Her ankommer Goliat Hammerfest

Nesten to år forsinket og 50 prosent dyrere enn planlaget, har Goliat-plattformen endelig nådd frem til Hammerfest.

  • Andreas Wolden Fredriksen
Publisert:,

Klokken 11:50 har «Dockwise Vanguard» funnet sitt endestopp for Goliat, rett sør for Hammerfest.

Nå skal plattformen lastes av skipet, og slepes til Ersvika og oppankres der. Der skal det gjennomgå de siste forberedelsene før det slepes ut på selve Goliat-feltet.

Det var et mektig skue folket i Hammerfest fikk se når «Dockwise Vanguard» seilte inn mot Hammerfest med Goliat-plattformen på dekk.

Plattformen er 75 meter høy, og skroget måler 44 meter i høyden. Totalt veier den 59.400 tonn, og prosessdekkets diameter er 107 meter.

De to parhestene har fått selskap fra tre slepebåter de siste nautiske milene inn mot Hammerfest.

– Dette er den tyngste frakten som noensinne er gjort. Det har vært tyngre løft, men ikke som en frakt, sier kommunikasjonsdirektør Andreas Wulf i ENI.

Plattformen veide i overkant av 64.000 tonn da den ble fraktet til Norge, på grunn av midlertidig utstyr og ballast, ifølge Teknisk Ukeblad.

Her kan du se Goliats reise til Hammerfest:

Flere verdensrekorder

Det er norske Sevan Marine i Arendal som har designet den sirkulære FPSO-en (Floating production, storage and offloading).

Da Goliat-planen ble godkjent i 2009 var den totale utbyggingskostnaden beregnet til 31,3 milliarder kroner. Prislappen har siden den gang økt med 49 prosent til 46,7 milliarder kroner. Alle summene er omregnet til 2014-kroner.

Les også

Fredag kommer Goliat - derfor er plattformen unik

Det er flere verdensrekorder Goliat nå blir innehaver av. Når feltet er i produksjon vil det bli verdens nordligste offshore oljefelt. I tillegg vil plattformen forsynes med kraft fra land gjennom verdens største undersjøiske kabel i sitt slag – 105 kilometer lang med en overføringskapasitet på 70 MW vekselstrøm.

Skipet som frakter Goliat, «Dockwise Vanguard» er også verdens største frakteskip.

Når skipet skal ankres opp, skal det for første gang brukes tau i stedet for kjetting og wire. Polyestertauet er selvfølgelig verdens sterkeste tau.

Skipene Esvagt Aurora og Stril Barents er spesialdesignet for oljevernberedskap og redningsaksjoner på Goliat-feltet.

Se film fra byggingen av Goliat:

Produksjonsstart til sommeren

Reisen fra Ulsan i Sør-Korea til Hammerfest har tatt over 60 dager. På veien har skipet krysset Det indiske hav, rundet sørspissen av Afrika og passert nordover langs Afrika-kysten, før duoen passerte vest for Storbritannia og satte kursen i nordøstlig retning etter rundingen av nordspissen av Skottland.

Plattformen skal lastes av skipet i fjorden utenfor Hammerfest, før det skal slepes til Ersvika sørvest for Hammerfest og ankres opp der. Der skal de siste justeringene gjøres før plattformen slepes 80 kilometer ut på feltet for oppkobling og ferdigstillelse. Plattformen vil bli holdt fast av 14 ankerliner, og kobles opp til havbunnsutstyret, som består av åtte brønnrammer med til sammen 22 brønner.

Går alt som det skal, blir produksjonsstart i månedsskiftet juni-juli.

Les også

Hevder oljeprisen nesten må dobles for at Goliat skal gå i null

Omstridt

Når Goliat kommer i drift markerer det åpningen for oljeproduksjon i Barentshavet. Foruten store kostnadsoverskridelser og forsinkelser, har tre personer mistet livet under byggingen av plattformen, har miljøbevegelsen protestert heftig mot utbyggingen.

Goliat-feltet ligger på Tromsøflaket, som er et viktig gyteområde for torsk, hyse og sei blant annet.

Les også

Her løftes Goliat-plattformen for å fraktes rundt Afrika til Finnmark

Les også

13 døde på verftet i fjor: Ber Oljefondet om selge seg ut

Les også

Goliat har seilt fra Korea

Flere artikler

  1. Fraktes med gigantskip: Her skal Goliat ankres opp i Norge

  2. Nå er Goliat på vei ut i Barentshavet

  3. Nå er Goliat på vei ut i Barentshavet

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Goliat-prosjektet kan bli ytterligere forsinket

  6. Goliat-prosjektet kan bli ytterligere forsinket