Nå skal veibanen gi energi: Vil dekke motorvei med solceller

Et amerikansk firma vil høste solenergi gjennom veinettet. Norsk professor har tro på konseptet.

VIL HØSTE ENERGI FRA VEIEN: Slik forestiller Solar Roadway seg at deres solcellebelagte veier kan se ut i fremtiden.

Konsepttegning Solar Roadway
  • Geir Molnes
Publisert:

Det er firmaet Solar Roadway som nå jobber med å prøve ut teknologien.

I første omgang er planen å legge panelene på en rasteplass i delstaten Missouri i USA. Rasteplassen skal få 50 solcellepaneler som dekkes av slitesterkt glass.

Panelene skal brukes langs fortauet, med en plan om at solcellene skal forsyne en bygning i nærheten med kraft, skriver Inc. Magazine.

Solar Roadways har sikret seg en 2,2 millioner dollar i finansiering gjennom folkefinansieringstjenesten Indiegogo. I tillegg har selskapet sikret seg en kontrakt på 750.000 dollar gjennom det amerikanske samferdselsdepartementet.

Vil spare plass

Dersom testingen av fortauene viser seg å være vellykket, blir neste steg å teste ut solcellepanelene på parkeringsplassen på rasteplassen, og senere inn- og utkjørselen.

Professor Aasmund Sudbø ved UiO.

UiO

På sikt har selskapet imidlertid større planer. De ønsker å plassere solcellepanelene utover vanlige veier, slik at de kan gjøre nytte av det store arealet veiene opptar.

Et problem med dagens store solcelleanlegg er at de tar opp mye plass, bare for å høste inn solenergien. Dette problemet vil selskapet løse med å plassere panelene på eksisterende infrastruktur.

Professor har tro på konseptet

Aasmund Sudbø, professor i halvlederfysikk ved Universitetet i Oslo har tro på at konseptet kan fungere.

Han forteller til E24 at han har sett to ulike varianter av å hente inn strøm fra, eller ved motorveier.

Les også

Kåret verdens 200 største «grønne» selskaper – Ingen norske på listen

– Det ene plasserer solcellene ved siden av veien, ikke i selve veidekket. Det er et lite attraktivt areal for andre formål. Da bruker man vanlige solcellepanel. Det andre konseptet har panelene i veidekket, sier Sudbø til E24.

– Jeg tenker ikke at det å ha solcellepaneler i veien er helt søkt. Men det er noen utfordringer med tanke på kostnader, for det vil være ganske annerledes enn bare å bruke vanlige solceller, sier professoren.

Tror ikke panelene vil kunne varme veien

Stadig flere bygg har blitt utrustet med solcellepaneler de siste årene, og Sudbø mener det er en positiv utvikling.

Les også

Har begynt byggingen av verdens største flytende solkraftverk

– Allerede er det ganske vanlig å bruke det som veggkledning. Både vindusarealer og vegger som kan være interessant, sier professoren.

– Jeg tror det kan gjøre solceller mer interessante og økonomiske, fordi de har bygningstekniske funksjoner samtidig som de henter inn strøm, sier Sudbø.

Ifølge Inc. Magazine skal en del av planen for Solar Roadway være å bruke av strømmen panelene produserer til å varme opp veien på vinteren, slik at vedlikeholdskostnadene kan kuttes. Men akkurat dette har ikke Sudbø stor tro på.

– Jeg tror det er vanskelig å konkurrere med direkte sol. Solcellen samler kanskje 20 prosent av solvarmen. Det å smelte snø og is, det er ikke billig. Jeg tror ikke det vil lønne seg, sier han.

Les også

Solcelle-fly klar for «helvetesetappen»

Les også

Satte rekord med solceller som er perfekte for norske forhold

Les også

Disse solcellene kan klistres over alt

Her kan du lese mer om

  1. Strømpriser
  2. Teknologi
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Singapore skal lære av Sola

  2. Betalt innhold

    Nordmenn vil erobre Asia med flytende solenergi

  3. – De har en distribusjon og rekkevidde vi bare kan drømme om

  4. Annonsørinnhold

  5. Symboltunge solceller på Oslo rådhus og Slottet: – Et flott signal

  6. Betalt innhold

    Da bygget var nesten ferdig, kom ideen om solceller på taket