Kraftig økning i bruk av palmeolje som drivstoff i EU

Bruken av palmeolje som biodrivstoff i EU-landenes biler er blitt seksdoblet på fem år, ifølge en Brussel-basert miljøgruppe.

FRA BENSIN TIL BIO: Stadig flere biler i EU går på biodrivstoff som stammer fra produksjon av palmeolje.

Foto: Stephane Mahe Reuters
  • NTB
Publisert:

Palmeolje er et heftig kritisert produkt av miljøvernere, blant annet fordi de mener produksjonen fører til ødeleggelse av regnskog og bruker opp jord som kunne vært utnyttet til matproduksjon. Press fra miljøverngrupper har ført til at bruken av palmeolje i mat, dyrefôr og kosmetikk har gått ned i EU de siste årene, men samtidig er produktet blitt stadig vanligere i biodrivstoff.

Første gang

Mens bruken av biodiesel i EU økte med 34 prosent fra 2010 til 2015, økte forbruket av palmeolje med 500 prosent i samme periode, ifølge organisasjonen Transport & Environment. Gruppen viser til tall fra Fediol, en forening som representerer EUs planteoljeindustri. Tidligere har det ikke vært lagt fram tall over hvordan planteolje fordeles mellom ulike produkter i unionen.

– Nå vet vi hvorfor industrien har holdt tilbake disse tallene. De viser den skitne sannheten om Europas biodrivstoffpolitikk, som driver fram tropisk avskoging, øker miljøutslippene og ikke gjør noe for å hjelpe europeiske bønder, sier T & E-direktør Jos Dings.

45 prosent

Tallene viser at 3,5 milliarder liter palmeolje ble svidd av som drivstoff i 2014, nesten 10 millioner liter per dag. Mens 8 prosent av palmeoljen i EU ble brukt til å produsere biodrivstoff i 2010, gikk 45 prosent til samme formål fire år senere.

Generaldirektør Nathalie Lecocq i Fediol bekrefter at tallene er riktige, og at de aldri er blitt publisert. Hun beskriver dem som «grove estimater for intern bruk» og understreker samtidig at bare godkjent palmeolje kan bli brukt til å lage biodiesel.

Les også

EU: – Vi trenger like mye gass i 2030 som i dag

Les også

Bloomberg: Honda tilbakekaller ytterligere 21 millioner biler

Les også

Ingen avtale om bilavgifter før budsjettmøte

Her kan du lese mer om

  1. EU
  2. Trafikk
  3. Drivstoffpriser

Flere artikler

  1. Norske biler kjørte med mindre palmeolje på tanken

  2. Strengere krav til bruk av palmeolje i biodrivstoff

  3. Palmeolje godkjent til bruk i biodiesel

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Hurtigruten tester biodrivstoff – kutter utslippene med 80 prosent

  6. Betalt innhold

    Strengere krav til bruk av palmeolje i biodrivstoff