Statoil: Ikke nok olje til rør fra Castberg-feltet

Statoil slår fast at Johan Castberg-feltet i Barentshavet alene ikke har nok olje til at det vil lønne seg å bygge rør til land.

STORFUNN: Riggen Polar Pioneer stod for det som Statoil har beskrevet som «den viktigste letehendelsen de siste ti år», da den boret brønnen som påviste Johan Castberg.
  • Jostein Nissen-Meyer
  • Jo Andre Aakvik
  • Tone Iren Sørheim
Publisert:

Tidspunktet for når Statoil kan begynne å pumpe olje opp fra oljefeltet Castberg - som ligger 240 kilometer nordvest for Hammerfest - skyves nå nok en gang fremover i tid.

Årsaken er at det er funnet langt mindre olje enn det selskapet hadde trodd, noe som gjør at utbyggingskostnadene blir dyrere i forhold til forventet gevinst.

Det er bakgrunnen for at Statoil mandag morgen varsler at selskapet «utsetter avgjørelsen om teknisk løsning for utbygging» til sommeren 2015.

Spørsmålet er hvordan oljen skal fraktes til land.

- Ikke nok ressurser

Letingen på Castberg har pågått i en periode på ett år og har omfattet fem brønner. Det er påvist mindre nye oljeressurser enn forventet, ifølge Statoil.

- Samlet sett er det ikke påvist nok ressurser i Castberg til at feltet alene kan bære infrastruktur med rør til land og landterminal, sier Arne Sigve Nylund, konserndirektør for utvikling og produksjon i Norge.

- I utgangspunktet var kjøreplanen at vi skulle komme med et konseptvalg i disse tider, men så har vi sett at det har vært behov for å gjøre prosjektet mer robust. Vi ønsker å utrede dette mer og vurdere ulike konseptløsninger – da i form av en FPSO, i parallelt med rørledninger og en terminal, sier Nylund til E24.

10 milliarder billigere

FPSO er en flytende produksjons og lagringsenhet ute på feltet og med en slik løsning losser man oljen over på tankskip fra FPSOen. Fordelen er at man slipper å bygge en rørledning til land og en mottaksterminal.

Ifølge Nylund vil en FSPO-løsning være rundt 10 milliarder kroner billigere enn en løsning med rørledninger.

Nylund vil imidlertid ikke gå inn på hva de tror totalkostnaden på en feltutbygging vil komme på.

- Skuffet

Mye av årsaken til at Statoil nå skyver på prosjektet er at de fem letebrønnene Statoil boret rundt kjernefunnene i Johan Castberg, Skrugard og Havis, ikke innfridde forventningene.

Hadde man funnet mer olje på disse hadde det det blitt lettere med en utbygging i området - der det ikke er noen infrastruktur fra før av.

- Vi hadde ventet noen større funn, men det ble påvist mindre ressurser enn ventet, det var noen skuffende. Det er jo i den sammenheng vi må vurdere kostnadsforskjellene mellom rør og FPSO, sier Nylund.

Statsstøtte og partnerskap

Statoil opplyser også at en statsstøttepraksis for infrastrukturen kan endre bildet.

En annen mulighet er å få med seg andre lisenshavere i området til å gå sammen om en terminalutbygging på Veidnes.

- Vi har en tett dialog med Olje- og energidepartementet. Myndighetene må kikke på detaljene og se om det er interesse for en terminal. Hvordan en eventuell støtte vil ta form er altfor tidlig å si noe om.

- Men dere kommer til å bygge ut Johan Castberg?

- Vi jobber helt målbevisst med at vi skal bygge det ut, men vi jobber nå med å optimalisere prosjektet på en best mulig måte, sier Nylund.

Stanset etter skattendringer

Det er andre gangen på et år at Statoil og partnerne Eni og Petoro skyver på Castberg-utbyggingen.

I juni i fjor gikk selskapene tilbake på planen de presenterte noen måneder tidligere, som inkluderte en rørledning inn til Veidnes i Finnmark.

Utsettelsen av feltutbyggingen ble begrunnet med den skatteskjerpingen den rød-grønne regjeringen annonserte noen uker tidligere.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

MÅ VENTE LENGER: Allerede for halvannet år siden ble det først annonsert at oljen fra Johan Catsberg-feltet skulle føres i land på Veidnes. Men noen måneder senere ble vedtaket endret og utsatt.

- Skattetrykket øker for Johan Castberg-prosjektet, og uten den endringen hadde utbyggelsen gått i henhold til planen, sa talsperson Fredrik Normann i Statoil til E24 for ett år siden.

BI-professor Øystein Noreng sa den gangen at folket ikke ukritisk må godta «...Statoils propaganda».

- Jeg tror det er tekniske utfordringer og markedsutsikter som ligger bak, sa Noreng til E24.

Produksjonsskip

Nå settes ressursene inn i å utrede bruk av et flytende produksjonsskip. Samtidig arbeides det med å se på en produksjonsplattform til havs som mulig løsning.

Praksis med statsstøtte for slike utbygginger er også uavklart, understreker Nylund.

Statoils partnere på Johan Castberg-feltet er Eni og Petoro.

– Selskapene skal jobbe fram til sommeren 2015 med å modne fram teknisk utbyggingsløsning, oppdatere ressursgrunnlaget og redusere kostnader. Partnerskapet skal også vurdere ytterligere det økonomiske fundamentet for en oljeterminal på Veidnes, sier Arne Sigve Nylund.

Castberg-feltet består av funnene Skrugard fra 2011 og Havis fra 2012. Funnene beregnes til mellom 400 og 600 millioner fat olje.

Les også:

- Må ikke tro ukritisk på Statoils propagandaFrykter enda en utsettelse på Johan CastbergOljenæringen spår investeringer under 200 milliarder neste årStor forskjell på Castberg-alternativene

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    – Ikke nok olje til rør fra Castberg-feltet

  2. Betalt innhold

    Ikke nok olje til rør fra Castberg-feltet

  3. - Før eller siden blir det bygget ut

  4. - Statoil vil utsette Johan Castberg enda en gang

  5. - Jeg er helt sikker på at «Johan Castberg» blir bygget ut