skulle på i år. Rederiforbundet er imidlertid mer bekymret for senvirkninger på privat næringsliv. For maritim næring er det ikke utsikt til vekst før tidligst våren 2021, mener de.

– Det er en dramatisk situasjon, og grunnen til at vi ønsker å rope varsku nå er at vi er i ferd med å gå inn i høstsesongen hvor vi vet at aktiviteten er fallende. Nå gjelder det å sette i verk tiltak som gjør at vi kan stå gjennom høsten 2020 og vinteren 2021, sier Solberg.

Han mener det trengs nye grep, for eksisterende støtteordninger er ikke fullt utnyttet:

  • Kompensasjonsordningen: ramme på 50 milliarder kroner, uttak 5,6 milliarder
  • Lånegarantier for små og mellomstore bedrifter: ramme 50 milliarder kroner, lånt ut 9,5 milliarder
  • Statens obligasjonsfond: ramme 50 milliarder kroner, lånt ut om lag 3,6 milliarder
Les på E24+

Derfor går kriserammede rigg- og supplyselskaper «aldri» konkurs

Ønsker grep i statsbudsjettet

Solberg mener at regjeringen også må kutte formuesskatten på kapital som er investert i maskiner og utstyr. Han mener den skaper utfordringer for mange mindre bedriftseiere i krisetider. Regjeringen har tidligere redusert formuesskatten og utsatt innbetalingene.

– Man har fått utsettelse, men den burde vært fjernet, sier Solberg.

Han er fornøyd med at permitteringsperioden er forlenget fra 26 til 52 uker, og at regjeringen har redusert arbeidsgiveravgiften i noen måneder, et betydelig krisetiltak til mange milliarder kroner.

– Men denne reduksjonen kunne ha gått over en lengre periode, sier Solberg.

Regjeringen har også lagt på bordet en oljepakke med skatteutsettelser etter krisen, men det tar tid før dette vil føre til økt aktivitet i den maritime næringen, påpeker forbundet.

– Offshore ser vi en kjempestor utfordring. Oljeskattepakken har gitt veldig lite effekt for skip og skipsbevegelser. Det ligger lenger ute i investeringsløpet, nå er det primært nye prosjekter som er tilbake på tegnebrettet, det tar lang tid før noe skjer i havet, sier Solberg.

Les på E24+

Koronapandemien fyller opp fjorden

Bekymret for grønn kompetanse

Det er viktig for det grønne skiftet å bevare kompetansen i norske verft og rederier, påpeker Solberg.

– Vi har en komplett maritim leverandørkjede som kan levere fremtidens nullutslippsløsninger, men vi er svært bekymret for den lave aktiviteten og hvordan vi skal komme oss gjennom krisen med kompetansen i behold, sier han.

Mange rederier i offshorenæringen har slitt med dårlig inntjening de siste årene. Blant årsakene er overkapasitet på skip og rigger etter oljeprisfallet fra 2014 til 2016, som førte til redusert aktivitet og store kostnadskutt i oljenæringen.

Flere verft har jobbet knallhardt med å omstille fra produksjon av offshoreskip til blant annet ferger og cruiseskip, i håp om å komme tilbake i lønnsom drift etter oljenedturen for noen år siden. Men også denne aktiviteten rammes nå av coronakrisen.

– Det ligger også mange skip i bøyene som har ligget der lenge. Vi har tatt til orde for en vrakpantordning som kan gjøre at vi får dem ut av markedet. Ved å hugge disse skipene i Norge kan vi også skape arbeidsplasser i en verftsindustri som roper etter prosjekter, sier Solberg.

Les på E24+

Markedet for offshorebåter er i fritt fall, men disse skipene går så det suser

Les også

Halvparten av Eksportkreditt-lånene er under press: Frykter Norges eksportgap bare vil øke

Les på E24+

Offshore-ratene stuper, antall båter i opplag går i været

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. Coronaviruset
  3. Rederiforbundet
  4. Formuesskatt
  5. Verft
  6. Rederier
  7. Oljepris
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Olsen venter investeringsfall i oljen til 2023

  2. Kan ramme oljebransjen og maritim industri: Frykter nye smittebølger

  3. – Det verste kan være bak oss, men krisen er ikke over

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    I denne bransjen har de minst tro på at alle ansatte kommer tilbake

  6. Betalt innhold

    Rederiforbundet ønsker ikke strengere korona-krav