Frykter at hydrogentoget går uten Norge: – Brenner mer under føttene våre enn vi har trodd

Europa satser tungt på hydrogen, og det begynner å brenne under føttene for Norge, sier Espen Barth Eide (Ap) og LO-sekretær Are Tomasgard. Regjeringens hydrogenstrategi er forsinket.

ANDRE LAND SATSER: Tyskland har lagt frem et utkast til hydrogenstrategi, mens Norges satsing er forsinket. Her er hydrogentoget Coradia iLint som tyskerne har tatt i bruk.

DAVID HECKER / EPA
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:

Den lenge varslede hydrogenstrategien skulle komme «ganske tidlig» i 2020, men det skjedde ikke. Olje- og energidepartementet opplyser nå til E24 at strategien skal komme «før sommeren».

Eide og Tomasgard sa i januar til E24 at de ønsket et statlig hydrogenselskap og en storsatsing på hydrogen. Nå er de utålmodige, og peker på at det settes i gang ambisiøse planer i andre europeiske land, som Danmark og Portugal.

– Flere og flere ting tyder på at det brenner mer under føttene våre enn vi har trodd når det gjelder hydrogen, sier energipolitisk talsperson Espen Barth Eide (Ap) til E24.

– Tyskland har lagt frem utkast til hydrogenstrategi, og nå kommer også Portugal med en ambisiøs strategi for å satse på hydrogen og kutte fossilimporten. Dette går rett inn i Europas «grønne deal», og det haster hvis Norge skal være med, sier han.

Les også

Ønsker storsatsing og statlig hydrogenselskap

Storsatsinger i andre land

Portugal skal investere syv milliarder euro (76 milliarder kroner) i hydrogenløsninger innen 2030 og kutte landets årlige regning for gassimport med 300 til 600 millioner euro.

– Dette handler om næring, klima, arbeidsplasser og velferd. Men det handler også om å definere fremtiden vår. I så måte kan alle og enhver bruke fem sekunder å tenke gjennom om vi synes det er greit at energifattige land som Portugal går foran oss, sier LO-sekretær Are Tomasgard.

Andre land har også store planer om å kutte fossilbruken. I Danmark la en rekke storselskaper tirsdag frem planer om en gigantisk hydrogenfabrikk. Anlegget vil ifølge Berlingske koste minst et tosifret antall milliarder danske kroner.

Bak disse planene står vindutbyggeren Ørsted, flyselskapet SAS, Københavns lufthavn, shippingkjempen Mærsk, transportselskapet DSV Panalpina og fergeoperatøren DFDS. I tillegg er Cowi og BCG med som rådgivere.

Det danske elektrolyseanlegget får en kapasitet på 10 megawatt fra 2023, og øker til 250 megawatt i 2027 og opptil 1.300 megawatt innen 2030. Da kan det levere 250.000 tonn drivstoff årlig til busser, fly, lastebiler og skip. Energien til produksjonen skal etter planen komme fra en gigantisk havvindpark ved Bornholm.

Energipolitisk talsperson Espen Barth Eide (Ap) og LO-sekretær Are Tomasgard mener det haster for Norge å sette i gang med en stor hydrogensatsing.

Kjetil Malkenes Hovland, E24
Les også

Letter på sløret om regjeringens hydrogenstrategi

Slik illustrerer danske Ørsted det enorme hydrogenprosjektet de planlegger. Det skal sikre danskene opptil 250.000 tonn drivstoff årlig fra 2030. Ørsted samarbeider blant annet med shippingkjempen Mærsk, flyselskapet SAS og Københavns lufthavn.

Ørsted

Tomasgard peker på at det også var dyrt å utvikle teknologier som smarttelefonen, men sier at de som tok den risikoen også var de som fikk store markedsandeler.

– På vei ut av coronakrisen, og med mål å løse klimakrisen og krisen for naturmangfoldet, er den største risikoen å ikke ta noen risiko, sier LO-sekretæren.

