Miljødirektoratet vil vite om diesel-jukset nådde norske veier

Det amerikanske miljødirektoratet (EPA) rullet opp det som har blitt en global utslippsskandale, men det norske direktoratet kommer ikke til å følge opp Volkswagen her til lands.

ØNSKER AVKLARING: Miljødirektoratet arbeider for lavere NOx-nivåer i norske byer, og ønsker nå informasjon om verdiene er høyere enn oppgitt i Norge i kjølvannet av Volkswagen-skandalen i USA.

Hanne Hattrem/
  • Karl Wig
Publisert:

Det opplyser seksjonsleder Siri Sorteberg ved seksjon for transport og bymiljø i Klimaavdelingen i Miljødirektoratet til E24.

Direktoratet peker isteden på andre myndigheter når det gjelder å finne ut om skandalen som rammer Volkswagen også gjelder norsk trafikk.

Direktoratet jobber for å redusere luftforurensningen i norske byer. Sorteberg sier hun ønsker klarhet i om juksing med testing av biler også omfatter kjøretøy i Norge – og eventuelt i hvilket omfang det kan ha skjedd.

– Vi er interessert i å vite om dette har konsekvenser i Norge, sier Sorteberg.

Likevel har de altså ikke selv planer om å følge opp Volkswagen i Norge for å få svar.

Les også

Dieselskandalen: Slik kan de ha utført jukset

Solvik-Olsen: – Følger utviklingen

INGEN KOMMENTAR: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Gorm Kallestad/

– Nei, selv om det i USA er miljødirektoratet som har gjort disse funnene, blir ikke vi riktig instans til å gjøre slike undersøkelser her i Norge. Det er naturlig at samferdselsmyndighetene får den rollen her, sier Sorteberg.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier at han ikke har noen kommentar til den konkrete saken nå, men legger til:

– Vi følger utviklingen med interesse. Generelt er det viktig for oss at vi kan stole på bilprodusentene når de oppgir data. Det er også viktig for en sunn og rettferdig konkurranse i bransjen, skriver ministeren i en SMS til E24.

BEKYMRET: Seksjonsleder SIri Sorteberg ved seksjon for transport og bymilkjø i Miljødirektoratet.

Foto: Miljødirektoratet

Statens vegvesen har ikke besvart vår henvendelser.

Les også

Fullt kaos rundt Volkswagen-sjefens fremtid

Miljødirektoratets Sorteberg sier hun blir bekymret av å lese om dagens store vending i Volkswagen-skandalen:

Programvaren som ble brukt til å «lure» myndighetenes testing av dieselforbruk og utslipp av klimagassen nitrogenoksid (NOx) i USA, viser seg installert i hele 11 millioner biler på verdensbasis.

– Det er nedslående nyheter dersom det viser seg at en bilprodusent med viten og vilje skal ha innrettet seg for å jukse på denne måten, og i så stor skala, sier Sorteberg.

Les også

Trygve Hegnar til Volkswagen-sjef: – Best å ikke si noen ting

Ifølge det amerikanske miljødirektoratet EPA har Volkswagens hemmelige programvare sørget for en grov underrapportering av de reelle forbruks- og utslippstallene.

Ifølge EPA er reelle utslipp for de aktuelle bilene opptil 40 ganger høyere enn hva lovverket tillater i USA.

(Saken fortsetter under videoen fra VGTV):



Viser til norske dødsfall

Her hjemme har Miljødirektoratet flere ganger manet til å redusere nettopp NOx-nivået i norske byer, som de mener er for høyt.

– Vi har utfordringer med for dårlig luftkvalitet i norske byer, og utslipp av nitrogenoksid fra dieselbiler er en vesentlig årsak til dette, sier Sorteberg.

KREVER SVAR: Fagsjef Hallstein Havåg i Bellona frykter Volkswagens juks er toppen av isfjellet.

Bellona

– Bilindustrien har strenge krav å rette seg etter, og det er viktig at de faktisk følger dem og bidrar med å få ned utslippene.

Les også

Utslippsskandalen omfatter elleve millioner biler

Og hun minner videre om hva som står på spill:

– Dårlig luftkvalitet gir befolkningen dårligere helse. Det europeiske miljøbyrået (EEA) anslår at omtrent 1500 mennesker dør for tidlig i Norge hvert år grunnet luftforurensning, og vi vet at bilutslipp er en svært viktig kilde, sier Sorteberg.

Les også

Volkswagen-juks kjører andre bilmerker ned på børsene

– Hva tenker du om at de reelle utslippene fra bilene i USA skal være opptil 40 ganger høyere enn det tillatte nivået?

– Det er veldig mye. Men her i Norge vet vi også at de reelle utslippene kan være betraktelig høyere enn standardtestene viser – selv om denne saken selvsagt er langt mer alvorlig. Det er mange forhold som kan øke de reelle utslippene, og her i landet er blant annet kaldstart og småkjøring en stor faktor, sier Sorteberg.

Les også

Dieselskandalen: Slik kan de ha utført jukset

Les også

Fullt kaos rundt Volkswagen-sjefens fremtid

Les også

– Best å ikke si noen ting

Her kan du lese mer om

  1. Volkswagen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Forskere: Volkswagen og Audi slipper ut ti ganger så mye som konkurrentene

  2. Tror dieselskandale bidro til EU-dom mot Norge

  3. USA saksøker Volkswagen

  4. Annonsørinnhold

  5. Volkswagens topp-ingeniører etterforskes av tyske myndigheter

  6. Slik kan Volkswagen-skandalen påvirke deg