Havariet som rystet Olje-Norge

For 30 år siden skjedde det utenkelige: Betongunderstellet til Sleipner-plattformen sank til bunns i Gandsfjorden i Stavanger under uttesting. Få timer etterpå var planen for nye Sleipner lagt.

  • Tor Gunnar Tollaksen (Stavanger Aftenblad)

Denne sensommermorgenen fredag 23. august 1991 var Statoil-ansatte Helge Hatlestad som vanlig tidlig oppe for å komme seg av gårde tidlig til jobb på hovedkontoret på Forus.

Hjemme i Granneslia var det ingenting som tydet på at fredagen skulle bli en merkedag, verken for han eller for selskapet.

Etter en rask frokost satte Hatlestad seg inn i sin Toyota Camry og kjørte de snaue ti minuttene ut til arbeidsplassen. Vel inne på kontoret, ringte fasttelefonen.

– Nei, det kan ikke være sant? hørte han seg selv si før han skrudde på radioen og fikk det hele bekreftet:

Sleipner-understellet hadde sunket til bunns i Gandsfjorden!

Verdier til nesten to milliarder kroner var gått tapt. Avtale om leveranse av gass til Tyskland, Nederland, Frankrike, Spania og Østerrike, planlagt fra 1993, sto i fare for å gå i vasken.

Les hele saken med abonnement
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Skuffet over motstanden mot oljestans: – Det tar så inderlig lang tid

  2. Duva-feltet starter opp med høye olje- og gasspriser: – Timingen er veldig gunstig

  3. Petroleumstilsynet: Alvorlig regelbrudd etter oljeutslipp fra Equinor

  4. Støre går grønt: - Oljealderen er snart over

  5. Oljeproduksjonen stanses og anlegg evakueres: – Orkansesongen kom litt overraskende på

  6. 1,3 milliarder i overskudd for Lyse i første halvår av 2021