Kværner spikret Sverdrup-kontrakt

Kværner har signert kontrakt for nytt Sverdrup-stålunderstell.

FRA INTENSJON TIL KONTRAKT: Kværner signert torsdag kontrakt for levering av stålunderstell til Johan Sverdrup-plattform.

  • John Thomas Aarø
  • Victoria Armstrong
Publisert:

Oljekjempen Statoil melder torsdag kveld at Kværner Verdal er blitt tildelt en kontrakt på leveranse av stålunderstell til boreplattformen på gigantfeltet Johan Sverdrup.

Kontrakten er et produkt av intensjonsavtalen som Statoil inngikk med Kværner på leveranse av to stålunderstell til Johan Sverdrup i juni i fjor.

– En viktig del av den opprinnelige intensjonsavtalen mellom Statoil og Kværner på stålunderstell, innebar at partene skulle jobbe sammen med å realisere ytterligere forbedringer gjennom standardisering og forenkling, sier Kjetil Digre, direktør for Johan Sverdrup-prosjektet, i en kommentar.

– Denne kontrakten viser at samarbeidet har vært vellykket og sammen har vi styrket konkurransekraft og maksimert verdiskapingen fra Johan Sverdrup, sier han.

Stålunderstellet til boreplattformen veier 22.500 tonn og er det nest største av stålunderstellene som skal bygges i første fase av Johan Sverdrup-prosjektet. Understellet skal leveres og installeres på Johan Sverdrup-feltet våren 2018, opplyser Statoil.

I januar ble det kjent at Kværner sikret kontrakten på å levere et stålunderstell til stigerørsplattformen.

Dermed er nå to av fire understellkontrakter på gigantutbyggingen tildelt - begge til Kværner.

Nå gjenstår kontrakter for understellene til boligkvarteret og prosessanlegget.

Vil ikke kommentere pris

Kommunikasjonsdirektør Torbjørn Andersen i Kværner vil ikke gå nærmere inn på pris:

– Vi er midt i en periode hvor vi skal levere anbud og av hensyn til konkurranse må vi vente med å kommentere på kontraktsverdien til vi har fått avklart hvordan det går med de andre anbudene, sier han.

I intensjonsavtalen, som var på to stålunderstell, fremgikk det at den estimerte verdien på avtalen var på 3 milliarder kroner.

I intensjonsavtalen er det ingen begrensninger på antall stålunderstell som kan bestilles. Første del av utviklingen på Johan Sverdrup består blant annet av å bygge fire offshore plattformer på stålunderstell.

– Vi er midt i en periode hvor vi skal levere anbud og av hensyn til konkurranse må vi vente med å kommentere på kontraktsverdien til vi har fått avklart hvordan det går med de andre anbudene, sier han.

- Har du troen på å kapre de to resterende understellskontraktene?

- Akkurat hva som er situasjonen med konkurransen med de to siste, må du spørre Statoil om. Vi venter med å kommentere mer til vi har kommet lengre i prosessen, sier Andersen.

– Veldig viktig

– Kontrakten er veldig viktig, sier Andersen, og peker på flere årsaker:

– Det bekrefter at vi videreutvikler posisjonen vi har som markedsleder på denne typen plattformunderstell.

– For det andre har vi før dagens kontraktsignering vært gjennom en prosess hvor vi har jobbet mye med å se på hvordan vi kan forbedre leveransemodellen vår, produktiviteten vår og kostnadene våre. Når vi kan signere med Statoil i dag er det en bekreftelse på at vi har kommet langt i riktig retning med å få på plass en høyere grad av produktivitet.

Andersen vil ikke si hva kontrakten betyr rent økonomisk for Kværner.

Publisert:

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Johan Sverdrup-kontrakt til Kværner

  2. Betalt innhold

    Johan Sverdrup-kontrakt til Kværner

  3. Kværner fikk milliardkontrakt på Sverdrup-understell

  4. Klubbleder i Kværner Verdal: – Kontrakten redder oss fra ny kuttrunde

  5. Betalt innhold

    Ny milliardkontrakt til Kværner