Administrerende direktør Hans-Erik Ramsdal i NorgesEnergi kritiserte Forbrukerrådet og leder Inger-Lise Blyverket. Nå får han svar på tiltale.

NorgesEnergi/Forbukerrådet

Når du ikke vil snakke om at strømkundene betaler for mye for strømmen

Administrerende direktør Hans-Erik Ramsdal i NorgesEnergi sier han frykter at strengere regulering vil føre til staten skal ta over strømsalget. Han og hans stråmenn om det.

  • Inger-Lise Blyverket
    Inger-Lise Blyverket
    Direktør i Forbukerrådet
Publisert: Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

Forbrukerrådet har den siste tiden vist hvor vanskelig det er å orientere seg og gjøre gode valg i jungelen av strømtilbud. Denne virkelighetsbeskrivelsen bekreftes også i rapporten fra Oslo Economics, som NVE har fått utarbeidet.

Det er vanskelig sammenligne priser og vilkår, selskapene vil ikke si hvor lenge prisen gjelder, priser settes opp uten direkte varsel og selskapene dytter dårlige og dyre avtaler på kundene sine. Resultatet er at vi betaler for mye for strømmen.

Istedenfor for å ta et skikkelig oppgjør med ukulturen i bransjen forsøker Ramsdal å tåkelegge debatten med å tillegge Forbrukerrådet meninger vi ikke har. Han påstår vi vil regulere bort konkurransen og frykter et scenario der staten skal selge folk strømmen.

Denne kronikken er et svar på denne, som tidligere ble publisert på E24: Skal staten stå for strømsalget

Dette er så langt fra virkeligheten at det er vanskelig å ta på alvor. At Ramsdal i samme slengen slår seg på brystet fordi NorgesEnergi nå skal følge lover og regler og faktisk opplyse om selskapets tilbud og priser på egne nettsider, sier vel sitt.

Ramsdal viser også til at Forbrukerrådets tjeneste strømpris.no har vært med på å gjøre markedet uoversiktlig. Til det er det bare å si at en sammenligningstjeneste alene kan ikke ta ansvaret for å rydde opp i en hel bransje. Det er selskapene selv som må slutte å lure kundene med lokkepriser og skjulte prisøkninger.

Det grunnleggende problemet i strømmarkedet er at det nær umulig å sammenligne priser. Kundene aner ikke hva som er en billig og hva som er en svært dyr avtale. De aner heller ikke hva som er en kortvarig og hva som er en varig pris.

Dette gjør at strømsalgselskapene kan konkurrere om å kapre kunder og lure dem inn på dyre tilbud, i stedet for å konkurrere om å tilby prisgunstige, varige strømavtaler.

Hvis det norske strømmarkedet skal fungere må et viktig regulerende tiltak på plass. Vi må få på plass en enkel og ensartet pris på alle strømavtaler, og vi må vite hvor lenge prisen varer.

Sett denne? Ove er en svært bevisst forbruker - regningen økte likevel 180 prosent på ett år

Som i alle andre marked må det også i strømmarkedet bli obligatorisk å opplyse prisen på en enhetlig måte. Et enkelt tall som er lett å sammenligne, gjerne etter mønster fra effektiv rente. Dette er en forutsetning for å vite hva vi betaler og sammenligne de ulike tilbudene.

Samtidig må det bli obligatorisk å opplyse om hvor lenge prisen på avtalen gjelder. Strøm er en varig tjeneste, og pris uten informasjon om varighet er null verdt. Når vi ikke vet hvor lenge prisen garanteres, kan prisene skrus opp straks etter avtaleinngåelse. Dette gjør mange selskaper systematisk, ofte uten å varsle kundene direkte.

Strøm er verdens enkleste produkt. Det er bør derfor være like enkelt og trygt å kjøpe strøm som det er å kjøpe melk, bensin, eller et abonnement hos Netflix.

Dessverre forsøker strømsalgselskapene å gjøre dette komplisert, slik at de kan fortsette å selge strømmen til overpris. For i et marked hvor alle selger samme vare, er det vanskelig å se hvordan dagens utall av avtaler og tilbud tjener andre enn selskapene selv.

Strømsalgselskapene liker å fremheve sin rolle i overgangen til et mer bærekraftig samfunn og elektrifiseringen av Norge. Vi forventer at de tar dette ansvaret på alvor og gjør seg fortjent til forbrukernes tillit. En god start vil være å å tilby avtaler med forståelige priser og informasjon om hvor lenge vi er garantert prisen.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Strøm
  2. Pris
  3. Forbruket
  4. Strømpriser
  5. Forbruker
  6. NorgesEnergi

Flere artikler

  1. Skal staten stå for strømsalget?

  2. Forbrukerrådet mener strømkundene blir lurt

  3. Fjernet Fjordkraft-refs fra strømportal etter Energi Norge-trussel

  4. Annonsørinnhold

  5. DNV GL skal sertifisere aktørene i strømbransjen: – Målet er å gjøre kunden til sjefen

  6. Forbrukerrådet krever at Fjordkraft refunderer kunder