Strømprisene

Varsler grep mot villedende strømavtaler: – Tar kritikken på alvor

Strømbransjen tar inn over seg kritikken fra Forbrukerrådet, og vil innføre en bransjestandard for å unngå at kunder villedes. – Markedet kan oppleves som hektisk, sier Energi Norge-sjefen.

ØNSKER BRANSJESTANDARD: Strømbransjen har fått kritikk for uoversiktlige strømavtaler. Nå vil Energi Norge etablere en bransjestandard for å sikre at kundene ikke villedes.

Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert: Publisert:

Strømbransjens organisasjon Energi Norge tar inn over seg kritikken fra Forbrukerrådet om dårlige strømavtaler, etter at NVE har truet med å skjerpe reglene og øke tilsynet med bransjen.

– Vi tar kritikken fra Forbrukerrådet på alvor, og syns det er uheldig hvis det framstår som at vår bransje ikke opptrer slik det er forventet og leverer de produktene som er lovet, sier administrerende direktør Knut Kroepelien i Energi Norge til E24.

Den svenske strømbransjen har allerede innført en bransjestandard kalt «Schysst elhandel», hvor 21 aktører nå er sertifisert. Nå vil Energi Norge at medlemmene skal bli klarere på hvilken oppførsel som er greit, og innføre noe i samme stil som svenskene.

– Myndighetene mener det er viktig å gjøre noe med strømprisportalen. Som bransje ønsker vi å gå lenger enn det reglene tilsier, sier Kropepelien.

– Vi mener markedsføringsloven går langt nok, men det trengs en bransjestandard for markedsføring, salg og oppfølging av strømavtaler, sier han.

Det er over 100 strømleverandører i Norge, ifølge Energi Norge. Det er ganske få krav til å bli strømleverandør, som at man har aksjekapital og et kontorsted.

Knut Kroepelien, administrerende direktør i kraftbransjens organisasjon Energi Norge.

Øystein Andreas Bjerke

Slik kan bransjestandarden bli

Dette er grepene Energi Norge ønsker å ta i bruk gjennom bransjestandarden:

  • Tydeligere føringer for hvordan oppsøkende salg skal foregå, slik som gate- og telefonsalg
  • Bedre opplæring og kompetanse hos selgerne, for å unngå at kunder villedes på grunn av manglende kunnskap eller rutiner
  • Tydeligere beskjeder til kunden om hvor lenge avtalene deres egentlig gjelder
  • Tydeligere prisvarsler, altså at kunden får skikkelig beskjed når prisene deres endrer seg
  • Bedre oppfølging av kundene, for å sikre at de er tilfreds og kjenner innholdet i avtalene sine

– Kan oppleves som hektisk

– Slik du beskriver disse tiltakene kan det virke som det har vært litt «vill vest» i strømmarkedet?

– Jeg vil si at en veldig stor del av markedet fungerer godt, sier Kroepelien.

– Men en prisportal som fokuserer på kortsiktige produkter og kampanjetilbud gjør at markedet kan oppleves som hektisk, og at informasjonen kan oppleves som dårlig. Vi ønsker ikke å begrense produktutvalget, men vi ønsker at kundene skal vite hva de kjøper. Der kan vi gjøre en bedre jobb, sier Energi Norge-sjefen.

Regelverket og oppfølgingen av strømmarkedet er fordelt på flere etater:

  • Forbrukertilsynet som ser på reglene om markedsføring og avtalevilkår
  • Forbrukerrådet som driver en prisportal for strømkunder
  • NVE-myndigheten RME som fører tilsyn med strømselskapene for å sikre et effektivt marked for kundene

NVE-direktør Kjetil Lund sa nylig til E24 at han er bekymret for strømkundene fordi mange avtaler er uoversiktlige og dyre.

Forbrukerrådet ønsker å forby variable priskontrakter, som har vært de dyreste de siste årene. Konkurransetilsynet har derimot advart mot å fjerne dem, fordi det kan gå ut over konkurransen mellom aktørene i strømbransjen.

– Bør være tydeligere for kundene

Kroepelien tror strømmarkedet vil fungere bedre hvis strømprisportalen endres noe, myndighetene slår hardere ned på aktører som går for langt og kraftbransjen skjerper seg.

– Det bør være tydeligere for kundene hva som er kortsiktige lokketilbud og hva som gjelder over tid, sier han.

– Vi ser for oss en kombinasjon av at Forbrukerrådet videreutvikler strømprisportalen, og at NVE og Forbrukertilsynet slår ned på de aktørene som ikke holder seg på rett side av loven, samtidig som vi gjør vårt som bransje. Det vil til sammen bidra til et sunnere marked, sier han.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Strømprisene
  2. Forbrukerrådet
  3. Energi Norge
  4. NVE
  5. Forbrukertilsynet
  6. Telefonsalg
  7. Markedsføring

Flere artikler

  1. NVE pålegger ti selskaper å avvikle strømavtaler: – Bryter med regelverket

  2. Vurderer strengere tilsyn med strømleverandører: – Kan være aktuelt å skjerpe regelverket

  3. Anklager om prisjuks i strømbransjen: Tina Bru har kalt inn til oppvaskmøte

  4. Annonsørinnhold

  5. Mobilselskapet Talkmore satser på strøm: – Kan bli en betydelig inntektskilde

  6. Mistenker prisjuks hos strømselskaper: – Umulig å si hvor mye kundene har tapt