USAs president vil kutte avgifter på drivstoff

President Biden ber nå Kongressen om et tre måneders avgiftskutt på drivstoff, etter kraftig prishopp på bensin og diesel.

Amerikanerne har i det siste betalt rundt fem dollar per gallon for bensin, som tilsvarer 13 kroner literen. Nå ber president Biden Kongressen om å vedta avgiftskutt. Bildet er fra en Exxon-bensinstasjon i New Jersey.
Publisert: Publisert:

Det varsler USAs president i en melding onsdag.

Etter Russlands invasjon av Ukraina har både oljeprisen og prisene på bensin og diesel steget mye. I USA ligger bensinprisen nå på rundt fem dollar per gallon (om lag 13 kroner literen), fra tre dollar per gallon for ett år siden, ifølge bilistorganisasjonen AAA.

USAs president Joseph Biden ber nå Kongressen og delstatene om å ta grep for å støtte forbrukerne, som rammes av det Biden omtaler som «Putins prishopp».

«Han ber spesifikt Kongressen om å fjerne den føderale drivstoffavgiften i tre måneder, til slutten av september», skriver det hvite hus i meldingen.

Avgiften er på 0,18 dollar per gallon for bensin og 0,24 dollar per gallon diesel, og pengene går til et fond (Highway Trust Fund) som brukes til å finansiere motorveier og offentlig transport.

Biden peker på at det er «unikt» med bensinpris på rundt fem dollar, og ber derfor Kongressen fjerne avgiften i en periode «for å gi amerikanere litt pusterom» mens de håndterer effekten av Ukraina-krigen.

Tidligere har Biden også varslet at USA vil selge olje fra den strategiske oljereserven (SPR), og han har bedt oljeselskaper og raffinerier om å ta grep for å øke produksjonen i håp om å få ned prisene.

Også her hjemme har det kommet krav om å kutte drivstoffavgiftene, men finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) har vært skeptisk til dette av frykt for at rentene kan stige hvis regjeringen gir for mye støtte til forbrukerne.

Møter skepsis

Det vil bli oppoverbakke for Biden å få dette gjennom i Kongressen, skriver avisen New York Times. Republikanerne er mot avgiftskuttet, og frykter at det vil underminere energibransjen.

Også demokrater er skeptiske, og blant annet har Nancy Pelosi uttrykt bekymring for at avgiftskutt bare gir mer overskudd for drivstoffbransjen, skriver avisen. Analytikere tror ikke et avgiftskutt får noe særlig effekt.

– Dette høres ut som om noe gjøres for å kutte prisene, men det er ikke mye i det, sier Garrett Holding, som er økonom ved Federal Reserve Bank i Dallas til New York Times.

Les på E24+

Verden drukner i olje - her er noen av verdens viktigste oljelagre

Ber delstatene ta grep

Biden påpeker at USAs budsjettunderskudd er blitt redusert i det siste, og mener derfor at landet har råd til dette grepet, også uten å begrense overføringene til motorveifondet.

Det er imidlertid en begrenset effekt av et slikt grep, erkjenner den amerikanske regjeringen.

«President Biden forstår at en avgiftslette alene ikke i seg selv vil motvirke helt den oppgangen i kostnader vi har sett», skriver det hvite hus.

Han ber også delstatene og lokale regjeringer om å støtte forbrukerne. Han peker på at guvernørene i Connecticut og New York har kuttet lokale bensinavgifter midlertidig, og at planlagte økninger i skatter og avgifter er satt på vent i Illinois og Colorado.

Biden står i en skvis mellom sine egne planer om klimakutt og behovet for å øke produksjonen av fossil energi som olje og naturgass for å hjelpe andre land med å redusere sin avhengighet av Russland.

«Presidenten forstår at våre forsøk på å øke energiproduksjonen på kort sikt må kombineres med forsøk på mellomlang og lang sikt på å omstille økonomien vår bort fra fossil energi produsert av autokrater, til ren energi», skriver det hvite hus.

Les også

Vedum frykter høyere renter: Vil ikke kutte drivstoffavgifter

Ingen avgiftskutt i Norge

Bensinprisene i Norge har også vært høye, og til tider oppe i 27 kroner literen for bensin og diesel. Finansminister Trygve Slagsvold Vedum frykter imidlertid at avgiftskutt ville øke underskuddet på statsbudsjettet, og da må det brukes mer oljepenger. Derfor vil han ikke kutte drivstoffavgiftene.

«Selv om en avgiftsreduksjon kan gi en umiddelbar nedgang i prisen, vil en slik politikk kunne forsterke lønns- og prispresset i økonomien lenger frem», skrev Vedum i et svar til Stortinget nylig.

«Det vil øke risikoen for høyere renter raskere enn vi nå har i utsikt. Det er den store trusselen for de fleste i Norge i dag, og vi kunne gi større utslag i folks privatøkonomi», sa han til.

Flere økonomer har støttet synet om at avgiftskutt kan bidra til høyere renter. Norges oljepengebruk i 2022 var i høst beregnet til 322 milliarder, men utgifter til strømstøtte og Ukraina-krigen har økt pengebruken til 352 milliarder.

Les meldingen fra Det hvite hus her
Publisert:
Gå til e24.no