Les også

EU skrur igjen kranen: Hydrogen fra gass møter motstand

– Vil gå fortere

– Jeg tror overgangen bort fra fossil energi vil gå fortere enn vi har trodd etter coronakrisen. Markedet vil komme enda tidligere hvis Norge kan levere hydrogen. En raskere overgang betyr også at det haster mer for Norge å redusere vår avhengighet av eksport av fossil energi, sier Eide.

Han ønsker å satse på «grønt hydrogen», som produseres gjennom å splitte ut hydrogen fra vann ved hjelp av fornybar energi. Men de neste tiårene vil det også være rom for «blått hydrogen», som er produsert fra gass med CO₂-rensing, tror Eide.

Statkraft, Kværner, Yara, Greenstat, Hexagon Composites og Nel tok nylig til orde for et norsk hydrogeneventyr. De tror det kan skapes 10.000 til 15.000 nye arbeidsplasser hvis staten vil hoste opp penger.

– To milliarder kroner i risikokapital vil kunne utløse minst like mye i private investeringer, og sette i gang hydrogenprosjekter over hele norskekysten. Det utløser verdiskaping og aktivitet. Vi mener dette er en «no-brainer», sa Nel-sjef Jon André Løkke til E24 tidligere denne måneden.

Regjeringen kommer denne uken med en plan for «fase 3», som skal få opp farten i økonomien etter coronakrisen. Eide avviser ikke Nel-sjefens drømmer om en milliardsatsing, og påpeker at statens penger har sittet løst den siste tiden. Regjeringens oljepengebruk har økt dramatisk etter coronakrisen.

– Pengene sitter jo løsere nå, særlig de pengene som kan bidra til relativt rask sysselsetting. Jeg er positiv til det. Vi får presentere vårt reviderte nasjonalbudsjett når vi kommer dit, men det er en tankegang jeg stiller meg positiv til, sier Eide.

Les på E24+

Fem «ukjente» norske grønne selskaper du bør vite om

Mange norske enkeltprosjekter

En rekke norske aktører jobber med enkeltprosjekter innen hydrogen, spredt mellom geografiske områder og flere ulike miljøer (se faktaboks).

BKK, Havyard, Equinor og flere andre aktører med hydrogenprosjekter på trappene har sendt et brev til regjeringen hvor de ber om flere tiltak for å styrke hydrogensatsingen. De skriver at det trengs bred offentlig satsing for å skape en norsk hydrogenindustri, og ikke bare enkeltprosjekter.

Les også

Vil ha grønn vekst etter coronakrisen: – Det Norge lever av, går ut på dato

– Det er flere fylkeskommuner som er på, og det er veldig mye som skjer i Norge. Så vi trenger ikke å begynne fra scratch. Det vi trenger regjeringen til, det er å lage en norsk hydrogensatsing som binder initiativene sammen og sørger for synkronisering, informasjonsutveksling og klyngebygging, sier Eide.

– Du kan lage så mange hydrogenfartøy du vil, det hjelper ikke hvis du ikke får tak i hydrogen. Og du kan bygge så mange fyllestasjoner du vil, det hjelper ikke uten noen som kan ta den i bruk. Derfor må staten bidra til å bygge hele verdikjeder, så dette henger sammen, legger han til.

Les på E24+

Tenk på et Nikola-tall for Nel – for eksempel 89 milliarder kroner

Les på E24+

Her vil dei bygga hydrogenfabrikk til ein milliard kroner

Her kan du lese mer om

  1. Grønn teknologi
  2. Hydrogen
  3. Energi
  4. Klima
  5. Coronaviruset
  6. Espen Barth Eide
  7. Drivstoff
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Store forventninger til regjeringens hydrogenstrategi: – Håper å bidra til et grønt hydrogeneventyr

  2. Danmark sikrer nederlandsk milliard til hydrogen

  3. Kritisk til regjeringens hydrogenstrategi

  4. Annonsørinnhold

  5. Her er regjeringens hydrogenstrategi: – Det skjer ganske mye i Norge

  6. Opposisjonspartier: Hydrogen kan bli «game changer» for Norge