Saudi Aramco-sjefen: - Da vil vel vi også kjøre Tesla

Saudi Aramco-sjefen har stor tro på fremtiden for olje og gass.

TROR FREMTIDEN ER LYS: Saudi Aramco-sjef Khalid A. Al-Falih.
  • Jostein Nissen-Meyer
Publisert:

STAVANGER (E24): - Jeg har personlig stor tiltro til fremtiden, våre beste dager ligger foran oss, sier Khalid A. Al-Falih, sjefen for verdens største oljeselskap – Saudi Aramco.

For mens Tesla-sjef Elon Musk i sitt innlegg på ONS-messen poengterte at bruken av olje og gass er et tidsbegrenset spill, som riktignok kan forlenges, men som før eller siden vil ta slutt, mener Al-Falih at fremtiden for olje og gass er særdeles god.

Følg med på alt som skjer i Stavanger i E24s direktestudio!

Oljetoppen peker på at energietterspørselen i verden bare vil fortsette å stige fremover, og at selv om alternative energikilder vil vokse og «avlaste» etablerte kilder, så er utsiktene «meget lyse».

- Olje vil fortsatt være den viktigste energikilden for transportsektoren, og vil fremover stå for 80 til 90 prosent av drivstoffbehovet for sektoren, sa Al-Falih mandag.

Han ble imidlertid minnet på at el-bilen, med Tesla i spissen, har begynt å slå gjennom for alvor.

- GAMMELDAGS: Elon Musk tror vi i fremtiden vil se på biler som går på bensin og diesel som like gammeldagse som dampmaskiner.

På spørsmål fra salen om hva man skal gjøre i Saudi Arabia den dagen når alle i verden kjører Tesla eller andre typer el-biler, var svaret:

- Da vil vel vi også kjøre Tesla.

- Gammeldags

Musk, som holdt sitt offisielle innlegg etterpå, hadde følgende å si om bensinbilen:

- Innen dette århundret er over, vil vi se på bensinbilen som like gammeldags som dampdrevne maskiner.

Musk sa videre at de som driver innen fossil energi sitter i et rom som sakte går tom for oksygen.

Les også

Elon Musk ber Norge la olje ligge

- Utfordringer

Men Al-Falih medga at oljeindustrien generelt står overfor utfordringer på kostnadssiden.

- Flere av industriens store prosjekter sliter med kostnadsoverskridelser og økte kostnader, spesielt innen offshore, sa Al-Falih.

Men selv om kostnadspresset er tyngst i offshore, går ikke Saudi Aramco fri.

- Også for Saudi Aramco har kostnadene økt, de har doblet seg det siste tiåret.

Al-Falih peker på flaskehalser i leverandørkjeden, med press på blant annet bore- og ingeniørtjenester.

- Vi sliter også med en mangel på kvalifisert personell, da eksempelvis ingeniører, geologer og riggpersonelle. Å finne disse er blitt en utfordring.

For å møte utfordringene på kostnadssiden vil Saudi Aramco gjøre store endringer innen teknolog og innovasjon.

- Vi skal triple vår R&D-kapasitet (forskning og utvkling journ. anm.) og vi skal øke utvinningsgraden på våre felter opp mot 70 prosent gjennom satsing på boreteknologi.

- Ikke redd for USA

Samtidig frykter heller ikke Al-Falih at Saudi Arabia skal få tøff konkurranse fra USA sett i lys av skiferrevolusjonene som har funnet sted der de siste årene, med en kraftig økning i produksjonen av olje og gass.

- Absolutt ikke, jeg tror at skiferolje og skifergass er det beste som har skjedd, det har ført til at prisene har holdt seg i et bånd som gjør at produsentene kan planlegge fremover og det vil bidra til å dekke opp den økte etterspørselen.

Les også:

- Gass er en del av løsningenHauge slår alarm om elbilmomsHer er Elons Musks tre tips til gründereTesla-sjefen til Norge: - Dere kan vise vei i verdenElon Musk ber Norge la olje ligge

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Dette skjer under oljemessen i Stavanger

  2. Saudi Aramco-sjefen til ONS

  3. Saudi Aramco: Oljeprisen for lav

  4. Han senker oljeprisen

  5. Ber Norge la olje ligge