Tyskland mottok norsk gasskip: – Vår sterke avhengighet av russisk rørgass vil ta slutt

Tyskland forsøker å kutte avhengigheten av russisk gass, og har nå skaffet sitt tredje spesialskip for import av skipsfraktet gass. Fredag kom Höegh LNGs skip Höegh Gannet til Brunsbüttel.

Skipet «Höegh Gannet» fungerer som en flytende importterminal for flytende naturgass (LNG), og skal ligge i Brunsbüttel. Tidligere har LNG også levert skipet «Höegh Esperanza» som ligger i Wilhelmshaven.
Publisert: Publisert:

Höegh Gannet er det tredje skipet av sitt slag som ankommer Tyskland siden desember. Skipet skal ligge ved kai i Brunsbüttel nær Hamburg.

I desember ankom også gasskipet «Höegh Esperanza» Tyskland og Wilhelmshaven, hvor også gasskipet Maran Gas Ithaca ankom i januar.

Det er RWE som har utviklet LNG-importprosjektet i Brunsbüttel, og Höegh LNG har skrevet under en tiårig leieavtale med tyske myndigheter.

Disse skipene fungerer som importterminaler for flytende naturgass (LNG), og skal bidra til å erstatte russisk gass. I lang tid har Tysklands industri, kraftbransje og forbrukere fått en stor andel av gassen sin fra Russland.

I midten av 2021 begynte Russland å holde igjen på gassleveransene, og i fjor høst skjedde det også eksplosjoner ved de viktige russiske eksportrørene Nord Stream 1 og 2. Dermed er det lite russisk gass som kommer til Europa. Etter Russlands invasjon av Ukraina har også Europa ønsket å bli mindre avhengig av russerne.

Les også

Laveste gasspris siden høsten 2021: – Overraskende store bevegelser nedover

– Vil ta slutt

Höegh Gannet har blitt levert i rekordfart, gjennom et samarbeid med den tyske regjeringen, Höegh LNG, Reganosa, Marine Service og Brunsbüttel Ports, påpeker RWE-sjef Markus Krebber.

– Flytende LNG-terminaler muliggjør import av gass og styrker Tysklands forsyningssikkerhet. Vårt lands sterke avhengighet av russisk rørgass vil ta slutt gjennom at disse spesialskipene tas i bruk, sier Krebber.

Skipene fra Höegh LNG er FSRU-er, en engelsk forkortelse for «flytende lagrings- og regassifiseringsenhet». Flytende gass fraktes på skip i sterkt nedkjølt og komprimert form, og må tilbake til vanlig trykk og form før den kan sendes til forbrukerne.

Höegh LNG-sjef Erik Nyheim er fornøyd med at skipet nå er klart.

– Flytende LNG-infrastruktur er nøkkelen til å løse dagens energikrise, sier Nyheim.

RWE-sjef Markus Krebber (til høyre), her sammen med Equinor-sjef Anders Opedal (i midten) og næringsminister Jan Christian Vestre (til venstre) under en avtalesignering nylig.
Les også

Norske spesialskip skal berge Europa og USAs planer for Putin-fri gass

Starter testdrift

Nå begynner en fase med oppkjøring av anlegget og testdrift. Höegh Gannet skal også kobles til et nybygget gassrør, og planen er at det skal levere den første gassen inn i det tyske gassnettverket i starten av februar, skriver RWE.

Höegh Gannet drives av Höegh LNG, mens infrastrukturen på land drives av Reganosa. Selskapet Marine Service skal gi teknisk støtte og utvikle designet av mottaksanlegget.

I tillegg er skipet avhengig av varmt vann for å kunne varme opp igjen gassen til normal temperatur. Det kan gjøres med varmt prosessvann fra lokal industri som skal leveres av Covestro Industriepark Brunsbüttel gjennom et varmtvannsrør.

Höegh Gannet ankommer med en mindre gasslast fra Spania ombord. Det er RWE som skal sikre fremtidige gasslaster til skipet. Den første LNG-lasten fra Abu Dhabis nasjonale oljeselskap (ADNOC) skal ankomme Brunsbüttel i slutten av januar.

RWE har også planer om å bygge en importterminal for grønn ammoniakk i nærheten. Dette kan blant annet kan brukes til drivstoff. Selskapet ønsker å importere 300.000 tonn grønn ammoniakk per år til Brunsbüttel.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om