Slik vil Elon Musk bygge ut elbilimperiet

Tesla vil om noen år produsere biler i både Europa og Kina. I tillegg vil Elon Musk levere batteripakker til konkurrentene.

ENTUSIASTER: Tesla-sjef Elon Musk møtte elbilentusiasten Frederic Hauge i Bellona. Her ser de på Teslas første modell, Roadster, utenfor Clarion Hotel Energy i Stavanger i forbindelse med ONS-messen.
  • Marius Lorentzen
Publisert:

STAVANGER (E24): Elbilprodusenten Tesla vokser i en voldsom fart. I år skal produksjonen økes til 35.000 biler, mens man innen utgangen av neste år satser på å kunne levere 100.000 biler på årsbasis.

Men det er ikke bare sin egen elbilproduksjon Elon Musk vil øke. I et møte med E24 før oljekonferansen ONS forteller Musk hvordan den nye gigafabrikken hans vil kunne levere batterier til andre produsenter.

- Når vi har gigafabrikken oppe og går vil vi gjerne levere batteripakker til andre bilprodusenter, sier Musk.

Han viser til at Tesla allerede har avtaler for å levere drivlinjer den nye elektriske Mercedes B-klassen og at man tidligere har levert drivlinjer til Toyotas elektriske Rav4.

Da Tesla slapp sine kvartalstall tidligere denne sommeren, annonserte de samtidig at de nå har inngått en avtale med batterileverandøren Panasonic om å bygge fabrikken.

Beliggenheten er ikke bestemt ennå, men Tesla har sagt at det blir i California, Texas eller i noen av de andre statene i Sør-Vest-USA.

Fabrikken vil kunne innebære en dobling av verdens batteriproduksjon til bil.

Vil bygge for massene

Elon Musk understreker at målet hans hele tiden har vært å skape en rimelig elbil for massemarkedet.

Så langt har Tesla imidlertid lansert Model S, mens SUVen Model X kommer neste år. Dette er begge dyre biler i internasjonal målestokk.

- Men hvis jeg trodde det var mulig å bygge en appellerende elbil for massemarkedet fra starten av, ville jeg gjort det, sier Musk og forteller at den såkalte «gigafabrikken» nå er det neste steget som skal gjøre det mulig.

Vil bygge i Kina

Foreløpig bygges Tesla-bilene i Fremont, California. Bilene som leveres til Europa, sendes i tillegg til et anlegg i Nederland der de gjennomgår en siste ferdigstilling.

- Hvor stor kan du bli i Fremont, og skal du bygge biler i Kina/Asia?

Les også

Elon Musk ber Norge la olje ligge

- Jeg tror vi vil lokalisere produksjon i Europa og Asia på sikt, for det er jo litt galskap å frakte en bil på rundt to tonn rundt kloden, sier han.

- Dere har et mål om å produsere 35.000 biler i år, og ligge på en årlig leveringstakt på 100.000 innen utgangen av neste år. Hvor store skal dere bli?

- Vi har ikke noen spesifikke produksjonsmål eller mål om markedsandel. Verden trenger å gjøre transformasjonen til elektrisk transport, og vi vil lage så mange biler som mulig for å få det til. Vi vil også jobbe med andre bilprodusenter for å få det til, sier Musk.

Les også:

Her kommer 40 nye hurtigladere for elbilDette skjer under oljemessen i StavangerNå har Tesla løst sitt største Kina-problem

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Musk: - Ikke overrasket om det blir inngått en betydelig avtale mellom Toyota og Tesla

  2. Tesla åpner ny butikk i Oslo

  3. Elon Musk til E24: – Vi skal lage 500.000 biler

  4. Amerikanske kilder: Nevada vant kampen om Tesla

  5. Investerer mer for å bøte på økt ventetid