Avis: Toyota snur og vil lage elbiler likevel

Toyota planlegger å komme med elbiler med lang rekkevidde innen 2020, ifølge avisen Nikkei.

VERDENS STØRSTE: Dersom det stemmer at Toyota, en av verdens mestselgende bilprodusenter, likevel nå skal satse på batteriteknologi og elbiler med 300 kilometers rekkevidde, er det store nyheter. Selskapet har frem til nå primært satset på hybirder, som Toyota Prius, og har holdt en knapp på hydrogenteknologi som «fremtiden» for personbilisme.

Foto: å© Yuya Shino / Reuters Reuters
  • Kristin Norli
Publisert:

Dersom nyheten som Reuters vidererapporterer fra den japanske avisen stemmer, innebærer det i så fall en dramatisk kursending for Toyota.

Bilprodusenten har nemlig i årevis vært tydelig på at de ikke har villet satse på elbiler og batteriteknologien som kreves for å drifte rene elbiler med stor rekkevidde.

Isteden har verdens mestselgende bilprodusent satset på hybrider og hydrogenbiler som det som skal erstatte konvensjonelle kjøretøy. Batteridrevne biler har Toyota ment at egner seg best for korte kjøreturer og pendlerruter.

Men ifølge avisen Nikkei, som ikke oppgir sine kilder, har Toyota nå ombestemt seg. Allerede i starten av 2017 skal Toyotas nye elbilteam være på plass og starte arbeidet med de batteridrevne bilene som skal få en rekkevidde på 300 kilometer per lading.

Les også

Toyota: Vi kommer ikke til å lage elbiler

Avkrefter ikke

Avisen skriver at Toyota har mål om å selge sin første langtrekkende elbil i 2020.

Toyota har ifølge Reuters hverken bekreftet eller avkreftet det som skrives i japanske medier mandag.

I et e-postsvar til Reuters skriver Toyota at de «ikke kommenterer sine planer for produktutvikling og at de har ulike drivstoffeffektive teknologier under utvikling, inkludert elektriske kjøretøy».

Det kan altså se ut til at bilgiganten nå omsider vil følge konkurrenter som Nissan, Volkswagen og Tesla som alle har elbiler med stor rekkevidde som sin primære satsing innen grønn bilteknologi.

Samtidig kan det Nikkei skriver mandag være en nyhet som overrumpler mange i underskogen av investorer i null- og lavutslippsteknologi.

At nettopp personbilgiganten Toyota har signalisert så sterkt at de satser på hydrogen og hybrider, er nok av mange blitt betraktet som et sikkert tegn på at det ikke er sikkert at fremtiden er skrevet i el.

Les også

Spetalen satser 300 mill. på at hydrogenbil-markedet skal ta av

Blant dem som har vist til Toyota er investor Øystein Stray Spetalen, som har satset stort på at hydrogenmarkedet i Norge skal ta av. I april i år uttalte Spetalen til E24 at Toyota ikke har tro på elbilen, og bare på hydrogenbiler, som argument for hvorfor Teslas fremtid er usikker.

– Gir etter

Eksperter mener det er to ting som ligger bak at Toyota nå tilsynelatende «gir etter» på elbilfronten.

Det ene er de strenge utslippsreglene som fra 2018 vil bli gjeldende i California – av mange betraktes den amerikanske delstaten som et globalt referansepunkt for hva som vil bli gjeldende utslippsstandarder for bil.

Det andre er at kinesiske myndigheter nå går aktivt inn for at batteridrevne biler skal tas i bruk i stor skala.

– Toyota har holdt igjen når det gjelder elbiler, men det ser ut som at de nå innser at uten disse så vil det bli vanskelig å holde seg innenfor utslippsreguleringen. Ikke å ha elbiler som et produkt vil utgjøre en risiko for å bli møtt med salgsrestriksjoner i enkelte markeder, sier Takeshi Miyao, leder for konsulentselskapet Carnorama.

Her kan du lese mer om

  1. Toyota
  2. Elbil
  3. Miljøvern
  4. Teknologi
  5. Nissan
  6. Volkswagen
  7. Tesla Motors

Flere artikler

  1. Toyota bekrefter at de skal lage elbiler

  2. Betalt innhold

    Med denne skal Toyota tidoble hydrogensatsingen

  3. Her er VWs Tesla-utfordrer

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Teknologien er på topp: Men hybridbiler kan være på vei mot døden

  6. Nissan varsler diesel-exit i Europa