Troll C-plattformen skal kobles på strøm.

Klimatiltaket som øker CO₂-utslippene

23. april leverte konserndirektør for prosjekter i Equinor, Arne Sigve Nylund, plan for utbygging og drift (PUD) for elektrifisering av Troll Vest til statsråd Tina Bru. Ved den digitale overleveringen uttalte han ifølge E24 at dette var en stor ære.

  • Hogne Hognset
    Hogne Hognset
    Tidligere informasjonssjef i Statoil, tidligere spesialrådgiver i Industri Energi, forfatter
Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

Denne elektrifiseringen skal gjennomføres med strøm fra land, noe som vil kreve cirka én terrawattime (1twh, eller 1.000.000.000 kWt) per år.

Det vil selvsagt drive strømprisene opp på land. Men Equinor er for tiden veldig opptatt av bærekraft, slik at Norge kan innfri Paris-målene. Og denne elektrifiseringen vil få de norske CO₂-utslippene ned med 466.000 tonn.

Nesten rart at ikke Equinors «bærekraftsdirektør» var med på overrekkelsen til Tina Bru!

Les mer: Vil elektrifisere mer av Troll-feltet, har investert nesten åtte mrd.

Så er kanskje ikke det så rart, likevel. Anders Bjartnes i Norsk Klimastiftelse, redaktør i «Energi og klima», er en velkjent forkjemper for alle gode klimatiltak. Han har tidligere skrevet under tittelen «Krafteksport for klima». Her skriver han bl.a. dette, med referanse til NVE: «For hver TWh vannkraft som eksporteres, erstattes 8-900.000 tonn CO2 hvis det er kull som skyves ut, og omkring halvparten hvis det er snakk om gass.» Tallene stemmer godt med hva den nye elektrifiseringen skal gi av CO₂-reduksjon på Troll B og C.

Problemet er bare at den ene «TWh-en» strøm vi snakker om her, den kan ikke både eksporteres til kontinentet og sendes til sokkelen. Enn så lenge går den altså til kontinentet. Der er kullkraft marginalkraft, så der slår den ifølge Bjartnes og NVE ut 8-900.000 tonn CO₂. Nå vil Equinor bruke 7,9 milliarder kroner på å flytte denne TWh-en til Troll B og C, der den skal slå ut 466 000 tonn CO₂. Dette gjør det høyst forståelig at Equinors «bærekraftsdirektør» holdt seg unna overleveringen. Den som kan legge sammen 2 + 2, ser at nettoen for klimaet er kraftig negativ! Hvor lenge skal myndighetene tillate denne galskapen?

Les denne: Endelig kom Equinor-sjefen seg ut på dypt vann

For Equinor blir dette prosjektet ifølge Nylund lønnsomt, og det er selvsagt det som er den reelle begrunnelsen. Prosjektet blir lønnsomt for Equinor når det ses i relasjon til den kommende økningen i CO₂-avgiften, og for at prosjektet nyter godt av «skattepakken» for oljeindustrien som ble utløst av koronapandemien. Mesteparten av regningen på 7,9 milliarder kroner sender for øvrig Equinor til norske husstander via sokkelskattesystemet.

Ifølge Nylund regner Equinor med at norske bedrifter vil få ca. 70 % av leveransene av utstyr og tjenester, hvilket selvsagt er positivt for leverandørindustrien i en vanskelig tid. For klimaet ville det vært langt bedre at satsingen på havvind ble drevet raskere fram. Det ville både gi leverandørindustrien nye oppdrag, og gi strøm til å elektrifisere mange ulike klima-«Troll» på sokkelen. Og da uten å drive strømprisen på land opp. I tillegg ville det gi reelle klimakutt!

Kraftbransjen er selvsagt glødende entusiastisk for å få fjernet 1 TWh strøm fra det markedet norske kraftprodusenter leverer inn i, nettopp fordi dette driver strømprisen opp.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Elektrifisering
  2. Økonomi
  3. Equinor
  4. Anders Bjartnes
  5. Leverandørindustri
  6. Troll
  7. Tina Bru

Flere artikler

  1. Vil elektrifisere mer av Troll-feltet: Investerer nesten åtte milliarder

  2. Endelig kom Equinor-sjefen seg ut på dypt vann

  3. Betalt innhold

    Slik vil Equinor kutte 10 prosent av Norges CO₂-utslipp

  4. Et stort sprik i hva vi sier vi vil og hva vi faktisk gjør

  5. Frp vil si nei til mer elektrifisering av oljefelt: – Dette vil koste skjorta