Tankmarkedet

Analytikere: Opec-økning ikke nok for bekmørkt tankmarked

En økning i Opec og samarbeidslandenes oljeproduksjon på ventede 1,5 millioner fat per dag i april er ikke nok til å løfte tankskipenes dystre inntjening noe av betydning, ifølge shippinganalytikere.

TYNGET INNTJENING: Det har ikke vært mye penger å hente for de største tankskipene i spotmarkedet den siste tiden.

EDGAR SU / X90125
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert: Publisert:

Markedet for tankfrakt ligger for øyeblikket fullstendig skadeskutt.

De største skipenes (VLCC) inntjening på frakten i spotmarkedet har vært negativ i over en måned, mens ratene for i overkant av ett år siden lå rundt 300.000 dollar per dag.

Krisesituasjonen skyldes blant annet produksjonskuttene fra oljegrupperingen Opec og samarbeidsland (Opec+), der Saudi-Arabia frivillig også kutter en million fat per dag ekstra ut mars.

Nå vil det derfor følges nøye med på hva som kommer fra Opec+-møtet torsdag og fredag, der det er ventet å bli kjent hva slags produksjonsnivå oljelandene vil legge seg på i april.

– Kommer fra et veldig lavt punkt

Det er forventninger i markedet om at produksjonen vil økes.

De fleste venter her en økning på 1,5 millioner fat per dag, men det er også forventninger på en økning ned mot 500.000 fat per dag.

Flere medlemmer i Opec+ støtter imidlertid også ideen om uendret produksjon i april, ifølge Reuters.

– Hvis Opec+ øker produksjonen med rundt 1,5 millioner fat per dag eller mer, så vil det nok ha en positiv effekt på oljetankaksjene, sier analytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securites til E24.

Han tror imidlertid ikke at skipenes inntjening vil «bedre seg signifikant fra dagens lave nivåer» før til høsten.

– Vi kommer fra et veldig lavt punkt med tanke på etterspørsel etter sjøveis oljefrakt. Det positive her er at med veldig lav flåtevekst, så er det nok kun et tidsspørsmål før vi ser meget gode tider for oljetank igjen, sier Hannisdahl.

Det er svært få bestillinger av nye tankskip om dagen, altså en lav ordrebok i sektoren, samt forventninger om økt skraping av skip på grunn av den svake inntjeningen.

– Et steg i riktig retning

Analytiker Anders Karlsen i Danske Bank Markets understreker at Opec-landenes produksjon fremover blir sentralt for tankmarkedet, men mener at det må mer til enn hva som er forventet å bli meldt om nå.

– Om Opec øker produksjonen, eller nærmere bestemt eksporten, så vil det være positivt på marginen for tank i form av flere laster. Men jeg tror en mindre økning ikke vil være nok til å løfte markedet markant, men alle «ekstra» laster vil jo redusere litt av tonnasjeoverskuddet så det er jo et steg i riktig retning, påpeker shippingeksperten.

Han har tidligere uttalt til E24 at flåtebalansen er blant det viktige for å «redde» det blytunge tankmarkedet, men at Opec-beslutninger er det sentrale.

– Det som er spennende i tank er at man begynner å se en flåtebalanse som er noenlunde fornuftig.

– Men for tank handler det nå om Opecs gradvise økning i produksjonen og hvordan oljeetterspørselen utvikler seg. Utfallet i tank er rett og slett avhengig av hvordan verden kommer til å reagere i en periode der man begynner å vaksinere. Men dette jo er milliarddollarspørsmålet i alle bransjer.

Les også

Oslo Børs-rederier satset milliarder på eksosrensing – så kollapset veddemålet

Les også

Kraftig hopp i spekulasjon på oljeprisen: – Sjeldent at vi ser

Tror på mer produksjon

Da coronakrisen traff oljemarkedet svarte Opec+ med å kutte produksjon med ti millioner fat om dagen, i et forsøk på å skape balanse i markedet. Fortsatt holder oljelandene produksjon borte fra markedet, men planen er å skru oljekranen gradvis opp igjen.

DNB Markets er blant dem som venter at Opec+ nå vil øke produksjonen sin.

Oljeanalytiker Helge Martinsen fremhever i en fersk oppdatering at meglerhuset venter en økning på 1,4 millioner fat per dag i april, fordelt mellom en økning av produksjonskvoten i Opec+ på 400.000 fat per dag og at Saudi-Arabia legger sitt frivillige kutt på is.

– Tross vårt syn på økt Opec+-produksjon så forventer vi at oljemarkedet vil fortsette å være underforsynt in andre kvartal, med fallende oljelagre, fremhever Martinsen i DNB Markets.

Videre forventer DNB Markets at Opec+ vil lette ytterligere på kuttene sine med 500.000 fat per dag for mai og 400.000 fat per dag for juni.

Martinsen mener det vil være en «uholdbar situasjon» for flere av medlemmene dersom produksjonen ikke tar seg opp fremover.

– Land som Russland, De forente arabiske emirater og Kasakhstan er nok nå ganske hissige på å få ut olje i markedet og ta tilbake markedsandeler. De vil ikke sitte i en situasjon der man har stimulert til skifervekst og så sitter igjen med svarteper selv, har han tidligere sagt til E24.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Tankmarkedet
  2. Opec
  3. Oljebransjen
  4. Tankskip
  5. Oljepris

Flere artikler

  1. Raskt tankstup etter Suez-åpning

  2. Oljeanalytiker tror Iran-olje kan gi dypere Opec-kutt

  3. Fredriksen-topp om Opec-beslutning: – Skuffende

  4. Analytiker: – Oljeprisen skal godt forbi 80 dollar

  5. Kraftig hopp i spekulasjon på oljeprisen: – Sjeldent at vi ser