Venter 16 milliarder i skatteinntekter: Slik blir Fenja-feltet

Fenja-feltet bygges ut med unike rørledninger og mye stål fordi oljen inneholder en del voks. Feltet er likevel lønnsomt med en oljepris på under 40 dollar fatet, mener VNG.

MOTTOK PLAN: Olje- og energiminister Terje Søviknes (t.v.) tar i mot utbyggingsplanen for Fenja-utbyggingen fra VNG-sjef Atle Sonesen.

Foto: Kjetil Malkenes Hovland E24
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:

VNG og partnerne skal investere 10,2 milliarder på Fenja-feltet i Norskehavet, som skal i produksjon fra 2021 og produsere i 16 år.

Feltet består av funnene Pil og Bue.

Det er rundt 100 millioner fat i Pil-reservoaret, mesteparten olje. VNG håper også å kunne avdekke ytterligere 100 millioner fat, blant annet i Bue-reservoaret.

– Vi føler at vi har lyktes som selskap med strategien vår om å lete og finne lønnsomme fat, sier VNG Norges sjef Atle Sonesen til E24.

Tirsdag formiddag overleverte han selskapets utbyggingsplan for Fenja til olje- og energiminister Terje Søviknes.

Les også

Nye PUDer: Bygger ut Fenja og gjenoppliver Yme

– Samtidig påtar vi oss en stor oppgave på vegne av partnerskapet og industrien som ikke skal undervurderes. Det å være prosjektleder for et 10-milliardersprosjekt for første gang er en oppgave vi har respekt for, sier Sonesen.

- I tillegg er det en stor økonomisk investering for VNG som selskap, og den største enkeltinvesteringen i olje og gass vårt moderselskap har gjort noensinne, sier Sonesen.

Han sier at prosjektet trolig vil tilføre staten 16 milliarder kroner i skatteinntekter over levetiden, og at det til sammen blir 9.000 til 11.000 årsverk i utbyggingsfasen og driftsfasen.

Les mer: Nye milliardplaner: Bygger ut Fenja og gjenoppliver Yme

Les også

Skandalefeltet Yme bygges ut igjen: Staten kan få igjen tapte milliarder

Har redusert kostnadene

Tyske VNG og partnerne Point Resources og Faroe Petroleum har kuttet to milliarder kroner i kostnadene, og dette gjør at prosjektet kan tåle en oljepris på under 40 dollar fatet, ifølge Sonesen.

Les også

Planene er klare og prisen er halvert: Slik blir Johan Castberg-feltet

– Den er under 40 dollar, ja. Det er vi ganske glade for, i og med at vi har et utbyggingsprosjekt som innbefatter en nokså dyr rørledning, sier han.

- Det er mye stål som skal i bakken. Vi skal ha like mye stål i rørledningen på havbunnen som er det i topside-plattformen på Ivar Aasen. Det er ganske mye, og stål koster ganske mye penger, sier Sonesen.

Verdens lengste varmekabel

Selskapet skal også bygge det som trolig er verdens lengste varmekabel for å frakte oljen fra feltet. Årsaken er at det er mye voks i oljen fra feltet, og den må derfor ha en viss temperatur for å holde seg flytende.

Dermed skal det legges et rør med varmekabler rundt inni et annet rør, som blir rundt 35 kilometer langt.

– Det er blitt gjort før i mindre skala, men nå er det mye, mye større skala. Det blir verdensrekord for oss og verdensrekord for leverandøren som vi har valgt, TechnipFMC, sier Sonesen.

Les også

Nye oljeprosjekter skaper 100.000 nye årsverk

– Hva er det med oljen som gjør at den må varmes opp?

– Det er faktisk det at det er mye voks i den, samtidig som det er litt vann som sammen med gassen også kan gjøre at det dannes is. Så det er både litt is og litt voks som gjør at det er litt utfordrende, sier Sonesen.

North Atlantic skal bore

Selskapet signerte tirsdag en avtale med North Atlantic Drilling om bruk av riggen West Phoenix for å bore brønner på Fenja.

Feltet skal bygges ut med to havbunnsrammer og totalt seks brønner. Tre av dem skal produsere, to skal injisere vann og en skal injisere gass. Brønnene skal kobles opp mot Njord A-plattformen for prosessering og for lagring og eksport via Njord B-skipet.

Fenja-feltet ligger i lisens PL586, og operatør er VNG Norge AS med 30 prosent eierskap, mens Point Resources AS eier 45 prosent og Faroe Petroleum Norge AS eier 25 prosent.

Her kan du lese mer om

  1. Olje og gass
  2. Terje Søviknes
  3. Oljebransjen
  4. Teknologi

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    VNGs milepæl er godkjent

  2. Betalt innhold

    I dag leverte de planen som sender VNG opp i en ny divisjon

  3. Nye utbyggingssøknader på norsk sokkel: Bygger ut Fenja og gjenoppliver Yme

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Faroe håper at denne gamle traveren skal finne mer olje

  6. Milliardoppussing for Haugesund-verft