Det grønne skiftet

Gjenvinner batterier i Fredrikstad: Driften på Hydrovolt er i gang

Hydro og Northvolt har startet driften på resirkuleringsanlegget Hydrovolt i Fredrikstad, som skal gjenvinne verdifulle materialer fra elbil-batterier.

ELEKTRISK: Flere og flere elbiler ruller på veiene i Europa. Bildet viser understellet og det elektriske batteriet på det som skal bli en Porsche Taycan. Illustrasjonsfoto.
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:

Sommeren 2020 meldte Norsk Hydro og det svenske batteriselskapet Northvolt at de ville etablere et felleseid anlegg for resirkulering av batterier i Fredrikstad.

To år senere har den kommersielle driften startet opp, ifølge en melding. Selskapet har i første omgang kapasitet til å resirkulere 12.000 tonn batteripakker i året. Det tilsvarer batteriene fra 25.000 elbiler.

Ifølge selskapet kan anlegget håndtere all gjenvinning av norske elbilbatterier.

Anlegget har en kostnad på om lag 120 millioner kroner, og har fått 43,5 millioner kroner i støtte fra statlige Enova.

Interessen for å jobbe ved anlegget har vært stor. Hydrovolt meldte i fjor om 654 søkere på én stilling.

Les også

Stor interesse for batterigjenvinning i Hydrovolt: – 654 søkere på én stilling

Ønsker å utvide

Målet til Hydrovolt er å utvide kapasiteten til 150.000 resirkulerte elbilbatterier per år innen 2025, og 500.000 batterier innen 2030. Selskapet sier at det ønsker å ekspandere i Europa.

– Hydrovolt representerer en milepæl i Norges elektrifisering av transportsektoren, sier administrerende direktør Peter Qvarfordt i Hydrovolt ifølge en melding.

Ifølge Hydrovolt er det sterk vekst i markedet for resirkulering av elbilbatterier. Selskapet opplyser at det har full ut ordrebok ut 2022.

Batteriene som skal gjenvinnes blir samlet inn gjennom det norske billinnsamlingssystemet Autoretur, som drives av bilimportørene.

Norsk Hydro og Northvolts gjenvinningsanlegg for elbilbatterier i Fredrikstad er nå i drift, og skal i første omgang resirkulere viktige metaller og materialer fra 25.000 elbiler årlig.

– Vil få et nytt liv

Norge har svært høy andel elbiler i nybilsalget. Så langt i år utgjør elbiler 81 prosent av personbilsalget, opp fra 53 prosent i samme periode i fjor, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken.

Ifølge Hydrovolt har Norge så langt manglet kapasitet til å resirkulere batteriene på en bærekraftig måte.

– Batterier som når slutten av levetiden vil få et nytt liv gjennom gjenvinning av svart masse og aluminium, sier konserndirektør Arvid Moss i Hydro ifølge meldingen.

Les også

Mange batterisatsinger i emning: – En gryende industri som kommer til å mangedoble seg

Skal resirkulere 95 prosent

Ifølge Hydrovolt resirkulerer anlegget i Fredrikstad så langt 80 prosent av materialene i batteriene, men målet er å komme opp i 95 prosent.

Selskapet tar batteriene inn i en knusemaskin og deler dem opp i 17 eller 18 ulike fraksjoner.

Dette er noen av materialene som gjenvinnes:

  • plast
  • kobber
  • gummi
  • stål
  • aluminium
  • elektrolytter
  • såkalt sort masse, som inneholder nikkel, mangan, kobolt og litium

Den svarte massen vil bli sendt videre til Northvolt-anlegget Revolt Ett i Skellefteå i Sverige, hvor den behandles videre før gjenbruk. Hydrovolt er ventet å produsere rundt 2.000 tonn svart masse hvert år innen 2025.

Aluminium utgjør ifølge selskapet en fjerdedel av en batteripakke, eller om lag 70 til 100 kilo. Dette kan brukes i nye biler.

Aluminiumet fra batteriene skal sendes til Norsk Hydro, som resirkulerer det og lager nye produkter av det. Ifølge Hydro krever resirkulering av aluminium bare fem prosent av den energien som kreves for å lage ny aluminium.

Hydrovolt gjenvinner gamle elbil-batterier, og skal blant annet kunne hente ut svart masse som inneholder kobolt, nikkel, mangan og litium. Den svarte massen sendes videre til Northvolt for videre foredling.
Les også

Advarer om risiko for metallmangel i Europa

– Metaller er ikke ubegrenset

Europa risikerer å mangle sentrale metaller som trengs i det grønne skiftet, ifølge en rapport som et belgisk universitet laget for den europeiske metallbransjen nylig.

Samtidig er det bekymring rundt menneskerettighetsbrudd og barnearbeid i produksjonen av metaller som kobolt til elbiler. Dette er noe investorer som det norske Oljefondet gjentatte ganger har tatt opp med elbilprodusentene.

Svenske Northvolt mener at gjenbruk av materialer er en fordel både for forsyningssikkerheten og miljøavtrykket. Selskapet med blant andre Volkswagen i ryggen har bygget en batterifabrikk i Sverige, og har også planer om å bygge en fabrikk i Tyskland.

– Metaller som brukes i batteriproduksjon er ikke ubegrenset, sier konserndirektør Emma Nehrenheim i Northvolt ifølge en melding.

– Ved å erstatte råmaterialer fra gruvedrift med resirkulerte materialer kan vi både kutte karbonfotavtrykket til batterier og muliggjøre bærekraftig, langsiktig bruk av li-ion-batteriteknologi, sier hun.

Fabrikken mens den var under oppføring
Les også

Elbil, avskoging og morsmelkerstatning: Dette diskuterte Oljefondet med selskapene i fjor

– Kunne jo vært i Sverige

Norsk elbilforening mener det er økonomisk riktig å satse på gjenvinning gjennom Hydrovolt, skrev E24 i fjor.

– Dette gjør at vi skaper en industri rundt resirkulering, som vi blir eksperter på. Det skaper arbeidsplasser. Dette kunne jo vært i Sverige i stedet, det er positivt at det er i Norge det skjer, sa leder Christina Bu i elbilforeningen i april 2021.

I 2020 anslo NHO i rapporten «Grønne elektriske verdikjeder» at norske batterileverandører har et omsetningspotensial på rundt 90 milliarder kroner i året fra 2030.

Slik ser anlegget ut ved ferdigstillelse.
Les også

VW-kontrakt på 118 milliarder til Northvolt

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Det grønne skiftet
  2. Batterier
  3. Elbil
  4. Batteri
  5. Elektrifisering
  6. Aluminium
  7. Fredrikstad

Flere artikler

  1. Advarer om risiko for metallmangel i Europa

  2. Første spadetak for Hydro-milliardanlegg i USA

  3. IEA: Globalt elbilsalg doblet til rekordhøye 6,6 millioner i fjor

  4. Betalt innhold

    Her er et av Norges største utslipp

  5. Tre mrd. til vind- og solkraft i Brasil: – Hydro Reins største prosjekt så langt