Ingen krisestemning blant de oljeansatte: – Vi har lært

Fagforeningene sier at de følger situasjonen nøye.

Tekna-president Lise Lyngsnes Randeberg tror at både oljebedriftene og fagforeningene er bedre rustet om oljeprisfallet blir varig.

CF Wesenberg
Publisert:

– Mye av spenningen fremover knytter seg til varigheten av corona-epidemien. Og med den usikre Opec-situasjonen kan utfordringene eskalere, sier president Lise Lyngsnes Randeberg i fagforeningen Tekna.

Fagforeningen, som organiserer ingeniører på masternivå, forteller at de følger situasjonen nøye, men at de foreløpig ikke ser noen krisestemning blant medlemmene i oljebransjen.

Oljeprisene har stupt etter at forhandlingene mellom Opec og Russland, i det såkalte Opec+-samarbeidet, brøt sammen. Nordsjøoljen handles til det laveste nivået siden februar 2016 med en pris på 34,42 dollar i mandag kveld.

Randeberg sier at både fagforeningen og oljebedriftene er bedre rustet nå enn ved forrige oljeprisfall.

– Vi har lært, og har en beredskapsplan. Mange av våre medlemmer ble hardt rammet under oljeprisfallet forrige gang, sier Randeberg.

Les også

Oljeservicetopp: – Mye mindre sårbare enn sist

– Dramatisk utvikling

– Det er klart at når oljeprisen faller 20 prosent på en dag, så er det en dramatisk utvikling i oljemarkedet.

Det sier kommunikasjonssjef Kolbjørn Andreassen i arbeidsgiverorganisasjonen Norsk olje og gass. Han mener industrien vil klare seg, såfremt de lave prisene ikke varer i lang tid.

– Vi som industri jobber langsiktig som en pålitelig og sikker leverandør av energi. Slik sett skal ikke turbulensen nå påvirke oss – såfremt den ikke blir langvarig, sier han.

– Vi har lært

Da oljeprisene begynte å falle dramatisk i 2014, gikk oljebransjen inn i en langvarig krise. Tusener av ansatte mistet jobben, og selskapene måtte legge om til billigere drift. Mandag sa oljeservicetopp Ståle Kyllingstad til E24 at bransjen er bedre rustet mot nedgangstider nå enn før som følge av den forrige oljekrisen.

Det mener også Andreassen.

– Ja, vi er bedre rustet, men det er en utfordring hvis dette trekker ut i tid, at det kommer så store prisfall kort tid etter hverandre, sier han.

Randeberg i Tekna forteller at de lærte mye under forrige oljeprisfall, både om hva som trengs fra fagforeningen, og i hvilken rekkefølge.

– Forrige gang skjedde det veldig mye veldig fort. Vi, som organisasjon, var for eksempel ikke forberedt på innsatsen det ble behov for fra våre arbeidsrettsjurister, sier Randeberg.

– I tillegg har vi lært hvordan vi skal hjelpe enkeltansatte. De som mister jobben, mister sine tillitsvalgte, nettverk og kolleger også. Forrige gang var det en enorm dugnad hvor lokalavdelingen og det sosiale nettverket i Tekna tok den viktige rollen, og sa at de som mister jobben også er medlemmer, og hjalp dem, sier Randeberg.

Les på E24+ (for abonnenter)

Derfor er tankaksjer vinnerne på oljekollapsen

Endringer i Nav

– Vi tror ikke dette blir like tøft som sist, men vi skal ta situasjonen på alvor, sier president Trond Markussen i Norges Ingeniør- og Teknologorganisasjon (Nito).

Også han påpeker at fagforeningene sitter igjen med mye lærdom etter sist krise, hvor et stort antall Nito-medlemmer mistet jobben. Han påpeker også at oljebransjen har blitt mer robust, og kan takle en lavere oljepris.

Markussen forteller at de ikke merker noen stor uro blant medlemmene nå, og tror ikke vi står overfor en nedbemanningsrunde som etter forrige oljekrise. Men dersom det skulle skje, mener han det har skjedd ting som kan gjøre det lettere for ingeniørene i bransjen.

Nito-president Trond Markussen mener både samfunnet og oljebransjen er bedre rustet dersom det skulle komme en ny nedbemanning som følge av oljeprisfall.

Carina Johansen/NTB Scanpix

– Sist fikk vi gjort noen endringer i Nav. Tidligere var det slik at man mistet dagpenger dersom man tok relevante kurs mens man var arbeidsledig. Nå kan man ta en del kurs som gjør deg mer relevant for andre arbeidsgivere uten å miste dagpenger. Nav har blitt mer klar over at også høyt utdannede kan ha behov for ytterligere kurs, sier Markussen.

Likevel er det krav om å ta kurs som ikke inngår i en grad.

– Det er en diskusjon vi fortsatt har med Nav, så vi er ikke helt i mål ennå, sier Markussen.