Nordea vil heller ha skip enn Olympics gjeldsplan

Storbanken Nordea overtar tre av Olympic Ships båter som del av det gjeldstyngede rederiets refinansieringsplan.

NY NORDEA-FILIAL?: Storbanken Nordea blir eier av forsyningsskipet Olympic Commander (det lille skipet til venstre) som en del av refinansieringsløsningen for Olympic Ship.

Foto: Alf Ove Hansen NTB scanpix
Publisert:,

Som en følge av refinansieringsplanen for Stig Remøys offshorerederi Olympic Ship blir storbanken Nordea selv skipseier.

I hvert fall for en liten stund.

Ifølge Olympic Ships pressemelding om refinansieringsplanen vil nemlig en av Olympic Ships långivere overta tre av rederiets skip.

Finansdirektør John Arne Winsnes i Olympic Ship ønsker ikke å si noe om hvilken långiver som overtar de tre skipene, eller om denne långiveren fortsatt vil være kreditor i det refinansierte selskapet.

Les også

Slik vil Olympic Ship løse gjeldskrisen

Nordea-pant for nesten en milliard

Men ifølge Skipsregisteret er det Nordea som er første prioritets panthaver i de tre skipene. I alt har Nordea registret pant på 965,7 millioner kroner. Gjenstående gjeld knyttet til skipene kan imidlertid være lavere enn de pantsatte beløpene.

Winsnes sier til E24 at banken overtar skipene basert på gjenstående gjeld.

Det er skipene «Olympic Hera», «Olympic Commander» og «Olympic Poseidon» som nå overtas av Nordea. Skipene er bygget i 2009, 2012 og 1998. Pantene er på henholdsvis 500 millioner, 315,7 millioner og 150 millioner kroner.

Pressesjef Christian Steffensen i Nordea i Norge sier banken ikke ønsker å kommentere den konkrete saken knyttet til Olympic Ships refinansiering.

I de tre aktuelle skipene er Nordea hovedlångiver. Det er sannsynlig at Nordea også er långiver til de øvrige skipen, men da som en liten långiver blant større.

I OPPLAG: Olympic Ship-skipene Olympic Canyon (t.v.), Olympic Princess, Olympic Poseidon og Olympic Octopus i opplag i Ålesund. Nordea overtar nå Olympic Poseidon.

Foto: Svein Ove Ekornesvåg NTB scanpix

Derfor er det uklart hva Nordea har tenkt til å gjøre med de tre skipene. Men det er lite trolig at banken har noe annet ønske enn å selge skipene til andre for å få dekket sine krav.

Overtagelsen kan bety at Nordea ikke så seg tjent med å gå med på å utsette alle avdragene på gjelden frem til 2021. Det er det de andre bankene har gått med på i refinansieringsplanen for Olympic Ship.

Les også

Klokken tikker for Olympic Shipping: Må bli enige med kreditorene denne uken

Varsler oppsigelser

Finansdirektør Winsnes sier til E24 at de i refinansieringsplanen tar høyde for at selskapet skal takle svært vanskelige markedsforhold frem til 2021.

Som en følge av salget av skipet «Olympic Athene» og Nordeas overtagelse av de tre skipene, må Olympic Ship kvitte seg med ansatte.

«Til sammen regner man med å måtte si opp cirka 80 ansatte, samtidig som andre vil kunne bli permittert,» heter det i pressemeldingen fra Olympic Ship.

Bransjen er rammet av et svært tøft marked som følge av to sammenfallende forhold.

For det første ekspanderte de fleste rederiene kraftig gjennom bygging av nye skip med lånte penger i årene frem til oljeprisfallet som begynte sommeren 2014.

For det andre førte oljeprisfallet til at oljeselskapene reduserte sin etterspørsel etter denne type skip.

Legger skip i opplag

Resultatet er at det er langt flere skip enn tilgjengelige oppdrag. Dersom det i det hele tatt er mulig å få beskjeftigelse for skipene, skjer det til rater som ikke er i nærheten av å betjene gjelden.

De fleste rederiene, inkludert Olympic Ship, har etter hvert lagt mange av sine skip i opplag.

Listen over rederier som har eller er i ferd med å forhandle frem nye avtaler med kreditorene sine.

Felles for løsningene for gjeldstyngede offshorerederier er at gamle eller nye eiere skyter inn ny egenkapital og at lånene delvis får forlenget løpetid eller delvis blir omgjort til aksjer, eller en kombinasjon av dette.

Eierne av usikrede obligasjonslån blir som regel kun sittende igjen med smuler etter slike prosesser.

Ett tettsted – fire offshorerederier

Flere av rederiene holder til på Sunnmøre og har blitt sett på som viktige for den såkalte maritime klyngen i landsdelen.

Og særlig har krisen rammet tettstedet Fosnavåg som har fire store offshorerederier.

I dag har tre av de gjennomført smertefulle refinansieringer som følge av krisen.

Første ute var Rem Offshore, som var kontrollert av Stig Remøys bror Åge. Etter å ha fremforhandlet en refinansieringsplan ble rederiet tvunget til å fusjonere med Aker-kontrollerte Solstad Offshore.

Fusjonen blir formelt gjennomført samme dag som Olympic Ship varsler melding om selskapet.

For kort tid siden fikk også Sævik-familiens Havila Shipping frem en avtale med kreditorene etter å ha forhandlet om saken i 13 måneder.

Det fjerde rederiet i Fosnavåg er eid av franske Borboun.

Les også

Milliardene som forsvant – vekstbransjen som ble symbolet på oljenedturen

Les også

Mener supplykrisen hadde kommet uavhengig av oljeprisfallet

Les også

Henter over syv av ti kroner gjennom «unntak»