Havila-sjef om forhandlinger: – Kan føre til konkurs

Fosnavåg-rederiet Havila kjemper for en ny avtale som skal berge selskapets fremtid. Administrerende direktør Njål Sævik tror de vil klare seg gjennom oljekrisen.

KJEMPER FOR Å OVERLEVE: Havila er avhengig av få på plass en ny avtale med sine kreditorer for å sikre videre drift, forteller administrerende direktør Njål Sævik. Her foran Havilas administrasjonsbygg «Diamanten» på Herøy.
Publisert: Publisert:

FOSNAVÅG (E24): – Det er klart at det er utfordrende tider. Det er utfordrende diskusjoner med alle involverte parter. Det er krevende å være sjef i den type prosesser, men det er også en del av å være sjef. Man skulle alltid ønsket at man kunne gitt de ansatte litt mer informasjon, men det er ikke alltid mulig, sier administrerende direktør Njål Sævik i Havila Shipping til E24.

E24 treffer han på kontoret i det toppmoderne Havila-bygget «Diamanten», som sto klart i 2008.

Fra kontoret ute ved havgapet, en kort kjøretur fra Fosnavåg sentrum i Herøy kommune, er det panoramautsikt til sjøen og vakre fjellandskap som speiler seg i det blanke signalbygget.

Havila er på mange måter blitt symbolet på en næring og en landsdel som sliter med de lave oljeprisene. Forrige uke ble det klart at selskapet ikke hadde klart å komme til enighet med et tilstrekkelig antall av sine kreditorer om en ny restruktureringsavtale.

Les også

Oljebremsen har blåst bort verdier for over 100 milliarder kroner

Havila-sjef Njål Sævik med et utvalg modeller av nåværende og tidligere Havila-skip i bakgrunnen.

Helt avhengig av ny avtale

Sævik-familien har ønsket å utsette og redusere store låneforfall mot at selskapet betaler løpende renteutgifter, kjøper tilbake deler av obligasjonsgjelden og at aksjonærene øker egenkapitalen med 300 millioner. Nå må selskapet tilbake til tegnebrettet for å lage en ny avtale. Hvis ikke er det kroken på døren.

– I ytterste konsekvens så kan det føre til konkurs. Men vi tror at alle involverte parter er mest tjent med at selskapet fortsetter som i dag, og at vi tar vare på de verdiene som ligger i selskapet, sier Njål Sævik.

– Er det en reell fare for konkurs?

– Ja, vi er nødt til å ha en avtale med våre banker og obligasjonseiere for at selskapet skal overleve.

– Frykter du at Havila går konkurs?
– Vi tror at alle vil være mest tjent med at vi tar vare på verdiene som ligger i selskapet. Vi tror vi skal finne en løsning, men du har aldri en garanti for det når det er så mange involverte parter, sier Sævik.

Han opplyser at det ikke er satt noen tidsfrist for de nye forhandlingene.

Les også

Havila Shipping trygler kreditorene om velvilje

Havila-sjef Njål Sævik forteller om lange dager på kontoret for å berge selskapet.

Tøft for hele næringen

Dersom Havila går konkurs vil de bli det første store rederiet i Norge som bukker under for oljekrisen. Sævik tror det blir tøft fremover for hele næringen på kort og mellomlang sikt.
– Vi tror at aktivitetsnivået vil komme tilbake, slik at det igjen blir greit for næringen. Men det blir en tøff vei før vi kommer dit, sier Sævik.

Han viser til at det er mange faktorer som har slått inn på samme tid, og som har rammet rederiene hardt.
– I norsk sektor så kommer vi fra investeringer på all time high, der alle kurver pekte oppover. På etterspørselssiden så har du nå fått masse faktorer som går i gal retning samtidig. Vi har fått oljeprisfall, vi har fått sanksjoner mot Russland, og Brasil har vært rammet av det som kanskje er verdens største korrupsjonssak. Samtidig har tilbudssiden vært bygget kraftig opp, og det ser vi konsekvensene av nå.

Les også

Havila: - For mange tilgjengelige fartøy

Jobber med kostnadskutt

Flere selskaper har den siste tiden blitt enige med sine fagforeninger om lønnsreduksjoner og andre kostnadskutt for å berge jobber (link). Sævik forteller at Havila nå snur på krona for å se hvor de kan spare inn.
– Vi ser på kostnader generelt. I gode tider så legger du alltid på noen ekstra kostnader som du ikke kan leve med i de tøffe tidene. Vi jobber hver dag med å se på hvor vi kan knipe inn på kostnadene, sier han.

Hav og fjell speiler seg i Havilas hovedkontor på Herøy. Administrerende direktør Njål Sævik i forgrunnen.

Eventyrlig opptur

Før oljesmellen traff bransjen med full styrke har Havila og andre rederier i Fosnavåg vært med på en eventyrlig vekst. Den oppgangstiden har lokalsamfunnet fått nyte godt av.
– Alle bedriftene i Herøy har vært opptatt av samfunnsbygging, samtidig som de har vært opptatt av å drive butikk i sin bedrift. Både de ansatte og innbyggerne har oppfattet det som positivt at bedriftene og det offentlige har klart å bygge samfunn sammen, og fått på plass en del viktige tilbud til alle i den oppbyggingsfasen vi har vært gjennom nå, sier Sævik.

De siste årene har det blant annet blitt bygget badeland og et stort konserthus med hotell, kinosal og skipssimulator.

Havila-gruppen har vært involvert i det meste.

– Selskapet som helhet har vel vært inne i alle de store prosjektene. Både badeland, konserthus og hotellet. RDA-midlene (næringsrettede midler til regional utvikling, journ.anm.) har også vært en viktig del av dette. Det er bra at næringslivet og kommunen har blitt enige om å bruke de midlene til å videreutvikle kommunesenteret for å gjøre Herøy til en attraktiv plass å bo.

Les også

Flere kontrakter til Havila Shipping

Tror på ny innovasjon

Havila er langt fra det eneste rederiet i området som opplever tøffe tider. I Fosnavåg ligger offshore-rederiene tett i tett. I tillegg til Havila har også Olympic Shipping, Bourbon Offshore, Rem Offshore og Remøy Shipping sine hovedkontorer der. Sævik forteller at de oljenedgangen preger lokalsamfunnet.
– Det er klart at det mange sjøfolk og folk fra administrasjoner som bor i området. Så det skaper en usikker stemning, med folk som er bekymret for jobbene sine. Men samtidig oppfatter jeg at folk tar det med fatning. Vi vet at vi er del av en syklisk næring, så folk er vant til at det svinger, sier Sævik.

Les denne også: Derfor kan oljekrisen skape ny innovasjon

Han trekker frem fiskerinæringen som et lyspunkt i de tøffe tidene. Dessuten tror han at oljekrisen kan fremme ny innovasjon i næringen.

– Vi er sannsynligvis i næringens største nedtur, men vi er også helt sikker på at det ikke er slutt på oljealderen. Det er ofte når man har de kraftige nedturene at den maritime klyngen har klart å komme opp med de største innovasjonene. For da blir du nødt til det. Det innoveres litt i gode tider også, men ikke like mye, sier han.

Les også

Sjeføkonom varsler full krise i oljebransjen i 2020

Les også

Oljebremsen har blåst bort verdier for over 100 milliarder kroner

Les også

Havila Shipping trygler kreditorene om velvilje

Publisert:
Gå til e24.no