Det grønne skiftet

Skipsfarten vil ha drivstoffavgift for klimaet

Rederier bør betale 18 kroner per tonn drivstoff for å kutte klimautslipp, foreslår den globale shippingbransjen. Det vil sikre 45 milliarder kroner til lavutslippsteknologi på ti år.

VIL BETALE: Shippingbransjen foreslår nå en avgift på to dollar per tonn drivstoff som brukes i skipsfarten, til et klimafond som skal finansiere nullutslippsteknologi. Dette er et illustrasjonsbilde av containerskipet Adrian Mærsk.

Brendan McDermid / Reuters
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:

Shipping er blodårene i global handel, og bransjen fraktet 11 milliarder tonn varer i fjor, ifølge FN-konferansen om handel og utvikling (UNCTAD).

Bransjen består blant annet av tankere som frakter olje og gass, containerskip som frakter forbruksvarer og tørrbulkskip som frakter korn og kull.

Men mange skip drives på forurensende olje, og nå ønsker rederiene å bidra mer til de globale klimamålene. Skipsfart og luftfart står hver for rundt to prosent av globale klimautslipp.

Syv store, internasjonale shippingorganisasjoner foreslår derfor å ilegge rederiene en avgift på to dollar (18 kroner) per tonn drivstoff for å finansiere utviklingen av skip med nullutslipp.

Dette vil føre til begrenset kostnadsøkning. I dag koster drivstoff mellom 400 og 600 dollar per tonn, ifølge Norges Rederiforbund.

Aktørene bak forslaget er International Chamber of Shipping (ICS), Cruise Lines International Association, Bimco, Intercargo, Interferry, Intertanko, International Parcel Tankers Association og World Shipping Council. Samlet representerer de rundt 90 prosent av verdens shippingflåte.

Kan sikre 45 milliarder kroner

Den internasjonale skipsflåten bruker rundt 250 millioner tonn drivstoff i året, noe som betyr at det ville komme inn rundt 500 millioner dollar i året, anslår organisasjonene.

Dette vil dermed kunne bygge opp et fond på 5 milliarder dollar (drøye 45 milliarder kroner) over ti år, penger som skal brukes til å finansiere forskning på nullutslippsteknologi for skipsfarten.

Dette kan minne om måten det norske NOx-fondet fungerer på. Her betaler industri og oljesektor inn en avgift som varierer fra 10,50 kroner til 16,50 kroner (2020-nivå) per kilo nitrogenoksider de slipper ut, som går til et fond som deler ut penger til prosjekter som kutter NOx-utslipp.

Les på E24+ (for abonnenter)

Skjebnevalg i skipsfarten: Dette er aksjene som kan seile gjennom miljøstormen

– Thunberg har rett

På en telefonkonferanse sier styreleder Esben Poulsson i ICS at det har vært krevende å samle bransjen, men at dette ikke er en tom gest fra rederiene. Aktørene har jobbet med forslaget i et år.

– Vitenskapen er tydelig, og industrien erkjenner at vi må ta radikale grep hvis vi skal takle klimakrisen, sier Poulsen.

Klimautslippene i skipsfarten reguleres av FNs sjøfartsorganisasjon IMO, og forslaget må godkjennes av IMOs medlemsstater. Generalsekretær Guy Platten i ICS håper på støtte.

– Greta Thunberg har rett når hun sier at «kreativ bokføring og smart PR» ofte ligger bak løfter om bærekraft. Men våre planer er åpne, og reguleringsmyndigheten vår har tenner. Nå ber vi shippingsamfunnet om velsignelse, sier Platten.

– Endringer i denne skala er vanskelig og ofte skremmende. Men i denne sammenhengen kunne de ikke ha vært mer nødvendige, legger han til.

Les også

Tror ikke oljen ender som kull

Derfor foreslår de to dollar

En avgift på 18 kroner tonnet og et fond på fem milliarder dollar kan virke lite for en bransje som raker inn et stort antall milliarder hvert år.

Det franske rederiet CMA CGM omsatte alene for 23,5 milliarder dollar i fjor, mens danske Maersk Line omsatte for 28,4 milliarder dollar og tyske Hapag-Lloyd for 13,6 milliarder dollar, ifølge UNCTAD.

– To dollar per tonn bunkersolje er nøye utregnet, for at det ikke skal ramme fremvoksende økonomier som er mindre i stand til å absorbere denne ekstra drivstoffkostnaden, sier visegeneralsekretær Simon Bennett i ICS på telefonkonferansen.

Les også

Shipping-profiler etterlyser flere kvinner i bransjen

Rederiforbundet: – Har tenkt offensivt

Forslaget kan trolig tre i kraft slik at rederiene må begynne å betale fra 2023, ifølge ICS. Organisasjonen håper at de første skipene med nullutslipp kan tas i bruk fra tidlig på 2030-tallet.

Norges Rederiforbund ønsker initiativet velkommen.

– Det blir mye penger av dette, selv med en relativt lav pris. Poenget med dette er å etablere en helt ny mekanisme som verden ikke har sett før, for å finansiere nullutslippsløsninger, sier Harald Solberg, administrerende direktør i Norges Rederiforbund, til E24.

– Problemet i dag er at man har ikke incentiver til å utvikle og investere i slike løsninger, og her har næringen tenkt offensivt, legger han til.

Les på E24+ (for abonnenter)

Mener hele shippingsektoren er undervurdert: – Et tidsspørsmål før de underliggende verdiene kommer frem

Slik skal pengene brukes

Solberg sier at pengene skal brukes på å utvikle og skalere opp nullutslippsløsninger, og at et nyopprettet klimafond vil kunne støtte både pilotprosjekter og storskala investeringer.

– Om det er utslippsfritt drivstoff eller andre energibærere som hydrogen, det vet vi ikke. Fondet skal være teknologinøytralt. De som vil kunne søke om penger er rederier, kanskje i fellesskap, i tillegg til drivstoffleverandører og skipsprodusenter, sier han.

– Hva vil du si hvis noen mener at avgiften burde vært høyere enn to dollar per tonn?

– Jeg tror det er en innvending som sikkert vil kunne komme. Men her gjelder det å lage en mekanisme som verden ikke har i dag. Da bør man diskutere selve forslaget heller enn å diskutere antall dollar. Noen ganger er det lurt å krype før man kan gå, sier Solberg.

I 2018 satte IMO ned krav om å kutte utslippene fra den globale skipsflåten med minst 50 prosent innen 2050. Dette forslaget følger opp dette kravet. Shipping slapp ut rundt 796 millioner tonn CO2 i 2013, ifølge en tidligere studie.

Les også

Oljefondet storeier i 11 av selskapene med størst klimautslipp: – Det er uforståelig

Her kan du lese mer om

  1. Det grønne skiftet
  2. Norges Rederiforbund
  3. Klimautslipp
  4. Shipping
  5. Skipsfart

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Foreslår internasjonalt CO2-fond for shipping

  2. Betalt innhold

    Tankbåter med eksosrensere tjener nå mer enn de uten

  3. Betalt innhold

    Ny rapport: Utslippene fra skipsfarten må i null innen 2050

  4. Annonsørinnhold

  5. Tankkjempe vil tjene på nye utslippskrav: – Går fra null til stor etterspørsel

  6. – Ingen energiselskaper vil være upåvirket