Oljebremsen fortsetter å svi for Akastor

Det er ingen lett start for Kristian Monsen Røkke når han i sin første kvartalspresentasjon som Akastor-sjef må vise frem milliardtap.

  • Marius Lorentzen
Publisert:,

Akastor, som ble skilt ut fra Aker Solutions for ett år siden, slapp mandag kvartalstallene sine for tredje kvartal.

Kristian Røkke har knapt rukket å sitte tre måneder i jobben før han for første gang skal presentere resultatene til selskapet.

Selskapet Røkke nå leder sliter tungt i den oljenedturen vi nå ser, og den ferske konsernsjefen har nok å ta tak i. Aksjekursen er nesten halvert så langt i år, og selskapet har så langt ikke betalt utbytte etter at det ble skilt ut fra Aker Solutions.

– Markedssituasjonen som påvirker Akastor porteføljeselskaper er fortsatt utfordrende og er ventet å svekkes ytterligere i de kommende kvartalene. Vi fokuserer intent på å justere kostnadsbasen til hvert enkelt porteføljeselskap, mens vi bevarer den organisasjonelle kapasiteten, sier den relativt ferske konsernsjefen Kristian Røkke.

Kristian Røkke tok over som konsernsjef i Akastor den 10. august. Han erstattet Frank O. Reite som hadde ledet selskapet siden oppsplittingen fra Aker Solutions i fjor høst. Reite er nå finansdirektør i Aker og styreleder i Akastor.

Thomas Nilsson

Nedturen har også rammet de ansatte hardt. Selskapet har gått fra nesten 7.600 ansatte i fjor høst til 6.098 ved utgangen av tredje kvartal.

Nå blir det imidlertid flere kutt. Selskapet skriver at man så langt i år har kuttet 20 prosent av arbeidsstyrken, men at Akastor-selskapene skal kutte totalt 33 prosent.

Kuttene har kommet i flere runder og er allerede varslet, senest av Aker-sjef Øyvind Eriksen, som i midten av oktober uttalte at ytterligere 300 må gå fra Akastor-selskapet MHWirth.

Kvartalsrapporten viser en omsetning som falt fra 5,09 milliarder til 3,67 milliarder kroner, målt mot samme periode i fjor. Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) falt fra 853 millioner kroner til minus 169 millioner kroner.

Før skatt endte selskapet med et underskudd på 1,6 milliarder kroner, mot et overskudd på 580 millioner for ett år siden. Resultatet rammes hardt av nedskrivninger på drøyt 1,1 milliard.

Les også

GE Oil & Gas kjøper leverandørbedrift på Stord

Mer trøbbel til sjøs

Kvartalsrapporten inneholder også mer dårlig nytt rundt offshoreskipet AKOFS Seafarer, tidligere kjent som Skandi Aker. Dette skipet eies av AKOFS Offshore, et datterselskap av Akastor.

Akastor melder at de i kvartalet har skrevet ned skipet med 1,04 milliarder kroner (122 millioner dollar). Dette er det samme dollarbeløpet som selskapet kjøpte båten for på starten av året.

AKOFS Seafarer har ikke vært i arbeid på over ett år, og nå har Akastor redusert beredskapen til skipet.

Selv om det vil ta lengre tid før skipet kan kaste seg på et oppdrag, sparer selskapet penger ved at driftskostnadene nå kuttes til under 10.000 dollar per dag (85.000 kroner per dag).

MER PROBLEMER: Offshoreskipet AKOFS Seafarer ble i vinter kjøpt fra Aker Solutions i forbindelse med oppsplittingen av selskapet. Skipet het tidligere Skandi Aker og er opprinnelig spesialdesignet for brønnintervensjon i undervannsoperasjoner (subsea).

Det avanserte offshoreskipet, som opprinnelige ble designet for brønnintervensjonsarbeid, var tidligere på en lukrativ kontrakt med franske Total. Den toårige kontrakten med en verdi på rundt 1,5 milliarder startet i september 2013, men Total kansellerte hele kontrakten sommeren 2014 på grunn av skipets tekniske problemer. Aker Solutions, som da eide skipet, måtte kutte ordreboken sin med 900 millioner, som følge av kanselleringen.

I forbindelse med oppsplittingen av Aker Solutions, var det Akastor som overtok hele regningen og forpliktelsen for skipet.

Trøsten for AKOFS Offshore er at de to andre skipene i flåten, Skandi Santos og Aker Wayfarer, har vært i fullt arbeid i hele kvartalet. Skandi Santos er på oppdrag i Brasil, mens Wayfarer jobber offshore i Tyskland.

Les også

Kongsberg kutter før stormen: – Høy aktivitet, men lavere margin

Tungvekteren sliter

Av Akastor seks hovedvirksomheter, er det imidlertid ikke AKOFS Offshore som er det største og viktigste selskapet. Det er det MHWirth som er.

Selskapet leverer boretjenester og -utstyr til oljeselskaper og rigger. Oljeselskapenes harde kutt og den totale oppbremsingen i markedet for bygging av borerigger, har rammet selskapet hardt. Det er i MHWirth at de fleste kuttene i Akastor har kommet og rundt 1.800 stillinger er besluttet fjernet siden i fjor på verdensbasis.

Det tilsvarer en reduksjon på 42 prosent. Fordi riggmarkedet ikke ser ut til å bedre seg med det første, er det også en ganske pessimistisk beskrivelse man kan lese i kvartalsrapporten. Selskapet peker på at flåteutnyttelsen har falt til 78 prosent (70 prosent hvis man regner med rigger som ikke er aktive), til tross for at rigger skrotes.

– Det har ikke blitt gjort noen nye ordrer for high-end-flytere så langt i år, og en rekke eiere har kansellert kontrakter som er under bygging, skriver Akastor.

Omsetningen har i tredje kvartal falt fra 2,4 til 1,4 milliarder kroner, målt mot samme tid i fjor. Før skatt gikk MHWirth med et underskudd på 351 millioner kroner, mot et overskudd på 80 millioner på samme tid i fjor.

MHWirth har fått inn 2,4 milliarder i ordrer så langt i år, det er under halvparten av samme periode i fjor, da det kom inn ordrer for 5,4 milliarder. Ved utgangen av tredje kvartal hadde ordreboken krympet fra 10,5 til 6,4 milliarder.

Du kan lese hele kvartalsrapporten til Akastor her (ekstern link).

Les også

Kjemper om makten over verdens største oljeeksportør

Les også

Oljeservicekjempe kjøper leverandørbedrift på Stord

Les også

Aker Solutions avfeier riktighet i sak om bemanningskutt

Her kan du lese mer om

  1. Akastor

Flere artikler

  1. Offshoreskip løfter Akastor-resultatene

  2. Satser på japansk offshoreallianse

  3. Driften i Akastor går i pluss for Røkke Jr.

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Akastor skriver ned verdien av skip med over 1 milliard

  6. – Vi tror aktivitetsnivået blir lavere i 2016