Fem grep mot 2025: Slik vil Hydro bedre lønnsomheten

Hydro-tallene fikk en opptur i 2020. Nå satser aluminiumsprodusenten på fem grep for å sikre lønnsomhet og bærekraft frem mot 2025.

Norsk Hydros finansdirektør Pål Kildemo.

Håkon Mosvold Larsen, NTB
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert: Publisert:

Fredag la Hydro frem sterkere tall for 2020 enn året før. Det underliggende driftsresultatet steg fra 3,36 milliarder kroner i 2019 til over seks milliarder kroner i 2020.

Aksjen falt likevel, og var ned rundt 0,9 prosent fredag ettermiddag.

De siste årene har selskapet blant annet slitt med redusert kapasitet i Brasil og lave aluminiumspriser, men nå er utsiktene noe bedret.

Dette er noe av det selskapet kan glede seg over:

  • kostnadsforbedringene på 4,2 milliarder kroner i 2020 var større enn ventet
  • aluminiumsprisene har steget til over 2.000 dollar tonnet
  • virksomheten i Brasil er i sving igjen
  • Husnes-verket er tilbake i full drift for første gang siden finanskrisen
Les også

Sterkere tall fra Hydro

Fem strategiske grep

Men Hydro henger fortsatt etter sine egne avkastningsmål, og derfor tar selskapet en rekke grep for å redusere kostnadene og tjene mer penger på produktene sine.

Målet er å øke lønnsomheten og samtidig bli mer bærekraftig – noe som blir stadig viktigere for investorer.

Dette er Hydros fem strategier frem mot 2025:

  1. Økt verdiskaping gjennom kostnadskutt, nye kommersielle grep og nye satsingsområder som batterier og fornybar energi
  2. Vurdere om Valsede produkter-segmentet bør beholdes, selges eller bli et partnerskap med andre
  3. Sikre 10 prosent avkastning på kapitalen (RoaCE)
  4. Kutte CO2-utslippene med 30 prosent innen 2030
  5. Satse på grønne produkter som Reduxa og Circal

Mål 1: Økt verdiskaping

Hydros første mål gjelder å øke verdiskapingen, gjennom tre viktige grep:

  • et forbedringsprogram på 8,5 milliarder til 2025
  • kommersielle initiativer til to milliarder kroner, blant annet gjennom økte marginer og volumer på grønne produkter
  • strategiske vekstområder som batterier, resirkulering og fornybar energi

– Det er de tre elementene som skal både løfte, men også robustgjøre en inntjening for Hydro som ligger over kapitalkostnaden vår, sier finansdirektør Pål Kildemo i Norsk Hydro til E24.

– Det blir krevende, men det er absolutt mulig. Når det gjelder forbedringsprogrammet har vi kontroll over de fleste elementene. Det vi har mindre kontroll på er hvor mye konkurrentene klarer å forbedre seg, sier han.

Han har imidlertid stor tro på at Hydro har et forsprang på konkurrentene gjennom selskapets grønne produkter med lavere utslipp i produksjonen.

Dette er Norsk Hydros anlegg på Husnes, som har drevet for halv maskin siden finanskrisen. Etter 1,5 milliarder i oppgradering er B-linjen nå startet opp igjen.

Aerophoto / Hydro

Mål 2: Vurdere valsingen

Hydro har hatt utfordringer med lønnsomheten i segmentet for Valsede produkter, og har varslet en «strategisk gjennomgang». Det kan for eksempel bety at virksomheten kan bli delt opp eller solgt.

– Da Hilde (Merete Aasheim, Hydros konsernsjef, journ.anm.) tok over i 2019 var det ett forretningsområde som ikke hadde levert den avkastningen man skulle forvente over tid, sier Kildemo.

Selskapet satte derfor i gang et arbeid med å løfte lønnsomheten i segmentet, blant annet ved å resirkulere mer skrap og redusere kostnadene, og gjennom innkjøpsprogrammer.

– Samtidig lanserte vi det vi kalte en strategisk gjennomgang, der vi skulle vurdere om vi var den beste eieren på sikt, sier han.

– Denne gjennomgang pågår fortsatt, vi håper å få fullført det fortere heller enn senere, men vi vil komme tilbake til markedet når vi har de endelige resultatene, om vi eier, selger eller lager et «joint venture» her, sier Kildemo.

Les også

Mer kostnadskutt i Hydro: – Nå hever vi lista

Mål 3: Høyere avkastning

Norsk Hydro har et mål om 10 prosent avkastning på investert kapital (RoaCE) gjennom forretningssyklusen.

– Det gir aksjonærene våre den avkastningen som de forventer, sier Kildemo.

I fjor var avkastningen på kapitalen bare på 3,7 prosent, men Hydro ligger langt bedre an nå, påpeker finansdirektøren.

– Det var 3,7 prosent i fjor, et år som var preget av ganske mye dårligere resultater i et par av kvartalene på grunn av covid, sier han.

– Hvis du tar kun fjerde kvartal, så ligger det på syv prosent. Ser du på spotprisen i dag og trekker den gjennom hele 2021, så er vi faktisk på ti prosent, sier han.

Mål 4: Kutte klimautslippene

Hydros norske smelteverk har lavere utslipp enn anlegg i mange andre land, men selskapet står likevel for betydelige utslipp. Utslippene var på 9,7 millioner tonn CO2-ekvivalenter i 2019.

Hydros mål er å kutte utslippene med 30 prosent innen 2025. Noen av de første grepene skal tas i den brasilianske virksomheten, som sto for 3,7 millioner tonn av Hydros utslipp i 2019.

– De viktigste grepene på kort sikt er å fortsette løpet i Brasil med å bytte energibærer fra fyringsolje til gass, sier Kildemo.

Han peker på at det koster et «ikke ubetydelig beløp». Det er likevel lønnsomt både fordi det bidrar til økt bærekraft og til at Hydro kan ta bedre betalt for grønnere produkter, og fordi driften vil bli billigere, mener han.

– Det er et perfekt prosjekt fra et lønnsomhets- og bærekraftsperspektiv, sier Kildemo.

Neste steg er å erstatte kullkjeler med strøm i Brasil, for å kutte utslippene ytterligere.

Les også

Nye enheter for batterier, sol og vind: Hydro satser på fornybar vekst

Mål 5: Grønne produkter

Det femte målet på Kildemos liste handler om å satse videre på produktene Circal og Reduxa, hvor selskapet kan hente inn høyere priser på grunn av lavere utslipp i produksjonen enn for tradisjonelt metall.

– Er kundene faktisk villige til å betale mer for dette?

– De er det, sier Kildemo.

Det er litt forskjellig hvor mye ekstra kundene vil betale for de ulike produktene.

– Det er som regel en lavere premie på Reduxa-produktet, som er primæraluminium med et lavt fotavtrykk, og høyere premie på Circal, det resirkulerte produktet. Det er mindre av dette produktet, og dermed så blir etterspørselen sterkere, sier han.

– Vi har konkurrenter som jobber med det samme, men etterspørselen beveger seg kanskje raskere enn konkurrentbildet beveger seg, sier han.

Les også

Hydro kutter 2.200 årsverk frem mot 2023

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Aluminium
  2. Hydro

Flere artikler

  1. Sterkere tall fra Hydro

  2. Bekymret for Hydros norske valseverk: – Dette er viktige arbeidsplasser

  3. Etterlyser grønn industriavtale med staten: Tror eksportverdien kan dobles

  4. Annonsørinnhold

  5. Norge bruker 4 milliarder krisekroner til grønt skifte: – Katastrofalt dårlig

  6. Norsk samarbeidsmodell er superkraften inn i batterier