Strømprisene

Vurderer strengere tilsyn med strømleverandører: – Kan være aktuelt å skjerpe regelverket

NVE mener kundene blir forvirret av strømbransjens markedsføring, og vurderer strengere regler og tilsyn. – Det kan være aktuelt å skjerpe regelverket, sier NVE-direktør Kjetil Lund.

VURDERER TILTAK: NVE-sjef Kjetil Lund mener at kraftleverandørenes markedsføring og uklare avtalevilkår forvirrer forbrukerne, og vurderer tiltak.

Kjetil Malkenes Hovland, E24
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) vurderer å ta grep mot strømleverandørene.

Forbrukerrådet klaget denne uken på lokketilbud og uklare avtaler, og anklaget leverandørene før manglende seriøsitet. Forbrukerrådet ønsket også å fjerne avtaler med variabel pris, som de mener er ugunstige for kundene.

Reguleringsmyndigheten for energi (RME) er en myndighet under NVE, og skal sikre at strømmarkedet er effektivt for kundene. Myndigheten skriver i en melding at markedet for strømavtaler er uoversiktlig, og at «noen avtaler er priset urimelig høyt».

Les også

Forbrukerrådet vil ha bort strømavtaler

Nå vil RME vurdere tiltak i markedet, for å sikre at aktørene tilbyr mer oversiktlige avtaler. NVE-direktør Kjetil Lund mener at kraftleverandørenes markedsføring og uklare avtalevilkår bidrar til «forvirring og misforståelser» hos forbrukerne.

– Det kan være aktuelt å skjerpe regelverket, skriver Lund i en e-post til E24.

Han påpeker at regelverket og oppfølgingen av strømmarkedet er fordelt på flere etater, Forbrukertilsynet som ser på reglene om markedsføring og avtalevilkår, og Forbrukerrådet som driver en prisportal for strømkunder. Nå vil NVE-myndigheten RME samarbeide med Forbrukerrådet og Forbrukertilsynet for å finne ut hva som kan gjøres.

– Aktuelle tiltak kan for eksempel være forbedringer av Forbrukerrådets prisportal, endringer i regelverk eller forsterket tilsyn med kraftleverandørene, skriver Lund.

– Uoversiktlige og dyre

– Hvorfor er dere bekymret for strømkundenes situasjon i dagens marked?

– Fordi det i dag er mange avtaler som er uoversiktlige og dyre, skriver Lund.

Han påpeker at mye fungerer fint i strømmarkedet. Blant annet har innføringen av datasystemet Elhub gjort at det er lettere å skifte kraftleverandør, og automatiske strømmålere (AMS) gjør at kundene kan betale for sitt faktiske forbruk og få detaljerte opplysninger om eget forbruk.

– Men det er altså ikke alt som fungerer fint, skriver Lund.

Les også

Svenskene fikk betalt for å bruke strøm: – Prisen kan gå ned mot null i Norge

Gagner strømleverandørene

Kraftleverandører kan definere sine avtaler slik de vil, etter regler som RME og Forbrukertilsynet håndhever. Dette er ifølge NVE viktig for at de skal kunne lage nye typer produkter for kundene sine.

På samme tid kan dette også åpne for at selskapene tilbyr avtaler som ikke er gunstige for kundene, påpeker NVE-myndigheten.

«Vi ser avtaler som skal hjelpe kunder å kontrollere og tilpasse forbruket sitt til svingende priser, men vi ser også avtaler som kanskje først og fremst gagner kraftleverandøren», skriver RME.

Som eksempel peker myndigheten på avtaler hvor det er høyt påslag på kraftprisen, eller som har gunstige velkomsttilbud, men snart skifter til en dyrere avtale enn det kunden hadde signert på i utgangspunktet.

– Dere sier at markedsføring og uklare avtalevilkår kan forvirre kundene. Hva bør strømbransjen gjøre med dette?

– Kraftleverandørene har et ansvar for å forklare sine avtaler slik at kundene kan ta informerte valg. Dersom kraftleverandørene ikke kan lage fornuftige og oversiktlige avtaler innenfor de rammene som er gitt, vil det være naturlig at myndighetene ser på tiltak for å stramme inn rammene til kraftleverandører og føre en strengere regulering, skriver Lund.

– Avtalefriheten er viktig for et fungerende marked, men det er viktig at dette blir brukt til å lage avtaler som oppleves som hensiktsmessige for kundene, skriver Lund.

Les også

2019 blir det fjerde dyreste strømåret

Billigere med spotpris

Forbrukerrådet sa denne uken til VG at avtaler med variabel strømpris som blir tungt markedsført av kraftleverandørene, ikke er lønnsomme for kundene.

– Vi ønsker å få fjernet disse avtalene fra markedet. De er hverken prisgunstige eller forbrukervennlige, sa Forbrukerrådets direktør Inger Lise Blyverket til VG.

RME påpeker at variable prisavtaler over tid koster mer en spotprisavtaler. De fleste strømkontrakter, 76 prosent, er på spotpris. Variable kontrakter utgjør 22 prosent, mens bare to prosent kjøper kraften sin på fastpris.

En vanlig husholdningskunde kunne i fjor spare 1.000 til 2.000 kroner på å velge spotpris fremfor en variabel priskontrakt, men hvor mye du sparer vil variere over tid, påpeker RME. I årene 2015–2019 var det dyrere for kundene med variabel pris enn spotpris.

SSB kom torsdag med ferske tall som viser at strøm med variabel pris var desidert dyrest i fjor, 55,7 øre kilowattimen i snitt. Strømkjøp til spotprisen var i snitt på 46,9 øre kilowattimen i fjor. De som betalte minst var de som hadde eldre fastpriskontrakter, som kun betalte 35,8 øre kilowattimen, ifølge SSB.

Samlet strømpris til husholdninger, inkludert kraftpris, nettleie og avgifter, var i gjennomsnitt 1,16 kroner per kilowattime i 2019. Det er rekordhøyt, og om lag én prosent høyere enn i 2018, ifølge Statistisk sentralbyrå.

Les også

NVE foreslår nytt system for nettleie

Her kan du lese mer om

  1. Strømprisene
  2. Forbrukerrådet
  3. Forbrukertilsynet
  4. NVE
  5. Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
  6. Markedsføring
  7. Strømpriser

Flere artikler

  1. Varsler grep mot villedende strømavtaler: – Tar kritikken på alvor

  2. Vil utnytte nettet bedre: Senker nettleien om natten

  3. Billig strøm kan ramme kraftkommuner: – Er sårbare for prisnivået

  4. Annonsørinnhold

  5. NVE foreslår nytt system for nettleie

  6. Montel: Hydro legger Karmøy-utvidelse på is