Tibber-sjef om tilbakemeldingene: – Noen er harde å lese og litt urettferdige

Tibber-kunder reagerer kraftig etter at strømselskapet varslet at kundene vil få unormal høy strømregning. Konkurrenter melder om stor pågang.

IKKE NOE VALG: – Vi er fullstendig klar over at dette kommer brått på kundene våre, men vi har per i dag ingen annen måte å kunne sikre lavest mulig strømpris på, sier Tibber-sjef Edgeir Vårdal Aksnes.
Publisert: Publisert:

Det har vært mange kritiske røster på ulike Facebook-grupper etter Tibbers faktureringsgrep. Toppsjef i selskapet, Edgeir Vårdal Aksnes, sier han selv har lest mange av kommentarene.

– Noen er litt harde å lese og noen er litt urettferdige. Vi var brå med å komme ut med endringene, det er det største problemet her, sier Aksnes i en livesending på Facebook for å svare på spørsmål fra kundene.

Tibber-kunder fikk torsdag beskjed om at strømregningen den 1. oktober vil bli høyere enn normalt.

Da må kundene betale for strømforbruket sitt i september, i tillegg til estimert forbruk for halve oktober.

– Ulovlig

Dette fikk kundene vite to dager før regningen kommer. Forbrukertilsynet har sagt at grepet er ulovlig, fordi kundene har fått mindre enn 14 dagers varsel.

Aksnes har begrunnet tiltaket med at selskapet ikke lenger har noe valg, om de skal klare å holde strømprisen til kundene så lav som mulig.

Ved å fakturere for kundenes estimerte forbruk en halv måned frem i tid, vil Tibber sitte færre dager med et lån de må betale rente på.

I en pressemelding fra torsdag, skriver Tibber at de normalt legger ut for strømmen opptil 45 dager før du kundene for den.

– Til sammen handler dette om milliardbeløp som vi må låne, og når strømprisene øker og renten blir høyere, betyr det at kostnaden ved å handle inn strøm øker mye, skriver Aksnes i pressemeldingen.

Aksnes opplyser at de har hatt dialog med Forbrukertilsynet angående tiltaket.

– Det vi har gjort i tillegg, er å lage informasjon om hvordan man som kunde kan bytte for at det ikke skal være tvil om at du som kunde har alternativer og tydelig informasjon, fortsetter Aksnes.

Forbrukertilsyn har mottatt 21 henvendelser angående Tibber siden i går.

Forbrukerrådet opplyser at de har mottatt 33 henvendelser.

Under livesendingen på Facebook var det flere kunder som stilte spørsmål til Tibber-sjefen, men senasen ble avsluttet etter 20 minutter. Flere kunder fikk ikke svar på sine spørsmål.

E24 har stilt spørsmål til Tibber om hvorfor de avsluttet seansen uten å svare flere kunder. PR-sjef i Tibber, Gaute Haaversen-Westhassel, svarer ikke på det, men skriver i en e-post:

– Det viktigste målet med live-sendingen var å kunne besvare spørsmål flest mulig kunder har om de nye ordningene våre og i lunsjtiden, hvor vi håpet at mange ville ha anledning til å delta.

Brått på kundene

Til E24 sa Aksnes at det er mye billigere å betale renter på 16 dager enn på 45 dager, men at de derfor må gjøre dette faktureringsbegrepet.

Videre sa han:

– Vi er fullstendig klar over at dette kommer brått på kundene våre, men vi har per i dag ingen annen måte å kunne sikre lavest mulig strømpris på. Alternativet hadde vært å heve prisen eller i det som i strømspråket heter å heve påslaget, sier Aksnes.

Les også

Bakgrunn: Strømselskapet Tibber tar krisegrep

Bytte leverandør

På sosiale medier skriver flere at de bytter strømleverandør fra Tibber etter meldingen om krisegrepet ble lagt ut torsdag.

E24 har spurt Tibber-sjef Vårdal Aksnes om det stemmer at flere strømkunder dropper Tibber nå og eventuelt hvor mange kunder selskapet har mistet. Vårdal Aksnes svarer ikke direkte på spørsmålet, men gir følgende kommentar:

«Vi lanserte tre ting i går. Mulighet til å endre forfallsdato, mulighet å utsette å betale strømregningen i 30 dager gebyrfritt samt en ny faktureringsperiode der man betaler for strømmen til og med forfallsdato. Det siste har fått mest oppmerksomhet i mediene, mens mottagelsen fra kunder er mer nyansert. Mange har anvendt de nye funksjonene, mens vi ser også at en del reagerer negativt».

Konkurrent: 700 nye kunder

Bjørn Spieler, sjef i strømselskapet Motkraft, sier det har vært stor pågang av nye kunder fredag.

– Det har kommet over 700 nye kunder siden nyheten fra Tibber sprakk torsdag. Vi har satt inn ekstra folk på kundesenteret for å ta unna den økte pågangen, sier Spieler.

Atle Simonsen, kommunikasjonssjef i Lyse, sier selskapet har fått mange hundre nye kunder etter at Tibber meldte om krisegrepet.

– Vi har hatt en tidobling i antall nye kunder siste døgnet etter at Tibber meldte at de ville ha forhåndsbetaling av strømmen. Vi venter mer og har oppbemannet kundesenter for å ta imot bestillinger, sier Simonsen.

– En eksplosjon vi aldri har sett maken til

Simonsen sier de aldri har hatt dager med så mange nye kunder som dette før.

– Det er en eksplosjon vi aldri har sett maken til, sier Simonsen.

Etter nyheten om Tibber har Fjordkraft, Norges største strømleverandør, lagt ut en melding på sine nettsider der selskapet skriver at det «fakturerer fortsatt etterskuddsvis».

«For tiden skrives det mye om strømleverandører som krever forskuddsbetaling for strømmen», skriver Fjordkraft og reklamerer for egne tjenester.

Schibsted er eier i Tibber. E24 er et heleid datterselskap i Schibsted-konsernet. Enkelte journalister i E24 eier aksjer i Schibsted gjennom konsernets aksjespareprogram.

Publisert:
Gå til e24.no