Skjebnetimer for offshorerederi i gjeldskrise

Stig Remøys offshorerederi varsler melding i løpet av fredag

I KRISE: Stig Remøy leder et offshorerederi i alvorlig gjeldskrise.

Foto: Hallgeir Vågenes VG
  • Johann D. Sundberg
Publisert:,

Handelen i det Stig Remøy-kontrollerte offshorerederiet Olympic Ships to børsnoterte obligasjonslån er suspendert fra handel i påvente av en melding fra selskapet.

– Betyr det at du har klart å få frem en avtale for selskapet?

– Det kan jeg ikke kommentere. Det kommer en pressemelding i løpet av dagen, sier Stig Remøy kort til E24 fredag morgen.

Olympic Ship hadde ved utgangen av tredje kvartal en total gjeld på over 5,5 milliarder kroner og sliter med sterkt fallende inntekter i takt med at rederiet må legge sine skip i opplag etterhvert som gamle kontrakter med oljeselskapene løper ut.

Les også

Milliardene som forsvant – vekstbransjen som ble symbolet på oljenedturen

Lange forhandlinger

Olympic Ship har kjempet i store deler av inneværende år for å få en refinansiering av milliardgjelden.

Siden i sommer har selskapet gjentatte ganger fått forlenget en avtale om å kun betale renter på gjelden til sine finansielle kreditorer.

Den siste av avtalen om å slippe å betjene gjelden fullt ut løper frem til 21. desember.

Men nå kan det altså være en avgjørende utvikling i situasjonen for selskapet.

Solgte skip

Men tidligere uken klarte likevel Olympic Ship å redusere gjelden.

Det skjedde ved at subseaskipet «Olympic Athene» tidligere denne uken ble solgt til Swire Pacific Offshore Operations.

I børsmeldingen ble det ikke opplyst noe om prisen på skipet som er er bygget i 2014. Men det ble opplyst at selskapet satt igjen med 70 millioner kroner etter at gjelden knyttet til skipet var innfridd.

Etter salget har Olympic Ship 22 skip.

Konsortium

Remøy har tidligere i høst sagt i en børsmelding at han og et konsortium av lokale investorer har sagt seg villige til å skyte inn 500 millioner kroner i ny egenkapital, hvorav 400 millioner i kontanter, i rederiet.

Men det betinger trolig at bankene og obligasjonseierne går med på en løsning som i det minste fører til at avdrag på gjelden utsettes slik at Olympic Ship får tid til å vente på at markedet for offshoreskip bedrer seg igjen.

En rekke offshorerederier har forhandlet seg frem til refinansieringsløsninger eller er i ferd med å forhandle om slike løsninger.

Les også

Stig Remøy og lokale investorer vil redde Olympic Shipping med 400 friske millioner

Tre naboer - tre gjeldskriser

I Olympic Ships nabolag i Fosnavåg på Sunnmøre er har to rederier vært gjennom tilsvarende runder.

Rem Offshore, som var kontrollert av Stig Remøys bror Åge, ble tvunget til å fusjonere med Aker-kontrollerte Solstad Offshore etter gjennomføring av en refinansiering. Fusjonen blir formelt gjennomført samme dag som Olympic Ship varsler melding om selskapet.

For kort tid siden fikk også Sævik-familiens Havila Shipping frem en avtale med kreditorene etter å ha forhandlet om saken i 13 måneder.

Felles for løsningene for gjeldstyngede offshorerederier er at gamle eller nye eiere skyter inn ny egenkapital og at lånene delvis får forlenget løpetid og delvis blir omgjort til aksjer.

Eierne av usikrede obligasjonslån blir som regel kun sittende igjen med smuler etter slike prosesser.

Norske offshorerederier ekspanderte kraftig i årene frem til oljeprisfallet som startet sommeren 2014.

Med lånte penger ble det bestilt stadig større og dyrere skip.

Da oljeprisfallet førte til at oljeselskapenes behov for slike skip ikke økte som forventet og at alle de nye skipene kom på markedet er det i dag nesten umulig å få leid ut offshoreskip på betingelser som er i nærheten av å betjene gjelden.

Les også

Mener supplykrisen hadde kommet uavhengig av oljeprisfallet

Les også

Farstad varsler redningsplan - inngår avtale med Siem

Les også

Slik er brikkene i supply-puslespillet

Her kan du lese mer om

  1. Olympic Subsea
  2. Farstad Shipping
  3. Havila Shipping
  4. Deep Sea Supply
  5. Oljebransjen

Flere artikler

  1. Slik vil Olympic Ship løse gjeldskrisen

  2. Nordea vil heller ha skip enn Olympics gjeldsplan

  3. Lokale investorer vil redde Olympic Shipping

  4. Annonsørinnhold

  5. Nordea-skip gikk fra en gjeldstynget kunde til en annen

  6. Offshorereder Stig Remøy slår eget selskap konkurs